Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Som rubriken lyder varför får man inte göra detta här? Då om man inte får någon respons från en butik man tycker ha skött sig. Jag menar detta är ju ett public forum för vanligt folk och inte för butiker ( hoppas jag ). Jag tycker det i alla fall skulle vara bra för då vet man ju vilka butiker man kan dissa. Menar som en kund har man inte mycket man kan göra om en butik sätter sig på tvären.Mer än att vända sig till ARN typ. Och orkar man det för en pump tex för 500 kr inte jag i alla fall. Jag tycker i alla fall att vissa butiker här på forumet skönmålas men man får inte säga om man är missnöjd? Tycker jag är skumt att man inte får säga om man är missnöjd.Lättare för en enskild att få rätt om man får hjälp av sina kompisar på ett forum. Nu vill jag inte att denna tråd spårar ut i en massa tjaffs det är inte det som är meningen med denna tråd utan en förklaring bara varför det är så här? Ett forum ska ju vara till för att underlätta för folk. Och inte för butiker tycker jag i alla fall..

Postat

Detta är en fråga som dyker upp allt som oftas vilket visar att det är en viktig fråga för många. Just nu finns den i 2 parallela trådar, denna samt den om den om Etisk fråga ...

Bland oss moderatorer diskuterar vi den också och hur vi ska lyckas med detta. Vi har ännu inte funnit formerna för detta då det allt som oftast blir ren smutskastning av en butik som i sak inte uttalar sig. Detta är en olycklig kombination.

Jag tycker att Vargklos svar https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=254332&postcount=5 i tråden om Etisk fråga ... https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=254365#post254365 är bra även här. Läs även vad Manks skriver i den tråden.

Postat

Ja jag vet att det finns en tråd till om detta men starta denna då jag inte ville förstöra den då den handla inte riktigt om samma sak tycker jag.Och ville inte förstöra för den trådskaparen. Då vi är många på detta forum så har vi makt att hjälpa varann. Och trött på att vissa (Butiker)skönmålas.

Postat

Ja men enligt uppgifter jag fått har en butik jag handlat mycket av och är grymt nöjd med fått annonseringsförbud här på guiden.Då är inte riktigt detta vad detta forumet ska vara till för..Då gynnar detta forumet vissa affärer eller har jag fel?

Postat

Jag vet inte annonseringsförbud är rätt ord men det finns affärsidkare som inte längre är annonsör. Varför och hur detta har gått till tänker inte vi ta upp här då det i detta fallet inte skulle vara på lika vilkor då företagaren inte kan ge sin syn på det bakomliggande.

Postat

Dennis forumet e inte för butikerna,dom köper annonsplats bara.Sidan startades av Wrang för att sprida kunskap om hobbyn. Om du hittat en butik du gillar fortsätt att handla där så e allt frid o fröjd.Patrik

Postat
Dennis forumet e inte för butikerna,dom köper annonsplats bara.Sidan startades av Wrang för att sprida kunskap om hobbyn. Om du hittat en butik du gillar fortsätt att handla där så e allt frid o fröjd.Patrik

Stämmer så bra så...men butikerna är ju till för kunderna, å utan butikerna dör hobbyn. Kunderna är sådeles beroende av den info som butikerna ger här på guiden och den info som kunderna ger om butikerna. Det finns ju inte så många butiker så då är ju infon om möjligt ännu viktigare.

Detta är ju en "materialhobby" som i princip går ut på att handla saker.

Postat
Erik du får gärna komma med konstruktiva förslag om ändring om det finns regler du ifrågasätter.

Har inga bra förslag och idéer för tillfället. Min personliga åsikt är dock att om man är aktiv annonsör skall det previligeras, inte beivras, oavsett i vilken grad man "annonserar" i sitt "eget" forum!

Postat

Alla butiker har väl egna sidor och nyhetsmail vid leveranser.När jag startade mitt första kar var det 4% av utbudet på butiker och levande mot va det är idag. Den butik som vill sticka ut lite får satsa lite mer på kvalite för att locka nya kunder. För några år sedan så va det mycket billigare i tex Tyskland men det har nog svängt lite i prisbilden pga av att nu hittar vi fler butiker i Sverige som inte bara kör web försäljning utan satsar på både teknik och levande och framför allt nöjda kunder.Jag tänker främst på Tedb i göteborgs området och även Magnus i örebro som utvidgare av hobbyn.Patrik

Postat

Johan: Det var Peter och Mattias som drev butiker förut. Magnus å Christer öppnar snart. Kolla de nyligen skrivna inläggen om C-life i Örebro.

Ps: Där var jag sen...

Postat

Ja men jag är i alla fall för både ris och ros. Och jag handla där jag blir bra bemött och får bra sevice ( Det märks fört vid garanti ärenden har jag märkt). Vissa handlare är inte så sugna att svara på mail då har jag märkt.Men om man ska handla då är man snabb.

