Gå till innehåll

Att Dremmla ett hål i akvariet


wrang

Rekommenderade inlägg

Efter att jag köpt mig en dremmel kopia vid namn Einwell på Hornbach

post-736-1446891415668_thumb.jpg

så började jag med att mäta upp vart hålet skulle vara.

80mm ut och 80mm in

Hålet märkte jag ut till 43mm så att 32mm tankgenomförningen skulle passa.

post-736-14468914156734_thumb.jpg

Använd dock en vattenfast spritpenna då den röda flöt ut och försvann då jag skulle börja...

In i badrummet å koppla in kylningen. (En vanlig slang från kallvattenledningen, Samma som Osmosen är inkopplad på)

Valde därefter en borrmodell som såg ut som ett päron i form fast upp å ner

Började i mitten som man sett andra gjort å sakta ut mot kanterna. Gjorde ett ärovarv längs linjen å sedan in i mitten igen

Märkte att det var lättare att "borra" det hela om man höll maskinen litevinklad och körde medsols.

post-736-14468914156812_thumb.jpg

Det gick verkligen som att skära i smör. Lätt å smidigt.

Hadde på mig skydds glasögon

post-736-14468914156849_thumb.jpg

för säkerthets skull för stänk etc då Niclas (Moderator) hade gjort det innan och fick åka in till Lasarettet. Allt gick bra å inget skvätt på skyddsmasken

Totalt tog detta BARA 30minuter att göra upp ett 43mm hål. Tycker att det blev kanon bra och snyggt snitt.

Så mitt uppborrade hål kostade mig 220:-

attachment.php?attachmentid=8969&d=1160158322

Tack de som övertygat mig och testa. Var otroligt nervös att det skulle spricka då borret åkte igenom men nej då kör bara...

post-736-14468914156774_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

smiley32.giferkänn att det känns jäkligt skönt när man väl är klar. Jag var så nervös när jag borrade att jag skyndade mig för att bli färdig så fort som möjligt, vilket inte är så smart.

Kanske man skulle ta en tur till Hornb... och köpa en sådan där kopia så slipper man låna dremmel nästa gång det är dags och borra, kostar den bara 200:- så är det ju grymmt bra.

Det är ganska många som testat dremmelmetoden nu, så jag antar att man kan fastslå att det är en mycket kostnadseffektiv och smidig metod som fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nervös...

Ja jag har ej ännu riktigt stillat pulsen smiley27.gifantingen är den hög fortfarande för att jag är så glad att man klarat det eller så för att den ligger kvar för att man var nervös att det skulle spricka....

Jag hadde sumpen liggande på sidan så jag borrade uppifrån. tror att det är lättare än att ha det stående.

Den kostade 220:- för allt köpte till visseligen 2st diamantborr till och en Dremmel koppling till maskinen men dessa behövde jag ej utan körde bara med dom som fanns med i kittet.

Tog ju bara 30minuter som jag skrev och då tyckte jag att jag tog det lungt ändå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var original diamantstiftet/borret jag körde med som fanns med i kittet och jag har gjort detta hål för min Deltec 4040 pump som jag köpt, så hålet blev vid sidan av sumpen.

Använde det stift som ser ut som ett päron hela tiden och det raka/cylinder formade sedan när biten lossat för att gämna till hålet.

Dom är väll ca 3.5mm tjocka stiften

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset att man kan dremmla upp .stora hål i karen,skulle precis åka ock få mitt nya kar borrat för 330:-,köper stift på clarre istället för 69:-smiley37.gif.Ja det är svettigt att borra i glas "jag ock min bror" har gjort det några gånger förut så jag vet.25mm borrpå clarre funkar utmärkt med vattenkylning.Mvh Zacha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Det blir inga skumma spänningar i glaset eller nått då så det flyger i luften senare? Annars såg det ju billigt och bra ut smiley4.gif

nej det blir inget sånt ,vi har diskuterat det tidigare i en tråd när jag förra julen dremmlade det första här på forumet "innan någon annan vågade" själv har man ju inte vett att va rädd för sånt smiley2.gif.jag litade blint på jänkarna som visade hur smiley37.gifjag har sedan dess gjort 5-6 hål i varierande glastjocklek ,en varning dock för lite klenare glas 4-6 mm då spricker det lätt om man inte är försiktig

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID= 341&PN=6

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...
Hålsågarna är verkligen kanon, tyvärr är de väldigt begränsade i storlek...

B!

Inga problem, det är bara att ta upp en serie hål inom den cirkel du vill såga upp och jämna till med diamantslipcylindern Jula säljer. Det blir förvånansvärt runt och fint och fungerar kanon med vanliga genomgångar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade för mig det nämnts något om kontaktsvårigheter tidigare här på forumet med, så jag drog iväg ett email, som studsade. Felmeddelandet är att brevlådan är full... Nu när jag skriver detta har jag en känsla av att jag testat det tidigare med samma resultat. Så den sidan är nog inget gångbart alternativ längre. Trist. Hålsågarna var/är förbannat bra.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Själv körde jag med en sånn här som jag köpte på ebay för typ... 150kr inc frakt.

http://www.bulkreefsupply.com/store/35mm-diamond-coated-glass-drill-bit.html

Tog 2 minuter att borra ett fint runt hål :)

Är det någon i gbg som skall borra PMa mig bara så kan ni låna den då den bara kommer ligga och sammla damm hemma hos mig nu =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Hej

Mitt första inlägg här

tänkte ha en ytavrinning på baksidan av mitt 140L kar, då skulle jag behöva skära bort den delen där kammen ska sitta, någon som har använt kapskiva ? såg att jula har någon små kapskiva med skaft eller ska man ta dremmel och köra med stift ? föresten hur bred behöver ytavrinningen vara för 140L ? eller har det med returpumpen att göra ?

MrDTS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...