Gå till innehåll

Bra "Komplett" Saltvattensakvarium


Ted saltakvarium

Rekommenderade inlägg

Tjenare, tänkte att det skulle vara bra att starta en tråd till alla oss nybörjare där alla som vet bra "kompletta" akvarie till saltvattensakvarium.

Checka in detta akvariet t.ex., verkar vara ett riktigt BRA akvarium:

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1042⊂=0&page=1

Hjälp gärna till!

Tänk på att det är ju många som vill starta akvarium och då kanske det skulle vara bra med en tråd om akvariepaket helt enkel. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det nog inte så enkelt Ted! Vad är ett bra akvarium? Vad är ett komplett akvarium? Jag tror personligen att man bör ta reda på vad man själv vill ha i akvariet och sedan söka utifrån dessa önskemål. Några exempel som gör att det är svårt är storlek och mått, sjöhästar eller kejsare, SPS eller skivanemoner?

Akvariet som du visar ovan vet jag inte mycket om men det skulle vara ett kasst akvarium för mig då jag vill ha något större fiskar som är frisimmare. Detta innebär inte att akvariet i sig är dåligt utan kab vara jätte bra för just dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det nog inte så enkelt Ted! Vad är ett bra akvarium? Vad är ett komplett akvarium? Jag tror personligen att man bör ta reda på vad man själv vill ha i akvariet och sedan söka utifrån dessa önskemål. Några exempel som gör att det är svårt är storlek och mått, sjöhästar eller kejsare, SPS eller skivanemoner?

Akvariet som du visar ovan vet jag inte mycket om men det skulle vara ett kasst akvarium för mig då jag vill ha något större fiskar som är frisimmare. Detta innebär inte att akvariet i sig är dåligt utan kab vara jätte bra för just dig.

Ja, men jag menar att vi ska "bara" visa akvariepaket. Sen så kan man ju diskuterar hur ett akvarie ska se ut hur länge som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men rekomonderande storlek till en nybörjare är mella 100-200liter.

Men tråden blev förstörd nu.

Sant att det rekommenderas den storleken till nybörjare. Akvariumet du refererar till är säkert kanon att börja med... Men, precis som sillen säger det beror helt på vad du vill ha i det. Några mindre fiskar såsom clowner några gröna chromis är det precis lagom. Lite koraller går bra i det med.

Det finns massor med småkar som är riktigt läckra. Red Sea Max är ett annat märke på runt 130 liter som är kelt ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det nog inte så enkelt Ted! Vad är ett bra akvarium? Vad är ett komplett akvarium? Jag tror personligen att man bör ta reda på vad man själv vill ha i akvariet och sedan söka utifrån dessa önskemål. Några exempel som gör att det är svårt är storlek och mått, sjöhästar eller kejsare, SPS eller skivanemoner?

Akvariet som du visar ovan vet jag inte mycket om men det skulle vara ett kasst akvarium för mig då jag vill ha något större fiskar som är frisimmare. Detta innebär inte att akvariet i sig är dåligt utan kab vara jätte bra för just dig.

Kan bara hålla med föregående talare..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted!

Jag tycker din grundtanke med denna tråden var en god idé.

Då jag inte ens har kommit igång med mitt saltvattenskar än kan jag lugnt garantera att jag inte är någon expert på vad som är bra eller mindre bra för mig eller andra nybörjare.

Det är svårt att förkovra sig i denna hobbyn precis som i så mycket annat eftersom det finns så ofantligt mycket information att läsa som andra skrivit utifrån sitt tycke och smak. Det är mängden som gör det svårt att hitta den "rätta" informationen för just dig.

Livet är tyvärr inte alltid bara "svart eller vitt" utan består dagligen i en mängd olika kompromisser.

Bara för att få in ett saltvattensakvarie i vårt hus har jag fått kompromissa så in i bänken med min fru kan du tro.

Ibland får man kompromissa med sig själv när det gäller saker och ting, tex saltvattensutrustning.

Jag tror att både Sillen och DaTrucka har rätt i det de skriver att man kan inte generalisera vilka akvarie som är bra eller dåliga bara för att det har rätt volym eller vad det nu kan vara.

