Gå till innehåll

DIY - Automatpåfyllning direkt från osmosen


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

På begäran ritar jag ner en liten tåt om mitt påfyllningssysten till karet.

Detta behövs:

Mikrobrytare, typ Classe 22-4981

Magnetventil från gammal tvättmaskin eller liknande.

Kopplingar å annat till vattnledningen.

Apparatlåda för att skydda brytaren, typ Classe.

Lite elkabel.

Timer.

Slang, 6mm passade lagom för mig.

Kastflöte.

Fiskelina att hänga flötet i.

Koppla på Magnetventilen på vattenledningen, gärna med en kran innan så man kan stänga av manuellt om det skulle behövas.

autofyllning2006-12-09004.jpg

Appartlådan med elkablar.

2007_09280001.jpg

I bakgrunden ser ni den lilla rosa kastkulan som tynger ner brytaren när nivån i sumpen sjunker.

Sumpen2006-12-05001.jpg

Edit:

Kopplings skiss.

autofyll.jpg

Ändrat av DaTrucka
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar konstruktionen men har inte säkert förstått timerns funktion. Kan du förtydliga?

Har du någon säkerhet så att du inte överfyller karet om det skulle bli felfunktion vid mikrobrytaren?

Du besvarade just din egen fråga, det är det som timern är till för, att inte karet ska bli överfyllt om mikrobrytaren krånglar, (iaf inte lika fort).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du besvarade just din egen fråga, det är det som timern är till för, att inte karet ska bli överfyllt om mikrobrytaren krånglar, (iaf inte lika fort).

Precis, och säkerhet om magnetventilen skulle hänga sig.

Ahhh!

Vad har du får tid inställd på timern då med tanke på att du ofta är borta hela veckor?

Den går 15min 4ggr/dygn, det är en lagom inställning för mitt kar. Den tiden är precis lagom så returpumpen inte går torr, och den håller nivån i sumpen på lagom nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade antagligen kört på en liten mobiltelefon laddare eller nått, för att få 9-12v över brytaren, och låtit den driva ett relä som i sin tur matar spänningen till magnetventilerna.

Smart att du dubblerat magnetventilerna för att förebygga att ett slutar öppna. Men varför har du inte dubblerat på brytaren?

(Och hur mycket mer än linans vikt krävs för att brytaren ska lösa ut?)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade antagligen kört på en liten mobiltelefon laddare eller nått, för att få 9-12v över brytaren, och låtit den driva ett relä som i sin tur matar spänningen till magnetventilerna.

Tanken har varit att göra det sedan länge, men tummen sitter så j-a hårt . Det funkar ju fint som det gör nu.:x:smiley9:

Smart att du dubblerat magnetventilerna för att förebygga att ett slutar öppna. Men varför har du inte dubblerat på brytaren?

(Och hur mycket mer än linans vikt krävs för att brytaren ska lösa ut?)

B!

Det är bara den ena av ventilerna som är kopplad, bara flytta över sladdarna till den andra om det skulle gå sönder.

Vet faktiskt inte hur mycket vikt som behövs, men har ett kastflöte som man fyller mad vatten, det är fyllt till 3/4 ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade antagligen kört på en liten mobiltelefon laddare eller nått, för att få 9-12v över brytaren, och låtit den driva ett relä som i sin tur matar spänningen till magnetventilerna.

Jag trodde att halva poängen med designen var att slippa lågspänning och relä, då kan man ju lika gärna använda en nivåbrytare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man vill aldrig ha högspänning i direkt anslutning till akvariet. Det här är en simpel lösning och som många sådana har den sin tjusning. Jag hade dock definitivt kört med dubbla brytare, dubbla reläer, och båda magnetventilerna kopplade så att de öppnar på båda reläerna. Failsafe i form av en tredje brytare och en flotör som bryter strömmen när vatten nivån blir för hög känns oxå aktuellt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...