Gå till innehåll

Euphyllia och acrapora dör


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Köpte för tre veckor sedan ett nano-kar på 37 liter. Aquatic nature evolution, moddad belysning till 4x15W, 2xvit, 1x blå och 1xblå-vit. Belysningen är på 12h (men nu sänkte jag den till 11h). Vattenbytet rekomenderat var 9-10 liter i veckan (vanligt kranvatten). <o:p></o:p>

<o:p></o:p>

I denna har jag en acrapora, 2 euphyllior, 1 hjärna, några skivanemoner och en annan grej som jag inte riktigt identifierat. 2 räkor, 4 sniglar, och en krabba(vad jag sett, har inte identifierat krabban, men den är typ grå-beige, som ljusa chinos ungefär. )<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Jag är nybörjare, har under snart 9 månaders tid läst på området, byggde på ett 350 liters system som lades ned pga det lät för mkt. <o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Det första som hände i karet var att några röda (vinröda-röda) slemmiga alger började sprida sig (se vid foten av acraporan på första bilden), främst på stenen som akraporan satt, de började till och med klättra upp på akraporan. Jag läste på forumet och det lät som att cyano.. något.. ) tog upp akraporan och skrapade rent den med en scotch-brite eller vad de gulgröna svamparna heter. På de delar av akraporan som täckts med röda alger var den vit. Nu har det vita börjat sprida sig uppåt. se sista bilden på acraporan.

<o:p></o:p>

Sen till ephyllian, den ser ut som ungefär fem blommor, dock började en blomma vissna, och nu har den andra blomman också vissnat, den ser riktigt slamsig ut, precis som om den spruckit eller något punkterat den. Har suttit sen på kvällen med ficklampa och letat krabba, men har inte sett han på ett tag. Det jag lagt märke till var att i samband med att den första blomman sprack så började det växa gröna prickar på glaset i karet, inte gröna som alg-gröna, utan gröna som självlysande korallgröna. . . . Sen ser ephyllian lite svälld ut.. men den såg ut så när jag hämtade den också.

<o:p></o:p>

Till mätdata<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Karet har ungefär 23 grader innan lampan tänds på morgonen och på kvällen innan släckning 26. <o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Salthalten var till min förfäran 1.015 när jag mätte första dagen, den som sålde karet uppgav 1.020, enligt rekomendation, men jag har kollat med hans mätare som är av typ plexiglas med visare, och jag har kollat med min som är av typ flytboj, de visar samma. <o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Under två veckors tid har jag höjt denna halt till 1.018. tänkte höja till 1.020 nu i helgen men pga att korallerna dör är jag orolig. <o:p></o:p>

Planerna jag hade innan saker och ting började dö var att köra igång osmosen på nytt vatten.. har den sen förra bygget och där e silikatfilter, detta för att minska algerna. men nu ska jag åka iväg i helgen och testa vattnet, försöka få någon att förklara varför de dör. och köpa lite mer salifert tester. något e inte riktigt bra.

En av trådarna, var att prata med er på sg och se om någon med er expertis på området har några ideer att dela med er. Jag är tacksam för alla synpunkter, och jag är nybörjare, men jag ska lära mig detta. ! !

Mvh Peter

obs bild ett är precis när jag fick hem akvariet, och bild 2-4 är från idag.

post-4058-14468915944815_thumb.jpg

post-4058-14468915944992_thumb.jpg

post-4058-1446891594515_thumb.jpg

post-4058-14468915945304_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kollat euphyllian noga runt basen så det inte finns några småkryp som tar sig en tugga? Det finns inget brunt och geggigt runt euphylliorna.. ingen cyano eller liknande gegg?

Du har fått vävnadsdöd på din sps (seriatopora hysterix) och det kan finnas många orsaker. För låg salthalt är absolut en faktor som kan och borde spela in. Men om du har höjt salthalten och övriga vattenvärden är bra så är det inte omöjligt att den återhämtar sig. Det behöver dock inte enbart handla om din salthalten för det finns många faktorer som kan få en korall att tappa vävnad t.ex. om den har fått för omild behandling, andra vattenvärden, parasiter, stress osv osv..

