Gå till innehåll

Etisk fråga angående annonsörer!


Goranius

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har sökt igenom regler samt tittat igenom en del länkar men inte funnit denna fråga.

Har SG några krav på annonsörer angående deras akvariestorlek i butiken eller vad dom importerar saker som inte bör tas hem för att det inte finns en schans att dom överlever eller att dom är starkt utrotningshotade eller kan vem som helst som har några saltburkar i butiken bli annonsör?

Jag förstår även intresset av att ha annonsörer för att denna sida ska leva vidare men undrar ändå.

Jag har inte startat denna tråd för att kasta skit på någon annonsör eller dylikt utan mer som en fråga om det ska finnas eller finns en sånt krav från SG:s sida.

Jag tänker då på bl a antal fisk och koraller i butiken som säg bara har ett antal burkar på 50L med typ 100 fisk i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra frågor!

Vet ej svaren på dom men hoppas att nån vet.

Hoppas och tror att alla annonsörer sköter det på ett etiskt bra sätt.

Alla vi som håller på med denna hobbyn vill ju att alla djur i (och utanför) våra akvarier skall må bra, och behandlas på rätt sätt.

Hoppas det är okej om jag ställer en fråga som har rotat sig fast i mitt sinne.

Varifrån tas våra fiskar? Ifrån rev som har så mycket liv att det är "okej" att ta bort några individer därifrån? eller tas det ifrån rev som är hotade? vet vi detta?

Mycket viktiga frågor det här.

Särskilt om vi i det långa loppet, ska kunna ha denna hobbyn.

För om inte fiskarna tas ifrån rev som är mycket livskraftiga så kommer det ju nångång inte finnas några rev att ta fiskar/korraller/liv ifrån!

Hoppas på svar på både Goranius frågor och mina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl iofs bättre att någon moderator får svara på frågan men jag har svårt att se hur svg skulle kunna göra någon sådan bedömning. Även om man skulle vilja ställa högre etiska krav på en annonsör på svg än vad jordbruksverket gör på en zoohandlare så hur skulle man kunna kontrollera detta?

Hej!

Jag har sökt igenom regler samt tittat igenom en del länkar men inte funnit denna fråga.

Har SG några krav på annonsörer angående deras akvariestorlek i butiken eller vad dom importerar saker som inte bör tas hem för att det inte finns en schans att dom överlever eller att dom är starkt utrotningshotade eller kan vem som helst som har några saltburkar i butiken bli annonsör?

Jag förstår även intresset av att ha annonsörer för att denna sida ska leva vidare men undrar ändå.

Jag har inte startat denna tråd för att kasta skit på någon annonsör eller dylikt utan mer som en fråga om det ska finnas eller finns en sånt krav från SG:s sida.

Jag tänker då på bl a antal fisk och koraller i butiken som säg bara har ett antal burkar på 50L med typ 100 fisk i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har sökt igenom regler samt tittat igenom en del länkar men inte funnit denna fråga.

Har SG några krav på annonsörer angående deras akvariestorlek i butiken eller vad dom importerar saker som inte bör tas hem för att det inte finns en schans att dom överlever eller att dom är starkt utrotningshotade eller kan vem som helst som har några saltburkar i butiken bli annonsör?

Jag förstår även intresset av att ha annonsörer för att denna sida ska leva vidare men undrar ändå.

Jag har inte startat denna tråd för att kasta skit på någon annonsör eller dylikt utan mer som en fråga om det ska finnas eller finns en sånt krav från SG:s sida.

Jag tänker då på bl a antal fisk och koraller i butiken som säg bara har ett antal burkar på 50L med typ 100 fisk i.

Detta är Jordbruksverkets regler http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001872/DFS_2005-08.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla,

Detta är naturligtvis en angelägen fråga. Vi är ju alla som akvarister måna om att fiskarna hanteras korrekt i handelns alla led utifrån en djurskyddsmässig aspekt, allt från fångst, import och detaljhandel. Fångst- och importhanteringen är ju svårare för oss att ha bra insyn i, som också styrs av lagstiftning i andra länder. Detaljhandeln är ju desto mer påtaglig för oss, vilket också regleras av Jordbruksverkets anvisningar enligt ovan samt naturligtvis även tullregler (CITES).

