Gå till innehåll

Hjälp med tester. Ger inget utslag alls


wizz

Rekommenderade inlägg

Är verkligen 1 kg samma som 1 liter vatten? Jag menar 1 liter är ett kg vatten... men är verkligen ett kilo sten samma som en liter vatten? jag menar sten är tyngre än vatten dvs ett kg sten är mindre än en liter sten... eller?

Det är nog sant...

Micke kommer förbi mej imorrn, vi ska mäta hans vatten med mina tester. Sen får han ta med sej en dunk med osmosvatten o lite salt så får vi se om han får upp sina värden. Jag funderade på om hans salt kan vara kasst???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Eftersom du skriver skopor så gissar jag att det Bio-Calcium du använder är den torra varianten.

Den är precis helt värdelös att använda för att höja Ca då den dessutom höjer KH't ordentligt.

Om du skall använda BioC till att höja Ca ifrån 260 till 400 så kommer du "på köpet" att höja KH't med 20 enheter !!! Det tror jag inte du vill.

BioCalcium kan i en normal balja (vad är normal??) användas till att bibehålla Ca och KH men fungerar inte till höjningar.

Skaffa något som är mer lämpat, tex vanlig CaCl eller Saliferts Liquid-Ca.

Provräkna gärna med denna

EDIT: Om du ändå tänker försöka så mät även KH'n emellan varje dosering

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett sådant här läge med jättekonstiga mätvärden så ska man nog i första hand "ana ugglor i mossen" och i andra hand korrigera felaktigheterna med vattenbyten - om dina uppmätta värden stämmer så är det nog hyfsat stor chans att det inte är en siffra rätt på de parametrar som man normalt inte mäter heller.

Att försöka buffra ikapp paradoxala värden brukar varken vara kostnadseffektivt eller praktiskt.

Frågan är ju om du inte använt ett fuktskadat salt (eller kanske Jozo bordssalt :-))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testvärden kl. 04.00

KH 3 en dropp på -4 mot innan vatten bytet i söndags..

CA 0,48=260 samma som igår kväll

MG 0,02=1470 samma som igår kväll

PH 7,7 Samma som igår kväll

Tillsatte 3 skopor CA igår kväll vid 23.00

Samt 3 skopor idag på morgonen vid 04.30

Har ingen möjlighet att kolla värden under dagen sitter på jobbet 8 mil hem..

Skal kolla av ikväll igen och eventuellt byta vatten ..

Skall se om jag har en chans under kvällen att åka ut till Niklas, Men som det ser ut så hinner jag inte med det.. hoppas att jag får en lucka så kan jag få med lite osmos vatten hem..

samt nytt salt... och kolla av vatten värdet mot hans tester..

Annars vet jag inte vad jag skall ta mig till..

Kanske ett jumbo byte av vatten på 100liter på en gång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta det easy nu wizz.... bestäm dig för EN strategi och försök precis som alla säger komma på orsaken och gå inte på symptom. Dvs försök komma på anledningen innan du gär en massa konstiga saker. Dels verkar det som du missar rådet ngn gav att kolla nyblandat vatten Vad har det för värden? KH kan väl för katten inte droppa -4 på en natt... luktar taskiga tester eller tasking testare. Innan du vet vad som är fel är det nog inte så smart att hälla i ngt. Kolla det du mäter med först så du vet att du mäter rätt. gör du det. Kolla vad som gör att KH kan droppa kraftígt. Det borde finnas ngn.... tex Jonas roman som kan hjälpa dig han är ruskigt duktig på kremi som du vet. PMa honom och snacka med honom .. ELLER Ngn annan så du får en strategi och en orsak eller iaf en teori. Fäkta vilt omkring gör bara saken värre.

Lycka till nu och hoppas du får rätt på det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag tar det lugnt försöker komma på om jag gjort något mer som kan ha påverkat det hela..

Om jag har tillsatt något eller ej men kan inte dra mig till minnes att så är fallet..

Det senaste jag gjorde var att tillföra en del koraller i karet men det är allt..

Så jag tar det lugnt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här gör jag när jag får ett överaskande testvärde:

- Gör om testen flera gånger noga som tusan!

Samma dåliga resultat om och om igen:

- Köper/tar fram ett nytt test! Mäter på nytt!

Är resultatet lika illa så är det förmodligen något som är fel i burken.

Det är oftare fel på testerna än på vattnet i akvariet, tyvärr!

Och oftare fel på testaren (mig själv) än på testet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Änligen hemma..

Rapport som följer..

I helt nyblandat vatten har jag följande värden.. OBS det har stått och blandat 1 dygn..

MG 0,48 = 780

CA 0,58 = 210

PH 7,9

KH 7

Salthalt 1,022 vid 23gradig värme.

Rapport om karet följer inom kort...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I helt nyblandat vatten har jag följande värden.. OBS det har stått och blandat 1 dygn..

MG 0,48 = 780

CA 0,58 = 210

PH 7,9

KH 7

Salthalt 1,022 vid 23gradig värme.

Rapport om karet följer inom kort...

Det där vill jag inte riktigt tro på, det verkar mycket märkligt. Du har alltså 0,48 kvar i Mg sprutan och 0,58 kvar i Ca sprutan när färgerna slår om?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har läst av det vid gummipackningen..

Nu till testerna tagna för 10 min sedan i karet..

MG 1470

CA 300

Salttäthet 1,025 vid 27grader varmt

PH 7,7

KH 9

Så det är eh hel del skillnad från det nyblandade vattnet mot i karet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver att du använder manual för testen nertankad från simontorps hemsida....

var har du orginalet som föjler testen, stämmer antalet droppar reagens etc?

Vissa av sallifert testerna har ju gjorts om flera gånger, din version kan vara annorliunda än den du tankat ner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att skölja sprutor och mätglas väldigt noga när du testar i olika kar och med olika blandningar. Skölj allt noga i osmosvatten.

Du får väldigt märkliga värden när du mäter. Varje gång du publicerar nya mätvärden så är de helt olika mot tidigare.

Har du någon saltnisse i närheten som du kan verifiera dina mätmetoder och resultat med? Jag är lite orolig för att det är något som inte stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åter igen - mäter du flera gånger efter varandra och får samma resultat?

Får jag konstigt resultat så mäter jag supernoga en gång till. Blir det inte samma resultat som gången innan mäter jag en 3:e gång. Då bör de båda sista vara lika. Annars får man börja om.

Det som är svårt med exempelvis Salifert Calcium test är reagens 2 där dropparna ofta blir olika stor. Jag brukar först provdroppa lite tills dropparna blir som de ska sedan droppar jag ner dem i mätcylindern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åter igen - mäter du flera gånger efter varandra och får samma resultat?

Får jag konstigt resultat så mäter jag supernoga en gång till. Blir det inte samma resultat som gången innan mäter jag en 3:e gång. Då bör de båda sista vara lika. Annars får man börja om.

Det som är svårt med exempelvis Salifert Calcium test är reagens 2 där dropparna ofta blir olika stor. Jag brukar först provdroppa lite tills dropparna blir som de ska sedan droppar jag ner dem i mätcylindern.

Det spelar väl ingen roll hur stora dropparna är, när man mäter på sprutan hur mycket man har droppat i buriken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...