När det gäller sps:en så finns det egentligen bara två lägen:

1. Bryt av de friska delarna och plantera om dem på ställen med bra cirkulation, använd limm för akvariebruk.

2. Låt den vara ifred och se om den klarar av att repa sig om den får vara ifred.

Jag skulle rekommendera nr 1.

När det gäller euphyllian skulle jag nog kolla lite närmare runt basen. Det finns olika sjukdomar som kan slå ut euphyllior och likadant parasiter. Oftast hittar man spår efter båda runt basen på korallen. Det kan ju också vara så enkelt att du har något djur som har tagit sig en tugga eller naffsat lite på korallen. Är polypen helt död? Är den alldeles vit och inga tentakler finns kvar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej,

Tack gubbar, Wrang, jag ska kolla magnesium och kalcium, jag har inte köpt testerna än, han som hade det innan mig hade inte behövt det. ska också låta bengan på marinakvariet testa vattnet. återkommer med de värdena förhoppningsvis imorn

Dimorb; ser inget klägg runt basen på polyperna, och två polyper e helt döda, en är helt tom på insidan, och den andra har lite kvar. Dock, de tre andra polyperna verkar fungera bra.. de går in fint på kvällen och växer sig stora under dagen. har heller inte sett någon krabba klättra på dem, men han är kanske mätt nu. De har klarat sig bra resten av veckan.

Nu har jag kopplat in min osmos, sitter och kör rent den, dags för ett vattenbyte, osmosen borde minska algtillväxten, men är lite orolig för att stressa korallen med ett vattenbyte till.

Fråga, är det inte mycket att byta 9-10 liter vatten i veckan på ett 37 liters nano?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är ju mer än de 10-15% man brukar prata om men det stora problemet är ju din låga salthalt, se till att komma upp till iallafall 1.023 i karet efter detta bytet och 1.025 senare i veckan.

Dom andra värdena hänger ju med salthalten uppåt men du får säkert buffra Ca m.m lite ändå då dom flesta salter ligger lågt vid nyblandat vatten så testa gärna det nyblandade (som borde ligga på 1.025 kanske vid 25c) och buffra lite innan du häller i det också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej. Lite värden.

hmm.. det e lika bra att publicera och skämmas

Mg 360

Ca 110-100

KH 10.7 dKH eller 3.85Meq/L

Fosfat 0.1ppm

lite NO3

PH 8

ska nog fixa lite med nåt preparat för magnesium och calcium.. .. .. verkar inte finnas mycket av de jonerna i vattnet i mölndal. . .

Något tips på preparat att köra? och tillvägagångssätt. ska läsa på imorn.. ..

ska nog sluta med att byta 10L i veckan och gå ned till sex eller nåt.

fick tips om aktivt kol och rovaphos, men det var innan jag visste mg och ca.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder tropic marine.. det salt jag har nu fick jag med karet, men jag har tidigare köpt en spann av samma märke hos bengt.. men han har börjat sälja något nytt havssalt.. .

det enda jag kolla hos bengt var min flytande saltmätare, men den visa för lite, när han hade 1.023 med optisk mätare hade jag 1.020, dvs när jag mätte mitt kar till 1.015-1.016 har detta varit närmre 1.018-1.019..

går det att blanda osmos+salt och sen mäta på det innan det har gått runt i akvariet? går går ju självklart, men får man något vettigt ut av det?

ska hem och undersöka saltet lite närmre, återkommer med fler detaljer senare ikväll, intressant.

Som sagt, det är första gången för mig nu, och jag uppskattar hjälpen jag får här! tack så mycket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att du ska testa saltvattnet innan du häller det i karet. Man vet ju aldrig om man får en blödning vid blandningen :snurrig:

Jag antar att du blandar runt det en dag eller så, innan du använder det.