Från SG:s sida är vi naturligtvis angelägna om att handeln ska vara så "seriös" som möjligt, dvs att uppsatta regler följs och att handeln i övrigt sker på ett etiskt korrekt sätt. Det handlar ju om hantering av djur i människans vård, och inte vilket styckegods som helst. Förutom rena djurskyddsaspekter finns det ju andra kriterier man skulle kunna ställa upp för en "seriös" verksamhet, t.ex. korrekt momsredovisning, korrekt hantering av skatter och arbetsgivaravgifter, bra kundservice och hantering av ganatiärenden på teknikprylar mm.

Vi har alla allt att vinna på en seriös handel i Sverige. Vad är då SG:s roll i denna strävan? Ska SG kontrollera om varje annonsör följer Jordbruksverkets regler i varje sändning och för varje fisk, eller om en köpare får korrekt rådgivning om den inköpta fisken? (Se t.ex. kapitel 3 i reglerna ovan som föreskriver att varje köpare får med sig ett faktablad om den inköpta fisken). Ska SG dessutom kontrollera om redovisningen av moms och skatt för annonsören också verkar vara rimlig?

Nej, det skulle knappast fungera om SG agerar kontrollinstans på reglerna ovan. Det fungerar nog bättre om den privatperson som upptäcker missförhållanden själv uppmärksammar relevant myndighet på detta, t.ex. kommunens djurskyddsinspektörer, tullen eller polisen (för ekonomiska brott). Men först av allt gäller ju att påpeka förhållandet till handlaren själv först och inleda en dialog med denne.

Samtidigt vill vi på SG naturligtvis göra vad vi kan för att understödja vår gemensamma strävan mot en ännu bättre handel i Sverige. Vi kan stänga av annonsörer, vilket vi faktiskt har gjort i ett fall. Vi godtar bara annonsörer som vi uppfattar att vi har en bra dialog med och som vi uppfattar är seriösa. Jag vill inte påstå att vi är beroende av annonsintäkter, men vi önskar samtidigt att fler medlemmar gav sitt ekonomiska stöd så att vi fick en bättre balans från våra olika intäktskällor. Vi återkommer inom kort med en "höstkampanj" kring detta.

Om någon av er upptäcker att en handlare, medvetet eller omedvetet, inte följer reglerna, så är det alltså bäst att som steg 1 ta upp detta med handlaren direkt. I steg 2 finns kontrollinstanser i samhället enligt ovan (kommunen/tullen/polisen). Som en sista utväg (steg 3) kanske vi behöver öppna upp för lite mer negativ kritik mot handlare på SG än vad vi tillåter idag. Men det ska nog snarare vara en nödutväg. Vi funderar just nu på hur de skulle kunna hanteras, utan att samtidigt spåra ur eller ersätta något av steg 1 och 2 ovan.

Vi är lyhörda på förslag och brinner också för att vi har en seriös hantering av djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att problemet att om SG skulle använda sig av (steg 3) som du beskriver så skulle vi få en snedvriden och negativ debatt där all delas upp i läger och det vill ingen.

Det jag undrar över är om varje annonsör får någon som helst information vilka krav SG ställer på en annonsör (eller det finns nog inga som jag förstår det) .

Jag tycker inte heller att SG ska agera lagman och kolla upp om moms och skatter betalas in det är inte vårat bord.

Mer över djuren och om det finns någon som helst utbilding av personalen eller kunskap bakom ratten så att säga hur man ska behandla saltdjur som skiljer sig en del från sötvatten.

Det här är inte en enkel fråga det vet jag och stänga av annonsörer eller bråka med dom är inge kul.

Men eftersom SG har valt att ha annonsörer så kopplas vi ihop med dom oavsett vad vi säger och gör.

Det är bra att ha en avdelning där man lätt kan söka reda på information om respektive handlare samt öppettider och dylikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja SG har annonsören för som det ser ut nu måste vi ha dem för att kunna driva forumet. Vi kan dock inte vara en kontrollfunktion hur de sköts hos våra annonsörer oavset vad det gäller, exempelvis vad skrivs som gods när de importerar och hur ser det ut när de tar emot djuren.

Skulle du kunna konkritisera lite bättre vad du skulle önska av SG i vår relation med annonsörerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte varför det skulle vara dåligt att tillåta medlemars kretik mot annonsörer ..och andra handlare med för den delen. Personligen tycker jag att det är en bra sak eftersom jag ser det som så att denna siten är till för oss och inte för handlarna. Givetvis skall det handla om konstruktiv kritik och att det är moderatorernas uppgift att se till att det efterlevs. Det gör ju att vi kan informera varandra om saker som händer och skydda mot att det händer igen. ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte varit med här så länge jonte, men det kan hetta till ganska ordentligt om man tillåter sådana diskussioner och ytterst svårt att moderera utan att någon känner sig censurerad eller att det utrvecklas till smutskastning och liknande :)

Dessutom, vem avgör vad som är en bra och dålig hadlare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle bli ett heltidsjobb för moderatorerna - förutom problematiken i att avgöra vad som är saklig och relevant kritik.