Postat
Dennis va vinner du på att risa en handlare på ett forum?

Ja då kanske andra passar sig för att handla där om man tex inte sköter sina garanti ärenden..Det tycker jag vore bra info i alla fall om jag ska handla. Eller tex som vissa som skiter i karantän.

Jag tycker att ett forum ska vara öppet för åsikter är inte detta vad ett forum är till för?

Postat

Diskussionen om vad forumet är till för har vi haft många gånger förut, men frågan tycka komma upp på nytt med jämna mellanrum. Forumets syfte är inte att alla ska kunna häva ur sig vilka åsikter de vill. Det finns det andra forum på nätet för den som vill avreagera sig.

Forumet har ett syfte, nämligen att "främja spridningen av saltvattensakvariehobbyn i Sverige och informationsutbytet mellan saltvattensakvarister" (se länken i rubriken "Om Saltvattensguiden"). Som utgångspunkt vill vi ha en helt fri diskussion om allt som rör akvaristiken. Men något som är ännu viktigare är att vi vill ha en glad, trevlig och produktiv atmosfär på forumet. Forumet har nu hållit på i många år, och vi har byggt upp många erfarenheter om vad som funkar att diskutera och vad som inte funkar att diskutera. Vi har flera exempel över åren där någon "hänger ut" en handlare som han/hon haft en negativ erfarenhet av. Tyvärr visar det sig i nästa alla dessa fall att medlemmen inte har bemödat sig att ta upp saken med handlaren först, utan tycker det är mer bekvämt att sätta sig bakom tangentbordet och driva saken genom forumet för att samla sympatier för sin sak. Handlaren kanske heller inte läser forumet, och kan då inte ge sin syn på det inträffade. Kunden har faktiskt inte "rätt" alla gånger, utan det kan lika gärna vara handlaren som har "rätt". Nästan varje gång dessa uthängningar har skett har det blivit infekterade diskussioner om detta, och trivseln har fått lida. Det vill vi inte, och därför ber vi kunder att ta upp saken med handlaren först, och i andra hand med berörd myndighet.

Jag vet att det fungerar på andra sätt på andra forum. Jag hänger en del på dvdforum.nu, och jag ser hur tråd efter tråd hänger ut olika elektroniktillverkare och handlare i allt mer negativa spiraler. Det blir till en tydlig "vi mot dom"-stämning i det forumet. Det kan kanske vara ok i en hobby där tillverkarna är multinationella företag med stora muskler som utgör handeln. Men handeln i vår hobby är av en helt annan karaktär. Akvariehandeln är fortfarande i ett uppbyggnadsskede där marginalerna inte är feta. Vi har som hobbyister allt att vinna på att understödja en ökad etablering av handlare i landet. Vi är därför i utgångspunkten positiva till att alltfler handlare marknadsför sina tjänster. Kort och gott - Vi tycker att det är viktigare att ge handlarna en chans att reda ut saken med sina kunder först, än att forumet ska bli till en plats att avreagera sig på bara för att man inte orkar ta upp saken direkt med sin handlare.

Självfallet kan vi utveckla oss och även reglerna. Om någon kan föreslå en form för att hantera negativ kritik som är ansvarsfullt och bygger på att man kan dokumentera att man försökt reda ut saken med handlaren direkt, ja då lyssnar vi gärna på det :)

Postat

I stället för att uttala sig mot någon handlare på ett negativt sett kanske ett poängsystem kunde passa?

typ skala 1-10

butik x

Serviceinriktad 4

Garantiärenden 6

utbud 9

allmänt intryck 8

osv

Postat
I stället för att uttala sig mot någon handlare på ett negativt sett kanske ett poängsystem kunde passa?

typ skala 1-10

butik x

Serviceinriktad 4

Garantiärenden 6

utbud 9

allmänt intryck 8

osv

Japp det tycker jag verkar kanon =)

Postat

Och jag kan säga att jag hänger på rätt mycket forum jag med då detta är inte mitt enda intresse.Och jag har varit här ett tag och lärt mig massor och fått mycket bra tips och hjälp av folk. Och det tackar jag för tycker detta är ett kanon forum. Men kan säga att jag har nog aldrig varit med om att det är så mycket tjaffs på något annat forum som detta.Jag brukar bara stänga ner vissa trådar då jag typ orkar inte =) Men kan ochså förstå att det är svårt ibland att hålla käft för det har jag med i bland..

Postat

Betygen är så olika beroende på vem som skriver omdömet. Jag vet en butik som skulle få alla poängen från ett till nio. Och någon butik skulle säkert sätta betyg på sig själv och be kompisar eller lova rabatt till dem som skriver ett riktigt bra betyg. Och några här på guiden skulle kanske skriva ned en butik om en kompis på forumet ber om det.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...