Dina ca o mg - värden verkar som Stig säger helt upp åt väggarna. Är du säker på att du mätt rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa din mätare att de visar rätt genom att mäta osmosvatten UTAN salt först. då vet du att den visar noll när det är NOLL salthalt iaf...

Sen kan du ju testa ditt färdigbblandade saltvatten med .. kolla ca osv .. se om det är långt när du häller id et .. är det det så bör du köpa nytt salt...det kasnke är gammalt eller nått

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Lite uppdateringar..

Tog det lugnt idag. och använde vad jag kunde om vetenskapliga mätmetoder och försökte lägga upp ett vettigt försöksschema..

jag har två saltmätare, en som är av märket Sera, typ flytboj, sen en av märket Instant ocean, som e en plastgrunka med en liten vit visare i.

Salthalt Osmosvatten 25C

Instant Ocean : 0.997 (dvs att den visar -0.003 uppskattningsvis)

Sera : 0.9975

Salthalt Akvarievatten 26C

Instant Ocean : 1.019

Sera : 1.020

Mg och Ca värden Akvarievatten 26C (testat med salifert)

Ca : 400-410 ppm

Mg : 1230 ppm

De värden jag skrev igår, jag missförstod testerna.. jag ber om ursäkt.. jag var stressad. Vad jag ser av detta är att salthalten borde vara någonstans 1.022-1.023.. Mg verkar lite lågt mot vad jag tidigare läst lämpligt, 1350-1500.. eventuellt om jag går upp i salthalt till 1.025 följer Mg med. eller tänker jag fel?

ska i lugn och ro titta på de fyra andra värdena. Jag håller på att blanda en ny spann saltvatten, ska testa Mg och Ca på den också.

Detaljer jag tidigare inte nämnt; ephyllian fick en liten skada när den flyttades, upptäckte att några små spröt brutits, bengt trodde det kunde skapat en infektion tillsammans med en för låg salthalt, det vatten jag fick vid flytten visade 1.015 på mina mätare, dvs typ 1.018 i verkligheten. Nu ser jag.. till min glädje, att det ter sig som att de tre polyper som e kvar, minst två av dem verkar dela sig, den ena delar sig i tre nya polyper, och den andre i minst två.. kan inte riktigt se om den tredje splittar sig.. nu får jag kanske flytta den.. den ligger nära glaset..

Hysterixen dör mer och mer.. vet inte, det var när jag skrapa bort slemalgerna från den, så under slemalgerna var den död, sen växte det.. skulle kanske klippt av den då direkt jag såg att det blev vitt.. jag visste inte. trodde det rosa skulle komma tillbaka, växa nedåt, inte att det vita skulle växa uppåt, Nu är det för sent att klippa, finns inget kvar.

Något är inte riktigt kanon fortfarande.. såg att några av en annan korall börjar försvinna.. men fortsätter testa..

Kommentarer? vad tror ni?

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara en ide att skaffa en refraktometer, då är du säker på att salthalten blir rätt och exakt varje gång. Du borde kanske upp till 1.024-25 om du vill optimera för korallerna. 1.022 brukar funka med, fast för att vara på säkra sidan så hade jag höjt lite.

Eftersom salthalten var så låg innan så kan det ha stressat korallerna om du inte höjde upp halten sakta (under ett par dar iaf.).

Kom korallerna med i vatten med den låga salthalten?

Mg tycker jag är lite låg, men kör på med vattenbyten som vanligt, inga andra tillsatser behövs i så litet kar. Men som sagt mät det nyblandade vattnet efter att det cirkulerat i en hink i någon dag, behöver egentligen bara mäta det första gången man öppnar ett nytt paket med salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag höjde från 1.018 - till 1.022 genom två vattenbyte.. skillda med en veckas mellanrum.. dvs ganska långsamt om jag tolkar dig rätt.. förra vattenbytet så höll jag 1.022 eftersom korallerna inte mådde så bra.. hade ingen referens om jag var för snabb med höjningen eller för långsam.. men det låter som jag varit på den försiktiga sidan.