Det måste kännas rätt för just dig annars blir det bara fisksoppa i slutänden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om det som flera skrivit ovan; Ett bra saltkar är det som är bra för just en själv.

Tanken med denna tråd är väldigt bra men det är som sagt mer eller mindre omöjligt att beskriva vad som är ett bra kar då alla har så olika krav på vad som just är bra.

En idé är då att specificera och avgränsa sig lite för att få fram vad som skulle kunna vara ett bra kar för en viss grupp. En bas att utgå från helt enkelt.

Om man antar att många börjar med ett kar i ganska liten storlek samt att de inte har alltför svåra koraller (läs mjukkoraller) så tycker jag att en bra grundidé till en tråd just är att försöka beskriva ett bra grundakvarium för nybörjare som börjar smått och inte har alltför kräsna djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra och nyttig diskussion.

Glöm inte att akvariehållning innebär djurhållning. Det finns principiellt sett ingen skillnad mellan att hålla akvariefisk och att hålla andra former av djur, t.ex. hund, katt, gris, häst mm. Det handlar i alla dessa fall om att vi som människor tar ansvar för djur i vår vård. Just av den anledningen är det oerhört viktigt att först bestämma sig för vilka djur man vill hålla. Därefter kan man diskutera vilket som är det bästa akvariet för att hålla dessa djur.

Tänk den motsatta tanken för att se hur fel det kan bli. Anta att jag säger att "Jag vill köpa en ladugård. Vilken komplett ladugård är bäst för en nybörjarlantbrukare?" Vi inser nog alla att man först måste bestämma sig om man ska ha höns, grisar eller boksap i ladugården innan man bestämmer sig för vilken ladugård som är bäst för en nybörjarlantbrukare. Principiellt sett funkar det på samma sätt med fisk. Att fiskarna är lite mindre än andra husdjur och simmar under vattnet är ingen skillnad i detta avseende.

Så kanske vi ska börja diskussionen med "Vilka djur är enkla att hålla för en nybörjare?", och därifrån ta oss över till frågan om "Vilket akvariepaket är lämpligt för att kunna hålla dessa djur?"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Nu kanske detta är lite of topic.. men en sak som slår mig som sitter och funderar på att skaffa saltkar är vad finns det för färdiga system egentligen? Det borde väl finnas en del tycker man.. men det kanske inte finns så många? De jag vet om är Deltec, RSM och nu detta som Ted visade.

Vore intressant om någon vet fler tillverkare av färdiga system som man kan googla runt lite på? I nån form av normalstorlek för saltkar då.. vet inte exakt vart övre gränsen går men jag har fått uppfattningen av att de flesta håller sig under 1500 liter iaf. Sen är det väl som alla säger att olika akvarium är bra för olika personer beroende på deras behov.

Mvh

/ Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag håller med...eller så fattar jag fel. Men det är väl så att först måste man kolla vad som får plats i sitt hem. Sen kollar man hur mycket man kan/är villig att spendera, och sen väljer man storlek utefter det. Först därefter väljer man vilka fiskar man kan ha däri...eller har jag fel? Oavsett vad man än tänker och gör så har man ju ändå bara en viss plats i sitt hem att använda, och så vida man inte är ekonomiskt oberoende så har man en viss budget som måste hållas.

Utan att veta säkert, så TROR jag att det Ted var ute efter med tråden var att folk skriver vilka färdiga lösningar som finns, och vad folk har för positiva och negativa erfarenheter av dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Nu kanske detta är lite of topic.. men en sak som slår mig som sitter och funderar på att skaffa saltkar är vad finns det för färdiga system egentligen? Det borde väl finnas en del tycker man.. men det kanske inte finns så många? De jag vet om är Deltec, RSM och nu detta som Ted visade.

Vore intressant om någon vet fler tillverkare av färdiga system som man kan googla runt lite på? I nån form av normalstorlek för saltkar då.. vet inte exakt vart övre gränsen går men jag har fått uppfattningen av att de flesta håller sig under 1500 liter iaf. Sen är det väl som alla säger att olika akvarium är bra för olika personer beroende på deras behov.

Mvh

/ Fredrik

:W: till Saltvattensguiden!

