Gå till innehåll

Lång resa med akvariet


artemia

Rekommenderade inlägg

Ni som har erfarenhet om flytt med akvariet och djur. Vad är den längsta som ni vet är gjort. Så att den lyckades förstås utan större skador :) I Oktober eller November packar artemia sitt hushåll och flyttar 1200 km och jag vägrar lämna mitt akvarie. Det ska med! Frågan är ska jag ens börja flytta min Z. desjardinii med? Skulle så gärna ta den med mig men... Sten är inget problem, själva akvariet inte heller. Vet att det finns mycket skrivet om flytt, men jag tänkte ändå skriva och kommer att beskriva hur det gick till slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Satu!

Så det är dags att flytta hemåt nu! Jag hoppas att det går bra med flytten och att du får ordning på grejerna efter flytt.

Du har inte funderat på att ha ett kar provisoriskt igång på nya stället när du kommer dit, lite LS mm för att sätta i korallerna och fiskarna i medans du ordnar resten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det transporteras fisk runt hela jordklotet med hjälp av syrgas och plastpåsar. Varit med om att ta emot svartfeningar (hajar) på 40 cm som varit på flytt i 48 timmar. Hör med någon affär som brukar ta emot sändningar om de kan hjälpa dig, de brukar ha både kunskapen och sparade stora plastpåsar. Och om det är någon affärsägare i din närhet som till äventyrs läser detta så tycker jag att han/hon skickar ett PM och hjälper dig att lösa problemet. Skulle gärna hjälpt dig men bor troligtvis åt fel håll (Göteborgstrakten). Fisken är nog minsta problemet... Se till att du får med dig några behållare med moget vatten också. Kan du göra som Sillen föreslår så är det nog det bästa.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där lärt bra att ni tycker att det är värt att prova :) Problemet är att jag vet ingen som har saltvattensakvarie i Oulu/Finland. Visst finns det Patu i Kemi :))) Själv har jag kvar några kar där men jag kan inte åka själv fram och tillbaks med salt och grejer. Tankarna mognar! Hur som helst jag tror att jag ska ta med mig bara de tåligaste mjukisarna och lämna alla SPS/LPS koraller. Fel tänkt igen? Flyttlasten är framme ungefär efter 16-18 timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att du ska prata med någon som du litar på med dina SPS i så fall för att åtminstonde skicka fraggar i efterskott, alt ta fraggar och lämna i något kar för att sedan skicka dem om de inte klarade flytten. Jag vet att du har haft fina SPS så det är dumt att göra dig av med dem.Försök att få med det du gillar i karet och resten kan du sälja för att kunna förnya när du ändå håller på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist att du ska flytta sps nördarna i västerås bir då en mindre, men lycka till i finland!

Du kan ju lämna de sps du vill ha med dig här i västerås o sen ta en sådan där fyllebåtresa över helgen o hämta dem. ;)

Vi får styra upp en storträff innan du sticker..

TED!

Du har bra idéer!

Jag gillar idén med att träffas innan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hälsningar från norra Finland! Nu är resan klar och jag har mellanlandat tillfälligt till mitt gamla hus... Allt gick ganska bra och min kära Z. desjardinii simmar omkring i akvariet!!! Alla putsar räkor och damseller klarade resan också. Det är bara Mantisen och alla små korallfraggar som tyckte att resan var allt för jobbig. Tur att jag provade inte ens ta med mig mer fraggar!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Satu!

Bra att det giock så bra med flytten. Står karet redan i ordning som det ska eller är det framtidsuppgift att få ordning på det? Vart gjorde du av de andra korallerna/fraggarna om du inte tog med dem?

Hoppas att snart få se bilder på karet hur det ser ut nu. Sen kan du ändra bostadsort i kontrollpanelen också.

Hoppas att du ska trivas nu när du är hemma igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehehehe! Jonas har så bråttom med allt... Jag ska uppdatera orten så fort jag vet vad det blir ;) Akvariet är tillfälligt uppsatt och ser inte alls ut så som det kommer att bli... Var tvungen att lämna tex bänken för den fick inte plats, så akvariet står på golvet. Ska bygga en ny, bredare och högre att mitt nya sumpkar får plats under....

