Gå till innehåll

Hjälp med tester. Ger inget utslag alls


wizz

Rekommenderade inlägg

Har nu testat med saliert MG och CA test och dom ger noll i utslag ,, med andra ord ändrar inte färg alls vilket jag mistänker att mina värden av detta är så låga att det inte ger utslag kan det vara så ?? har skaffat CA oh MG båda från Tropic marine men hur mycket av vardera vågar jag tillsätta .. har 250liter + 60 liter sump...

Hjälp mig korallerna ser inte ut att må något vidare,,,,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Nej, du kan inte ha noll i Mg och Ca.

Vad har du för salthalt, och är du säker på att den är rätt?

Har du tillsatt något för att öka Mg och Ca?

Är du säker på att du förstår hur testerna skall utföras och avläsas?

Testerna kan visa noll trots att testerna funkar, men då har du för hör Mg och Ca så det går utanför skalan.

Tillsätt inte något medel förrän du är helt säker på vad du gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte tillsatt något alls endast tropic marine triplebuffer KH & PH för att höja värdet kan det vara att fosfaten sjunker försnabbt ?? har kört med deltec fosfatfilter i 4 veckor och körde in det sakta så att det ej skulle sjunka för fort..

testvärden..

KH 7

PH 7,7

Saltvärde 1.023 enligt min gammla last manick.

Saltvärde 1.025 enligt refraktometern

Nitrit 0,3Mg/l

fosfat 0,03

Har använt CA och MG testerna enligt dessa manualer..

http://www.simontorp.se/manualer.aspx?SiteMenuID=2&MenuID=19&RetailerID=14

Så vad gör jag ???? att koraller tappar skinn och blir vita och dör ?? alla mjuk koraller mår fint bara stenkorallerna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ruskade och skakade inte snurra fint :)

Du vet som agent 007 vill ha sin martini..

sedan gjorde jag det lite lugnare och med len hand så fick jag resultat :)

Men om dom är bra eller inte ? vad vet jag ..

Sant karet har rullat i en månad sedan flytten där jag flyttade med allt levande och all LS i vatten samt allt det gammla vattnet för att få en snabb start och i samband med det bytte jag ca: 30 liter vatten och har igår bytt 30liter till det är det hela..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.. på burken står det orda grant maximum recommended dos is one level scoop per 5 gallons per day.

Vilket blir en skopa per 18liter per dag. och har jag då 310 liter inkl. sump bör det bli 17,22 skopor. men om jag börjar med hälften så bör jag nog få något resultat att bygga på..

kanske tillsätta 9 skopor idag och testa i morgon igen och se resultaten..

Någon annan som använder Tropic marin BIO-Calcium som kan bekräfta om jag räknar rätt eller ge tips på doseringen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok då kan jag räkna bort drygt 60liter så då blir det 7 skopor om jag halverar rekomendationen på burken..

kanske skulle börja med 4 skopor och mäta igen i morgon.. har gjort en ny mätning från sumpen denna gång och samma värden som förut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...