Andra tillverkare är Aqua Medic som har ett extremt vackert kar som heter Tridacna... Mums säger jag bara!

Det finns en del färdiga lösningar att tillgå. Senast idag såg jag i en butik i Malmö att de sålde ett 54-liters paket med en enkel skummare och enkel belysning samt några kilo sten och en påse salt för knappt 3000kr.

Det kan vara ett bra komplett paket om man är ute efter ett kar i den storleken.

Huvudsaken är att man ska vara nöjd med sitt köp då man inte vill sätta sig och sälja det hela efter någon vecka efter att ha fått andra idéer. Det ska ta tid i den här hobbyn, det tjänar inget till att hasta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag håller med...eller så fattar jag fel. Men det är väl så att först måste man kolla vad som får plats i sitt hem. Sen kollar man hur mycket man kan/är villig att spendera, och sen väljer man storlek utefter det. Först därefter väljer man vilka fiskar man kan ha däri...eller har jag fel? Oavsett vad man än tänker och gör så har man ju ändå bara en viss plats i sitt hem att använda, och så vida man inte är ekonomiskt oberoende så har man en viss budget som måste hållas.

Utan att veta säkert, så TROR jag att det Ted var ute efter med tråden var att folk skriver vilka färdiga lösningar som finns, och vad folk har för positiva och negativa erfarenheter av dessa.

japp, tror jag med, inget fel med det. inte alla som gillar att bygga:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Erik,

Det är självklart som du säger också. Man måste ju rätta mun efter matsäcken. Det går ju hand i hand med komplexitet/dyrhet på kar och typen av djur man kan ha. Jag tycker det är spännande att det nu efter många år finns mer och mer "Kompletta paket" i affärerna. Det minskar tröskeln att komma in i hobbyn och gör det lite mindre hokus-pokus att komma in i denna underbara hobby.

Min poäng är mer att diskussionen om "Kompletta kar" gärna får gå hand i hand med vad för sorts levande djur som passar samman med dessa kar. Risken är annars stor att man blir besviken om det "kompletta kar" man köpte är för litet för de vackra fiskar man drömt om. Sedan kanske man blir frestad att köpa antingen fel eller för många fiskar till sitt kar.

Det är verkligen jättekul att kompletta kar finns i handeln. Det vore ännu bättre om det också marknadsfördes vilken typ av liv (antal och storlek på fisk) som passar samman med detta. Det är ju egentligen först med djurlivet i paketet som det går att tala om ett "komplett" kar, eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu så...

Det jag ser med denna typ av tråd är ju att det vore absolut ett tvång att personen som komenterar eller skriver om ett "kit" har kört kittet så han vet vad han pratar om.. annars är tråden helt lönlös i sitt värde som "bevis" på bra saltkit..

Sen när det gäller tex visning av diverse kit i butiker så är det ganska löjligt hur dålig uppfattning vissa uppfattar vad man kan ha i dessa mindre kar, i förhållande vad många säger här på forumet.. 2 helt skillda syssätt på vad som går o inte går.

håller helt med vargklo's kommentar att det är kul att kitten finns.. men innehållet dvs det levande kan man snacka evigheter om.. tusen åsikter..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kikat lite på det karet live och designen slår dom flesta i den storleken,Jag tror att det e ett bra start paket att börja med men inga större fiskar i den burken.Att sedan karet har en riktig belysning och inte några färgglada T5 or e ett xtra +.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Skulle hellre säga att man försöka leta reda på det perfekta karet för en själv jag antar att det var det du menade från början.

Jag tycker som så att först ska man ta reda på vad man är intresserad av att ha i ett akvarium.

gobisar kanske och några clowner ja då räcker ju ett litet kar samt kanske några koraller.

Vill man ha kejsare då får man gå upp ett par snäpp i storlek då en del kejsare faktiskt kan bli uppåt 30 cm.

Köp ett par böcker om fiskar och koraller och åk ett par gånger till olika handlare innan man gör slag i saken så att man köper en hyfsad storlek från början.

Man behöver ju inte lika mycket utrustning om man väljer t e x balling metoden för att tillsätta det man behöver.

