Gå till innehåll

Euphyllia och acrapora dör


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Köpte för tre veckor sedan ett nano-kar på 37 liter. Aquatic nature evolution, moddad belysning till 4x15W, 2xvit, 1x blå och 1xblå-vit. Belysningen är på 12h (men nu sänkte jag den till 11h). Vattenbytet rekomenderat var 9-10 liter i veckan (vanligt kranvatten). <o:p></o:p>

<o:p></o:p>

I denna har jag en acrapora, 2 euphyllior, 1 hjärna, några skivanemoner och en annan grej som jag inte riktigt identifierat. 2 räkor, 4 sniglar, och en krabba(vad jag sett, har inte identifierat krabban, men den är typ grå-beige, som ljusa chinos ungefär. )<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Jag är nybörjare, har under snart 9 månaders tid läst på området, byggde på ett 350 liters system som lades ned pga det lät för mkt. <o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Det första som hände i karet var att några röda (vinröda-röda) slemmiga alger började sprida sig (se vid foten av acraporan på första bilden), främst på stenen som akraporan satt, de började till och med klättra upp på akraporan. Jag läste på forumet och det lät som att cyano.. något.. ) tog upp akraporan och skrapade rent den med en scotch-brite eller vad de gulgröna svamparna heter. På de delar av akraporan som täckts med röda alger var den vit. Nu har det vita börjat sprida sig uppåt. se sista bilden på acraporan.

<o:p></o:p>