Gå till innehåll

Stim med chromis


HardStyler

Rekommenderade inlägg

hade tänkt å ha ett stim med chromis i mitt akvarium, men kan inte bestämma mig för vilken färg, det finns ju så många vackra nyanser.. så till min fråga.. kan man ha ett stim av dessa fiskar i olika färger? för som jag förstått det så är det samma art och det är bara färgerna som skiljer de åt.. någon som vet? :smiley3:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft atripectoralis och cyanea och de gick tillsammans. Huvuddelen var atripectoralis och några få cyanea. Tyvärr klarade jag inte cyanea som är ganska svår tycker jag. Det viktigaste är att om man vill att de ska uppträda i stim så måste man ha ganska många. Jag har 10-15 stycken för närvarande och de funkar som ett stim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också sugen på ett stim chromis, men jag har för mig att de har en tendens att försvinna en efter en och tillslut så är det bara 1 eller 2 st kvar..

Min erfarenhet är att det sker om de är för få. Då mobbar de ut varandra tills det bara är ett par stycken kvar som kan skapa sina egna revir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också sugen på ett stim chromis, men jag har för mig att de har en tendens att försvinna en efter en och tillslut så är det bara 1 eller 2 st kvar..

Vad tycker ni om Chromis viridisen?

Jag har haft mitt stim på sex Viridis i snart tre år. Dessa fiskar behöver mat flera gånger om dagen och det kan i min meningen vara en förutsättning för långsiktig överlevnad till skillnad från många andra arter (kör själv med mattimer och matar 3x per dygn).

Håller med om att man ska ha ett större antal för att minska risken för mobbing (minst 5).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm..då är ju frågan om man ska ha chromis i 250l burk överhuvudtaget, och om hur många?

Förlåt om jag kapar din tråd Mariam..

Mvh/Niklas

Jag har tre st i 230L och det går bra. Stimmar kanske inte nått värst men de håller till i övre och mitten delen av karet och fyller ut bra där. Var fyra från början men en fastnade i Tunzestreamern som liten och gick inte att rädda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte 5-6 st gör att de stimmar Har provat två ggr med sju stycken och slutat med att några få är kvar. Nu har jag fyra kvar och en verkar bli mobbad, akvariestorlek drygt 500.

Jag undrar om antalet verkligen är det viktigaste för att få dem att stimma. Det är nog viktigare att det finns en form av hot mot dem, det är väl ändå därför de stimmar ute i haven?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte 5-6 st gör att de stimmar Har provat två ggr med sju stycken och slutat med att några få är kvar. Nu har jag fyra kvar och en verkar bli mobbad, akvariestorlek drygt 500.

Jag undrar om antalet verkligen är det viktigaste för att få dem att stimma. Det är nog viktigare att det finns en form av hot mot dem, det är väl ändå därför de stimmar ute i haven?

hmm.. det ligger nåt i det du säger.. men de fiskarna du har är alltså av samma sort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma sort. De stimmar de första dagarna när de är otrygga, sen blir de modigare och går mer isär. När jag skrämmer till dem med gripklon rör de sig till varandra ett tag. Stundtals är de tillsammans även när det inte finns hot, men glider lika snabbt isär igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mariam... jag har ca 8 stycken Chromis viridisar, i borjan hade jag 6.. har haft dem i ca 2 or utan att bli av med en enda..

De har alltid simmat i stimm... tror inte att det endast handlar om hot utan att dom for en miljo med oppen yta och flode dar de kan plocka upp saker och ting som gor att de simmar i stimm..

jag tror att Aquascapingen i akvariet spelar stor roll.. typ revstup och liknande till deras naturliga miljo...

Om man skapar en bra miljo for dem tror jag po att de ar veldigt veldigt toliga fiskar enligt min erfarenhet.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åtminstone i ett stort akvarium är hotet ett av kraven för stimm hos den blå-gröna chromisen (chromis viridis - vars engelska namn är blue green damselfish och skall inte förväxlas med green chromis - chromis caerulea). Det vet jag av egen erfarenhet. På universeum finns ca 300 av denna fisk. I detta akvarie (stort - 1400 kubik) bildade dessa ett tät klunga som höll ihop på så sätt att det gick att beteckna som ett stimm - dvs de uppträdde inte som en j-a massa fisk utan mer eller mindre som en organism. Detta varade så länge vi hade en taggmakrill i karet. Denna jagade ständigt så den togs bort och då efter ca en dag upptäcktes att chromisen uppträdde som en j-a massa fisk istället och inte som ett stimm, det vill säga det fanns små grupper överallt i hela volymen vilket inte förekomm innan. Nu skall påpekas att i samma kar går en sandtigerhaj på ca 2,3 m och sex svartfenade revhajar men endast närvaron av en ca 20 cm taggmakrill fick alla chromisarna att stimma.

Jag har för övrigt haft 3 chromisar i mitt RSM i över 1 år utan att förlora någon eller få mobbningstendenser. Möjligtvis kan antalet per liter (alltså tätheten ha betydelse) eller också är det pga av att jag haft dem sen de var ca 3-4 cm och de får växa långsamt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan klicka po dar det stor "Mitt akvarium" under min signatur

Det jag mest menade ar att monga har akvarier utan ordentliga oppnaytor och.. mina chromisar gillar att simma i mitten av akvariet.. mot ett tjockare flode som kommer delvis fron returpumpen.. dar de aktivt forsoker fonga partiklar och mat.. Iallfall ska inte babbla allt for mycket nu.. :)

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag glömde att jag tror att just den blågröna ("viridis") behöver tillgång till smått foder. Jag har inte sett någon annan fisk som är så utpräglad "plockare" som denna fisk. När jag matar med en blandning av skalade artemiaägg, vuxen fryst artemia och cyclo-ez så jagar de andra fiskarn först de stora bitarna medans chromisen aktivt (och otroligt fort) går och plockar i sig de små partiklarna (läs artemia ägg och cyclo-ez) hela tiden. Det verkar vara en utpräglad zooplankton "plockare". Samma är erfarenheterna i det stora akvariet - de erfarenheterna stämmer fullt ut med det Sunny redovisar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...