Satt just och läste på att annat forum, där trådskaparen går ut med att han/hon blivit lurad av Siba eller Elgiganten efter att ha köpt en demo-ex laptop som var lösenordskyddad och saknade disketter etc - men problemet är att TS inte ens pratat med butiken där apparaten köptes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är gevetvis subjektivt vad som är bra eller dåligt. Men även om jag inte varit här så länge så innebär det inte att jag inte vet vad ett forum är eller har en åsikt angånde sunt förnuft eller socialt accepterat beteende. greger.. modererar man när folk möts i verkligheten också? kontrollerar du alltid sanningshalten i vad ngn berättar hänt dem? du bedömmer vad du tycker låter sant och inte sant.. det finns massor med siter där man jämför och bedömmer handlare utan att de lider ngn större nöd än att om det blir för många negativa omdömmen så får de skärpa sig eller försvinna. är det inte så det fungerar här i livet? om du har kunder får du sköta dina kort rätt för att kunna bibehålla din affärsrörelse. det är lixom en rättighet vi konsumenter har .. att kunna berätta för varandra vad som händer... Jag har själv aldrig handlat av er tex men ni har ett gitt rykte på marknaden ... det gör att jag vill åka dit och handla. hör jag NGN säga att de tycker en handlare är kass innebär det inte att jag inte åker dit och hadlar... bara att jag är på min vakt.. men hör jag det från många ställen...så handlar jag garanterat inte där... jag tror det skall mycket till för att mqan skall få en massa orättvisa beskyllningar från kunder.. ingen rök utan eld... och därför klarar nog alla annonsörer som är seriösa av att få kritik då och då...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är gevetvis subjektivt vad som är bra eller dåligt. Men även om jag inte varit här så länge så innebär det inte att jag inte vet vad ett forum är eller har en åsikt angånde sunt förnuft eller socialt accepterat beteende. greger.. modererar man när folk möts i verkligheten också? kontrollerar du alltid sanningshalten i vad ngn berättar hänt dem? du bedömmer vad du tycker låter sant och inte sant.. det finns massor med siter där man jämför och bedömmer handlare utan att de lider ngn större nöd än att om det blir för många negativa omdömmen så får de skärpa sig eller försvinna. är det inte så det fungerar här i livet? om du har kunder får du sköta dina kort rätt för att kunna bibehålla din affärsrörelse. det är lixom en rättighet vi konsumenter har .. att kunna berätta för varandra vad som händer... Jag har själv aldrig handlat av er tex men ni har ett gitt rykte på marknaden ... det gör att jag vill åka dit och handla. hör jag NGN säga att de tycker en handlare är kass innebär det inte att jag inte åker dit och hadlar... bara att jag är på min vakt.. men hör jag det från många ställen...så handlar jag garanterat inte där... jag tror det skall mycket till för att mqan skall få en massa orättvisa beskyllningar från kunder.. ingen rök utan eld... och därför klarar nog alla annonsörer som är seriösa av att få kritik då och då...

Alla har inte sunt förnuft som är här på forumt, så det ballar ur o blir ren pajkastning tyvärr.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kan för mitt liv inte förstå ditt argument manne... det är ju DET moderatorerna skall se till inte händer... vad är annars deras roll här? tala om för mig att jag inte får tycka och tänka? så länge man inte är otrevlig och kastar skit dvs säger saker som inte är accepterat irl... borde man få säga vad man vill..det är min ståndpunkt och den står jag för..därmed avslutar jag mitt bidrag till denna tråden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt oss återgå till trådens egentliga tema efter urspårningen ovan om moderatorernas roll (nästa inlägg på det temat kommer att flyttas till en ny tråd för en annan debatt). Jag är för övrigt helt enig i Manks och gregers resonemang ovan. Det finns alldeles för många som är ganska kaxiga bakom tangentbordet, men som inte vågar ta upp sin kritik öga mot öga. Det finns flera exempel om hur detta lett till dålig stämning på forumet under åren, och det ska inte få hända igen.

