Gå till innehåll

Teoretisk fråga om mastodont-akvarium


mano

Rekommenderade inlägg

Hur många kubikmeter stort akvarium skulle behövas för att kunna ha djur vars naturliga diet är andra akvarieinvånare, utan att någon art blir "utrotad"? Dvs att alla djur som inte är högst upp i sin gren av näringskedjan förökar sig i samma takt som de blir uppätna. Idén är även att ingen matning ska behövas (dock kanske en cirkulation som går direkt till havet.

Och nej jag har inga planer på något sådant bygge men det vore extremt häftigt då det blir ett riktigt ekosystem. Frågan kanske är om kubikmeter är ett för litet mått och man istället måste börja prata om kubikkilometer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt beror ju på vad du tillför. Om du tillför ljus och näring så får man ganska snabbt en tillväxt av alger som kan livnära en mängd smådjur.

Jag har läst om slutna sötvattenssystem på så lite som tio till tjugo liter som varit igång i över tio år och hållt en population av guppies vid liv under hela den här tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt beror ju på vad du tillför. Om du tillför ljus och näring så får man ganska snabbt en tillväxt av alger som kan livnära en mängd smådjur.

Jag har läst om slutna sötvattenssystem på så lite som tio till tjugo liter som varit igång i över tio år och hållt en population av guppies vid liv under hela den här tiden.

Vad man tillför var igentligen inte det intressanta i min fråga då ljus är självklart och näring inte spelar någon roll igentligen, om man inte tillsätter någon näring så kan inte den totala biomassan öka men hållas konstant, rätta mig om jag har fel.

Poängen var att det skulle vara många steg i näringskedjan och att riktigt stora fiskar skulle finnas högst upp som tex hajar. Helt enkelt ett revs alla varelser skulle finnas i ett och samma kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, ett akvarium tillräckligt stort för att mandarinfiskar skall kunna föföka sig skulle ju vara ett sådant - behövde kanske inte bli extremt stort. Allt beror ju på vad för toppkonsument du vill ha. Skall du ha hajar eller bläckfiskar (eller muränor och stora drakfiskar också för den delen) lär det bli riktigt, riktigt stort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, ett akvarium tillräckligt stort för att mandarinfiskar skall kunna föföka sig skulle ju vara ett sådant - behövde kanske inte bli extremt stort. Allt beror ju på vad för toppkonsument du vill ha. Skall du ha hajar eller bläckfiskar (eller muränor och stora drakfiskar också för den delen) lär det bli riktigt, riktigt stort.

Jo absolut och det just det som var min fundering, hur stort? Pratar vi 10-tals kubik, 100-tals kubik, 1000-tals kubik eller rent av kubikkilometrar (en kubikkilometer = en miljon kubikmeter).

I min orginaltanke så var iof inte meningen att toppkonsumenten/-erna var tvungna att kunna föröka sig då de borde ha en livslängd på ganska många år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det är rätt svårt att räkna på, du behöver veta vad du har för toppkonsument, hur mkt den äter på ett år och sedan kan du börja räkna nedåt på hur många fiskar som krävs för att livnära herren på täppan, hur mkt djur/alger som krävs för att livnära den mängden fiskar osv. Om du vill ha ett sanningsenligt svar får vi hoppas att nån har lust att lägga ner den tiden på att kolla hur mkt näring vart djur behöver...alternativt att en marinbiolog hoppar in med lite erfarenhet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat problem är ju att även om man får förökning av djur kanske det är svårt att få ynglen att överleva - många har ju planktoniska livsstadier.

Nöj dig med ett 2000-liters och mandariner som toppkonsumenter och små kräftdjur som växtätare!

Har som sagt inga som helst planer på att starta något sådant akvarium utan undrade snarare hur stort ett akvarium skulle behöva vara för att kunna vara ett fungerande slutet system med alla de arter som finns i ett naturligt rev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är inte i första hand storleken på karet utan att få fart på reproduktionen (och överlevnaden på ynglen). Om en rovfisk äter 100 gram om dagen så måste "standing stock" av "matfisken" minst producera 100 gram ätbar fisk om dagen för du skall ha ett stabilt förhållande.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett det programmet 3 ggr, byggnaden skulle tom stå emot en jordbävning.

Vattnet hämtar dom långt ut från kusten, går i långa pipelines. Och en enorm anläggning bakom kulisserna för att kunna driva det.

Deras mantor har ynglat av sig också, kommer itne ihåg om det var första gången i fångenskap,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Har sett ett annat program från serien gigantiska byggen/national geografic, där de byggde ett gigantiskt eko-hus med regnskog och dylikt och med ett hav där de även tillsatte en havsköldpadda i, och mig vetligt bör det vara rätt stort för att en sådan ens ska trivas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För några år sen när jag jobbade i Japan så var jag o kollade i detta akvarium: http://www.kaiyukan.com/eng/

Där hade dom en valhaj som cirklade runt och såg allmänt deprimerad ut.. svårt att uppskatta storlek på den tanken men den är cylinderformad och iaf 5-6 våningar hög och säkert en 20 meter i diameter.

11000 ton vatten har dom tydligen, fast jag tror att det är en sammanlagd mängd, det fanns ett par olika akvarier att stirra på där..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...