Denna länk är ju en bra start att titta igenom.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11407

p.s jag har hittat mitt perfekta kar i tankarna men då får jag nog gå upp ett par snäpp på lönelistan först d.s :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha, tråden blev inte förstörd tydlingen, den verkade behövas :ler:

Denna tråden kom ju till nytta åt annat också! :)

Det är bra att denna tråden kom upp så de mer kunnig akvaristerna kan lära oss nybörjare exempel på hur ett kar funkar bäst, diskutera om det är ett måste att ha si och så...

Samtidigt diskutera priserna på färdiga akvariepaket eller att skaffa utrustningen själv till ett vanligt glasakvarium.

Vilket som är billigast eller vad som är bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker inte det är konstigare att att diskutera paketlösningar än att diskutera en skummare tex,

finns ju större lösningar om man vill, komplett är kanske fel ord, RSM kallas väl plug n play:).

Okej, men kolla i tråden, det kom jättemånga "nyttiga" diskussioner som är bra för nybörjare att tänka på.

Det finns ju personer här på saltguiden som inte ens har läst böcker innan de satte igång (nämner inga namn)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om någon tolkade att jag var negativ till paketlösningar så stämmer inte det. Jag vet att alla inte vill bygga egna system och för dem passar paketlösningarna mycket bättre. Det jag menade var att det är svårt att säga vad ett bra nybörjarpaket är om man inte vet vem individen är som ska ha akvariet. Vet man inte det vet man antagligen inte den personens förutsättningar vad det gäller stor varm lägenhet eller ekonomi heller.

Det är en fakta som kommit fram och det är storleken på kar, 100-200 l, jag är inte ens säker på att det är rätt storlek för alla nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag haft ett RSM i typ 5 månader eller nåt men jag har ju världens sämsta tidsuppfattning så det kan nog slå lite både hit och dit. Förfluten tid tycker min hjärna liksom är fullständigt ointressant att hålla koll på av nån anledning, men skit i det nu.

Grejen är - som nybörjare valde jag att köpa ett färdigt paket med relativt bra rykte. Anledningen var att jag ville slippa tänka på: hur starkt ljus behövs det? hur starka strömmar? vad för slags filter? hur funkar skummare och hur kraftig behövs? och allt annat som kom med det.

Jag ville så att säga - komma igång med skiten och lära mig på vägen. Om jag då vetat vad jag vet idag hade jag inte köpt ett färdigt paket utan plockat ihop saker. För nu har jag bättre koll på saker. Det betyder inte att jag ångrar att jag köpte ett färdigt paket - det är ju tack vare det jag lärt mig saker. Och det var ju hela poängen med köpet.

Nu kör jag på med detta RSM ett tag för att lära mig mer, men om jag i framtiden vill uppgradera till ett större så blir det nog inget färdigt paket den gången.

Jag har redan funderat på lite ändringar av RSMet - t ex ta ut svampfilter och deras biologiska filter och ersätta detta med levande sten direkt ner i filterfacken. Men det var rätt skönt att slippa tänka på sånt i början.

Jag vet inte var den här kommentaren leder till eller ens vad jag tänkte den skulle leda till men nu när jag redan skrivit ner den kan jag ju lika gärna posta den så kanske nån annan kan förklara för mig vad dom tror att jag menade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte riktigt vilken tråd som gäller för det här nu eller om jag skulle startat en ny kanske? Men surfade runt lite igår efter att ha läst i tråden och även fått tips av Laggeman om Aqua Medic (Tack!) och snubblade över en serie kar som heter WoHa Hawaii. Sökte lite snabbt på forument men hittade ingen tråd som verkade innehålla detta kar, nu skall jag väl erkänna att jag inte direkt lusläste trådarna så det är möjligt jag missade.

Hur som helst så blev jag personligen lite intresserad av ett sånt här kar och undrade om någon sett något i verkligheten eller har någon erfarenhet av det? Jag googlade en stund och det verkar inte vara så många som annonserar att dom säljer paketet iaf. Det enda jag hittade i sverige var denna

http://www.akvarieshopen.com/woha-kompletta-set-c-22_776_839.html?osCsid=1599e3a645edd7c8d604eca6cd00cdbb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...