mano Postat 16 augusti 2008 Postat 16 augusti 2008 Hur tar man lättast bort glasrosor som sitter nära (någon millimeter ifrån) en korall som man inte vill skada?Jag vet att det finns flera sätt men inte vilket som är bäst i det här fallet.OBS! Svara inte att jag ska söka här i forumet, det har jag redan gjort, under flera timmar, i varje tråd jag hittat står det nästan bara "sök efter glasros* på SG". Jag kan inte se skogen för alla träden! Citera
Dimorb Postat 16 augusti 2008 Postat 16 augusti 2008 joes juice, hett vatten, klippa huvudet av dem, köp dig en fjäril som äter upp dem eller några räkor som kan äta dem.. Det är väl de vanligaste förslagen.. Citera
mano Postat 16 augusti 2008 Författare Postat 16 augusti 2008 joes juice, hett vatten, klippa huvudet av dem, köp dig en fjäril som äter upp dem eller några räkor som kan äta dem.. Det är väl de vanligaste förslagen..Går det bra att använda kokande vatten mindre en 1 mm från en xenia? Citera
Johan2x Postat 16 augusti 2008 Postat 16 augusti 2008 Går det bra att använda kokande vatten mindre en 1 mm från en xenia?Kan du inte avskärma med en bit plexiglas mellan de båda?/J Citera
mano Postat 16 augusti 2008 Författare Postat 16 augusti 2008 Kan du inte avskärma med en bit plexiglas mellan de båda?/JOm avståndet vore större så skulle det nog gå bra men jag har inte sett en plexiglasskiva som är tunnare än 1 mm. Citera
Micke.T Postat 16 augusti 2008 Postat 16 augusti 2008 Prova att kanske Sticka i sönder den med en tandpetare eller nåt sånt Citera
elNico Postat 16 augusti 2008 Postat 16 augusti 2008 Tryck undan Xenian med vadsomhelst, spruta kokande vatten på rosen. -Xenian växer som ogräs ändå....Den överlever garanterat! Citera
Dimorb Postat 16 augusti 2008 Postat 16 augusti 2008 joes juice är ju något litet korn som jag har fattat det som man skall "mata" glasrosen med. Det borde du kunna använda. Citera
MagnusM Postat 16 augusti 2008 Postat 16 augusti 2008 Köpte en pepparminträka igår som efter 20 minuter i karet började decimera rosorna. Citera
Trilobite Postat 16 augusti 2008 Postat 16 augusti 2008 Att klippa eller peta i rosorna är dåligt - fragment av rosorna kan växa ut till nya rosor. Citera
Laggeman Postat 16 augusti 2008 Postat 16 augusti 2008 Joe's Juice är inga korn, utan en flytande vätska som är tyngre än vatten som man ska få ner över rosens mun så den äter upp det.Som Trilobite skriver ska man inte klippa eller skära eller försöka skrapa bort den, alla fragmenten har chans att ta sig på andra ställen i burken. Ta upp stenen och häll kokande vatten på den, Xenian kommer garanterat att överleva om du inte översköljer den med vatten också. Citera
jontebgood22 Postat 16 augusti 2008 Postat 16 augusti 2008 vad köper man den här josen i gbg med omnejd`? Citera
Laggeman Postat 16 augusti 2008 Postat 16 augusti 2008 Har bara sett det på Drakfiskens webshop, kolla in under övrigt. Citera
Tenkare Postat 16 augusti 2008 Postat 16 augusti 2008 om man nu skulle ta en pepparmintsräka istället, hur stora blir dom? Citera
_Manne_ Postat 16 augusti 2008 Postat 16 augusti 2008 inte så stora.. mindre än putsarräkan tex.. 6-7cm typ.. Citera
papi Postat 16 augusti 2008 Postat 16 augusti 2008 Mina är rätt små med ruskigt effeketiva mot glasrosor. Trevliga men lite skygga varelser, visar sig mest på natten då de är mest aktiva. Rekommenderas. Citera
_Manne_ Postat 16 augusti 2008 Postat 16 augusti 2008 jag har EN pepparmint i mitt RSM.. glasros fritt. men man ska ha lite tur , för alla pepparmintaräter inte glasroser.. Citera
Dimorb Postat 16 augusti 2008 Postat 16 augusti 2008 Jag vet inte om det bara är jag som har haft lycka med att klippa av huvudet på glasrosor. Klipper av huvudet och tar samtidigt upp det och slänger det. Den delen som blir kvar krymper ihop och förtvinar oftast. Citera
mano Postat 16 oktober 2008 Författare Postat 16 oktober 2008 Kom på att jag inte har reporterat hur det gått med mina glasrosor, försökte först med kokande vatten men gav upp ganska snabbt och köpte två stycken pepparmintsräkor, en vecka senare var alla glasrosor borta. Tyvärr har den ena räkan dött sedan dess men det beror nog på något misstag från min sida vid en ommöblering i karet.Rekommenderar hursomhelst starkt pepparmintsräkor som försvar mot glasrosor. Citera
Amanite Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 bra för jag har nämnligen samma problem, har dykt upp en 5-6 st av varierande storlek i mitt kar. Dom 2 största är ju drygt 1 cm i diam + tentaklerna då som är en 3-4 cm:( Citera
Coralkiller Postat 11 november 2008 Postat 11 november 2008 har man tur om man aldrig har fått en ända glasros i sitt kar på 1½ år??? Citera
malm Postat 2 december 2008 Postat 2 december 2008 ska nog också köpa en pepparmintsräka.. har haft 4 st glasroser sen min uppstart.. dom har blivit väldigt stora, men dom har inte spritt sig erl nåt sånt.. dom 2 största är typ 2 cm i diameter och själken "stammen" är säkert 4 cm lång.. hehe.. tror ni en pepparmints räka orkar käka så mycket? erl ska man satsa på 2 direkt? Citera
mano Postat 2 december 2008 Författare Postat 2 december 2008 ska nog också köpa en pepparmintsräka.. har haft 4 st glasroser sen min uppstart.. dom har blivit väldigt stora, men dom har inte spritt sig erl nåt sånt.. dom 2 största är typ 2 cm i diameter och själken "stammen" är säkert 4 cm lång.. hehe.. tror ni en pepparmints räka orkar käka så mycket? erl ska man satsa på 2 direkt?Om du bara har 4 relativt stora skulle nog jag satsa på Joes Juice och ev skaffa ett par pepparmintare om det börjar dyka upp en massa små. Citera
malm Postat 2 december 2008 Postat 2 december 2008 Om du bara har 4 relativt stora skulle nog jag satsa på Joes Juice och ev skaffa ett par pepparmintare om det börjar dyka upp en massa små.än så länge har dom inte bölrjat sprida sig.. har bara 2 tjernobyl stora, och 2 lite mindre... tror ni 2 pepparmintare orkar det. risk att det sprider sig när dom börjar äta på dem? Citera
Jensan72 Postat 2 december 2008 Postat 2 december 2008 Äter pepparmintsräkor endast upp glasrosor lr käkar den upp rörmaskar oxå???? Hade fjäril som gjorde så... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.