Temat för diskussionen är alltså om alla ska kunna få annonsera på SG, eller som SG ska ha någon form av roll att kvalitetssäkra annonsörer eller annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är gevetvis subjektivt vad som är bra eller dåligt. Men även om jag inte varit här så länge så innebär det inte att jag inte vet vad ett forum är eller har en åsikt angånde sunt förnuft eller socialt accepterat beteende. greger.. modererar man när folk möts i verkligheten också? kontrollerar du alltid sanningshalten i vad ngn berättar hänt dem? du bedömmer vad du tycker låter sant och inte sant.. det finns massor med siter där man jämför och bedömmer handlare utan att de lider ngn större nöd än att om det blir för många negativa omdömmen så får de skärpa sig eller försvinna. är det inte så det fungerar här i livet? om du har kunder får du sköta dina kort rätt för att kunna bibehålla din affärsrörelse. det är lixom en rättighet vi konsumenter har .. att kunna berätta för varandra vad som händer... Jag har själv aldrig handlat av er tex men ni har ett gitt rykte på marknaden ... det gör att jag vill åka dit och handla. hör jag NGN säga att de tycker en handlare är kass innebär det inte att jag inte åker dit och hadlar... bara att jag är på min vakt.. men hör jag det från många ställen...så handlar jag garanterat inte där... jag tror det skall mycket till för att mqan skall få en massa orättvisa beskyllningar från kunder.. ingen rök utan eld... och därför klarar nog alla annonsörer som är seriösa av att få kritik då och då...

Håller fullständigt med dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja SG har annonsören för som det ser ut nu måste vi ha dem för att kunna driva forumet. Vi kan dock inte vara en kontrollfunktion hur de sköts hos våra annonsörer oavset vad det gäller, exempelvis vad skrivs som gods när de importerar och hur ser det ut när de tar emot djuren.

Skulle du kunna konkritisera lite bättre vad du skulle önska av SG i vår relation med annonsörerna?

Jag förstår att moderatorerna inte kan vara ett kontrollorgan för annonsörerna och det är inte vad jag önskar.

Det jag funderar på är om det ska finnas ett dokument där man säkerhetsställer att handlaren är seriös i sin fråga om djurhandel eller det kanske i slutändan blir löjligt eftersom om man är det så att man är oseriös så sanerar man bort sig själv.

Men det finns och kommer alltid att finnas saltisar som blir blåsta på en hel del pengar innan dom hittar rätt och det vill ju alla undvika.

Kanske att dom är medlemmar i Zoorf eller något annat organ som finns handel med vilda/odlade djur.

Jag kanske är helt ute och cyklar men har funderat på detta länge och kände att jag villeställa frågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här du kan se vilka butiker som är anslutna till ZOORF http://www.zoorf.org/aspalla/asp.htm

Det finns väl inget krav att butikerna skall vara anslutna dock så måste handlarna genomgått dels grundkurs samt kursen för akvariestik för att bli diplomierade av jordbruksverket (ett diplom för varje klarad kurs).

Inget ont om ZOORF men om en butik har gått vissa utbildningar så tycker jag att man ska leva upp till jordbruksverkets undermåliga fisk regelverk.Min uppgift e att missionera budskapet om en dålig butik som har ZOORF diplom på väggen och förvarar 2st hajar 1st mirakelaborre och 2 mindre fiskar och ett stort sjöäpple på generösa ca 40 liter men jag tar det muntligt när jag träffar andra saltisar. Saken e att det aldrig blir bra när det e idioter som kontrolerar butikerna.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är gevetvis subjektivt vad som är bra eller dåligt. Men även om jag inte varit här så länge så innebär det inte att jag inte vet vad ett forum är eller har en åsikt angånde sunt förnuft eller socialt accepterat beteende. greger.. modererar man när folk möts i verkligheten också? kontrollerar du alltid sanningshalten i vad ngn berättar hänt dem? du bedömmer vad du tycker låter sant och inte sant.. det finns massor med siter där man jämför och bedömmer handlare utan att de lider ngn större nöd än att om det blir för många negativa omdömmen så får de skärpa sig eller försvinna. är det inte så det fungerar här i livet? om du har kunder får du sköta dina kort rätt för att kunna bibehålla din affärsrörelse. det är lixom en rättighet vi konsumenter har .. att kunna berätta för varandra vad som händer... Jag har själv aldrig handlat av er tex men ni har ett gitt rykte på marknaden ... det gör att jag vill åka dit och handla. hör jag NGN säga att de tycker en handlare är kass innebär det inte att jag inte åker dit och hadlar... bara att jag är på min vakt.. men hör jag det från många ställen...så handlar jag garanterat inte där... jag tror det skall mycket till för att mqan skall få en massa orättvisa beskyllningar från kunder.. ingen rök utan eld... och därför klarar nog alla annonsörer som är seriösa av att få kritik då och då...