Tyckte synd om min kompis som hämtade flyttlasten. Där stod jag och pekade på 4 st akvarier som åkte med... Skämdes lite! Och själva resan då.... Ni kan tänka er hur det kändes att börja min resa kl 2 på natten mot fredag. Just då när halva Sverige hade snöstorm. Jag hade verkligen otur med vädret! Skickade några ödmjuka bön då och då när jag kämpade norrut.

Fiskarna var i en 60 liters tunna (ungefär 30 liter vatten) Levande sten i 2x40 liters tunnor och 25 liters hink. Att jag fick allt med, var jag tvungen att lämna ut från flyttlasten tex stolar och bord. Vad gör man inte för sitt akvarie :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen hem Satu :).

Din resa påminner om min från Göteborg till Helsingfors fast då var det diskus och andra sötvattensfiskar som skvalpade runt i baksätet på vår Nissan Sunny från 86.

Hoppas du inte blir för deppad över utbudet på saltsidan här i Finland och kom gärna förbi om du är i Helsingfors.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Peter!

Ja, jag är medveten att jag kommer att vara lagom ensam här med mitt saltakvariet! Jag hoppas på att hitta minst en till saltis på Uleåborg trakter. Tänk att jag kommer ihåg tider, när jag var typ 13 år, att det fanns en butik i Uleåborg som hade lite frökenfiskar osv. Minns så väl att jag fastnade framför den baljan och drömde att någon dag ska jag ha en likadan. Hahaha!

Om jag någon dag skulle åka till Helsingfors besöker jag dig gärna Peter och köper lite fraggar!! Ditt akvarie är ju så fin och det skulle vara en ära att se det irl!

Men nu ska jag till stan och leta efter mat för mina fiskar. De säljer väl Spirulina flingor och fryst artemia här!?? Annars får jag problem för jag har ingen aning var matburkarna finns! Spännande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig Mattias! Min Z. desjardinii har blivin DEN fisken som jag är mest rädd om. Vet inte hur jag har skrivit, men jag har bara 1 desjardinii, som är ungefär 15 cm. Andra är små damseller.

Fortsättningsvis tror jag att jag måste vara ganska nöjd om jag hittar nya fiskar i huvudtaget. Kan inte sätta så stora krav... Kan inte gå och säja att jag vill just den och den arten, eller inte vet jag...

Har kollat medlemskartan, kanon funktion för mig idag ;) och sett att det finns flera Luleå killar som är aktiva!!! Jag kontaktar er säkert senare :ler:

Nästa vecka på lördag startar jag min flytt part 2. Har hittat en lägenhet i Uleåborg och börjar släpa möbler till nästa adress. Suck och stön! Har funderat på att bygga bänken först och flytta akvariet sen... Då slipper jag tömma karet 3. gång inom kort tid. Men nu står jag här igen och funderar hurdan ska bänken vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej .

Jag är en av de som finns i Luleå och har saltvatten, Utbudet i Luleå är ganska så magert men det finns möjligheter att få fisk från Triton om det är något som man vill ha, vi har en kille som åker med gämna mellanrum Stockholm- Luleå och han brukar ta med sig åt oss om det är något som vi vill ha.Det går ju en Buss mellan Finland och Luleå men jag vet ej hur långt ner den går, men dom samkör säkert med andra bussbolag i Finland. I Luleå finns det en Akvarie affär som har salt det är Akvarie Center du kan gå in på vebben och se hans utbud.

Ha det bra nu i ditt hemland önskar

Stenlo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar säkert E4 busslinjen som åker från Torneå till Stockholm. Asså! Ni har så snäll kompis att ni får fiskar från Triton :D Lärt bra! Jag kommer att åka själv till Västerås och besöka kompisar och då köper jag med mig något roligt från Stockholm. Ska kolla vad finns i Akvarie enter. Skulle vara roligt att köpa något närmare än Södra Finland eller Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Hej alla saltnördar i Sverige!

2 år har gått och jag har varken skrivit eller pratat svenska. Jag hade nästen glömt SG och aqua-web (här i Finland) men nu är jag tillbaks igen :)

Tänkte bara säga att Z. desjarninii levde 1½ år här i sitt nya hemland, efter den STORA vandringen, så det verkligen var värt att ta med. Några damseller är kvar fortfarande. Nu är det dags att börja på nytt med mitt 330 liters kar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...