alltså, jag tog över akvariet, med koraller levande sten, räkor och allt vatten. det vattnet var 1.018 i salthalt.. men sen matade jag kanske för mkt, dvs att fick lite algtillväxt, detta kröp upp på hysterixen.. och när jag plockade bort det mådde den inte så bra längre..

har fortfarande lite N03 i karet, men ska jobba bort det tänkte jag.. N03 vet jag hur man tar hand om sen sötvattensakvarier.. kommer att höja salthalten vid nästa byte i helgen

Lägger tillsatserna åt sidan ett tag.. funderar fortfarande på hur jag ska ställa mig till rovaphosen och aktivt kol, som bengt tyckte.. får läsa på lite..

tänkte faktiskt ersätta hysterixen med en acrapora sen.. då kanske rovaphosen e trevligt att ha..

DaTrucka, kollade ditt 375a, trevligt trevligt, självförtroendet växer lite för mig nu, så jag är sugen på ett lite störra kar. får se..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tycker jag verkar som en bra plan. kör på så kommer det säkert lösa sig.

Kul att du gillade mitt kar, du är förresten välkommen på en kopp vid något tillfälle, såg att du bor ju i stan. Peta bar iväg ett PM så kan vi säkert komma överens om en tid som passar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

nu kör jag elva i alla mina kar.. men.. vad jag förstått kör många tolv timmar.. om man kör med lysrör vill säga.. och inte mh,,

förresten.. så problemet var att salthalten var toklåg.. köpte en optisk refraktometer och nu har euphyllian växt till sig igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu kör jag elva i alla mina kar.. men.. vad jag förstått kör många tolv timmar.. om man kör med lysrör vill säga.. och inte mh,,

förresten.. så problemet var att salthalten var toklåg.. köpte en optisk refraktometer och nu har euphyllian växt till sig igen.

Jo det me ljustiden e jag som sagt inte så haj på, har hört om folk som kört ända nere på 10tim utan problem, men det beror nog på vilka koraller man har, eller så har dom haft ren tur, vem vet.. men kanske bättre att rådfråga experterna på den biten hehehe.. Jo blir salthalten för låg så blir det lätt problem me koraller. lycka till me euphyllian.. får själv lite euphyllia i morgon, så nu hoppas man bara att allt ska gå bra.. väldigt fin korall som ger mycket liv i burken..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Hej. <o:p></o:p>

<o:p></o:p>Karet har ungefär 23 grader innan lampan tänds på morgonen och på kvällen innan släckning 26. <o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Temperaturen ska vara samma hela dagen. 3 grader skillnad är för mycket för stenkoraller.

Mvh Piotr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej. Lite värden.

[...]

Fosfat 0.1ppm

[...]

Har du fått ner fosfaten?

Temperaturen ska vara samma hela dagen. 3 grader skillnad är för mycket för stenkoraller.

Mvh Piotr

Jag har aldrig haft problem med svajande temperatur, det varierade från 24 till 29 grader hos mig utan någon som helst synlig inverkan på de stenkoraller jag hade (flakväxande monti, euphyllia, acropora sp). Som jag har förstått kan tempen även i naturen variera enormt mycket, när korallerna exempelvis sitter helt utan vatten och utsätts för direkt solljus eller sitter i någon liten pöl där det snabbt blir jättevarmt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, du är rätt PatrikS men det är naturen som du pratar om, i ett akvarium är de mer motståndiga när temperaturen och alla andra värden är stabila, jag har märkt att de också växer snabbare.

Jag undrar vilka acropora arter har du haft i såna varierande temperaturer? De korallerna som växer på inne sidan av ett korallrev, särskild lps, är vana vid såna ändringar. Dessutom tidvatten är inte så stort i de tropiska haven så det är inte många koraller som är vana vid såna extrema vilkor. För det mesta acropora arter gillar en stabil miljö. Hursomhelst jag ville inte stjäla tråden. Förlåt tråd startare.

Mvh Piotr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...