Du har rätt naturligtvis - men det som ofta händer är tyvärr att det blir pajkastning när det bara är ena sidan som gör sig hörd, vi har ju sett detta i omgångar under årens lopp på SG.

Självklart vill jag som näringsidkare veta om en kund är missnöjd eller tycker att någonting blivit fel - vi jobbar ju ganska hårt på att försöka vara så bra som möjligt och ha en öppen dialog, men självklart kan det bli fel ibland av olika anledningar.

Jag skulle personligen bli besviken om någon är missnöjd utan att säga något

"you can´t please everyone" som det sägs, men det är ju trevligt om man får en chans att

försöka:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår att moderatorerna inte kan vara ett kontrollorgan för annonsörerna och det är inte vad jag önskar.

Det jag funderar på är om det ska finnas ett dokument där man säkerhetsställer att handlaren är seriös i sin fråga om djurhandel eller det kanske i slutändan blir löjligt eftersom om man är det så att man är oseriös så sanerar man bort sig själv.

Men det finns och kommer alltid att finnas saltisar som blir blåsta på en hel del pengar innan dom hittar rätt och det vill ju alla undvika.

Kanske att dom är medlemmar i Zoorf eller något annat organ som finns handel med vilda/odlade djur.

Jag kanske är helt ute och cyklar men har funderat på detta länge och kände att jag villeställa frågan.

Jag delar din uppfattning om att det finns saltisar som blivit blåsta eller motsv av oseriösa handlare. Vi försöker här bidra till att hitta ett form där folk ska få lära sig saker om hobbyn samt det levande mm för att kunna vara kunniga som kunder vilket innebär att vi kan ställa rätt frågor till handlarna. Som ett exempel skulle det vara bra om någon som är tillräckligt kunnig skulle kunna skriva en artikel om hur det går till att importera djur till sverige och vilka krav som finns. Det tror jag är bra för att få seriösa handlare.

För att handlarna ska kunna vara seriösa krävs att även vi är det och inte vi som kunder är oseriösa och handlar där vi tror att det fuskas, har eran handlare karantän möjligheter mm. Vi har dessutom börjat att köpa från Tyskland mm och detta främst för att det är billigare. Är vi som kunder seriösa om vi har priset som en större urvalsfaktor än karantän möjligheter, storlek av kar hos handlaren mm? Jag beskyller ingen utan ställ frågan till er själva och svara er själva med ett ärligt svar!

EDIT: La in frågeställningen som var tanken att jag skulle svara på. Många som skriver så svaret halkade iväg från frågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är också ett strt ansvar av oss som köper fisk att faktiskt inte köpa arter som är htade. Köp odlade Bangaier och clwner.

Ja vilken tur att det annonseras så mycket av det här då. Har jag tur kan jag få tag i bangaier här 2010.. Inte riktigt hållbart tycker jag i alla fall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag delar din uppfattning om att det finns saltisar som blivit blåsta eller motsv av oseriösa handlare. Vi försöker här bidra till att hitta ett form där folk ska få lära sig saker om hobbyn samt det levande mm för att kunna vara kunniga som kunder vilket innebär att vi kan ställa rätt frågor till handlarna. Som ett exempel skulle det vara bra om någon som är tillräckligt kunnig skulle kunna skriva en artikel om hur det går till att importera djur till sverige och vilka krav som finns. Det tror jag är bra för att få seriösa handlare.

För att handlarna ska kunna vara seriösa krävs att även vi är det och inte vi som kunder är oseriösa och handlar där vi tror att det fuskas, har eran handlare karantän möjligheter mm. Vi har dessutom börjat att köpa från Tyskland mm och detta främst för att det är billigare. Är vi som kunder seriösa om vi har priset som en större urvalsfaktor än karantän möjligheter, storlek av kar hos handlaren mm? Jag beskyller ingen utan ställ frågan till er själva och svara er själva med ett ärligt svar!

Du är inne på något som jag tycker skulle vara bra att ha som en fråga på ett dokument när det gäller annonsörer!

Vad har ni för karantänstid, karstorlek mm.

Sen är ju det syvende och en själv som bestämmer vart man vill och ska handla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...