Gå till innehåll

Vitsen med akvariedator?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Har tittat lite, med betoning på lite, på akvariedatorer.

Känns dock som att man inte får mycket för pengarna. En dyr pH prob med lite extra finesser.

Har man inga pumpar och skall skaffa styrbara sådana så har man ju en vinst där. Likaså kan det ju kanske vara kul att styra belysningen, men det känns mest som fluff.

Varför skall man ha en akvariedator?

Har sett att en (som nog är extremt dyr) hävdar att de kan mäta allt möjligt roligt, men de vanliga verkar ju inte kunna mycket mer än:

* Styra spänningsuttag. Bra för belysning antar jag, men man har ju redan ett antal timers.

* Måncykler på månljus. Fluff

* Styra Tunze-pumpar. Bra om man inte redan har detta och vill ha det. Sparar ju pengarna till en multikontroller.

* Mäta pH. Japp, bra!

* Styra doserpumpar. Bra, men vad jag ser så är det dyrare än att köpa separat ...

Vill inte verka negativ, men vill förstå varför man skall/bör ha en.

För mig känns det som den kanske vore vettig om man köper den när man startar och alltså inte redan har investerat i andra saker, men även där känns det som att det ofta är billigare att köpa varje funktion separat (utan att behöva köpa budget).

Eller är det så enkelt att det bara en extra teknikpryl i en hobby där man gärna samlar på sig tekniska saker :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack och lov är det inget köptvång på dessa ......:-)

Men ska man köpa vattenpåfyllning, pumpstyrning, styrfunktioner till ljus, doserpumpar, pH, redox, saltmätare etc löst - så blir det väl inget billigare heller....

Det finns ju två sorters akvarister : de som har teknik för att akvariet ska fungera, och de som har akvariet för att visa att tekniken fungerar....

För er som är lite yngre kommer det kanske som en chock, men världen fungerade rätt ok även innan det fanns lättmetallfälgar, mobiltelefoner, internet och GPS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack och lov är det inget köptvång på dessa ......:-)

Men ska man köpa vattenpåfyllning, pumpstyrning, styrfunktioner till ljus, doserpumpar, pH, redox, saltmätare etc löst - så blir det väl inget billigare heller....

Det finns ju två sorters akvarister : de som har teknik för att akvariet ska fungera, och de som har akvariet för att visa att tekniken fungerar....

För er som är lite yngre kommer det kanske som en chock, men världen fungerade rätt ok även innan det fanns lättmetallfälgar, mobiltelefoner, internet och GPS

alla unga har inte problem med att leva utan all denna teknik.. men jag håller med, det är lite läskigt när folk inte längre litar på att t.ex. hitta själva för att de inte kan läsa en karta -shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De datorer som påstår sig kunna mäta allt möjligt är nog mest en skrivbordsprodukt än så länge. Problemet verkar vara att tillverka probar, som kan mäta t.ex nitrat,kH och fosfat visar sig vara svårt(omöjligt?) och extremt dyrt (6-siffriga belopp har förekommit i dessa diskussioner)

Men å andra sidan kan ju sådant förändras snabbt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag minns när en Mb ram minne kostade 1500 och ingen fattade hur man skulle konfigerera så det gick att använda det. Nu kostar 2 Gb 400 spänn... och är lättare att sätta i en att bygga lego.....

Priser har en förmåga att gå ned med tiden när det gäller data.. men när det gäller denna hobbyn så tycker iaf inte jag att det är ngn koppling mellan kvalitet och pris... bara ta bealt så mycket det går... är man galen nog att hålla på med denna redan dyra hobby... så finns det nog massor med folk som betalar vad det kostar att ha sånna där grejor med,...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar man prylar och då gärna sådana med sladd på så är denna hobby perfekt, det finns mycket att välja på samt många olika märken. Dyrt kan det också bli eftersom man kan bränna mycket pengar, för att sedan slänga ut skiten när man ledsnat efter några år, eller tom krashat karet.

Är man emot prylar och släpper märkesfixeringen så är denna hobby perfekt. Köp hygglig belysning och några pumpar, det kommer att fungera ändå. Möjligen måste man kanske göra avkall på någon/några extremt svår korall, men varför allt detta stohej för några floruserande kaktusar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack och lov är det inget köptvång på dessa ......:-)

Men ska man köpa vattenpåfyllning, pumpstyrning, styrfunktioner till ljus, doserpumpar, pH, redox, saltmätare etc löst - så blir det väl inget billigare heller....

Det finns ju två sorters akvarister : de som har teknik för att akvariet ska fungera, och de som har akvariet för att visa att tekniken fungerar....

För er som är lite yngre kommer det kanske som en chock, men världen fungerade rätt ok även innan det fanns lättmetallfälgar, mobiltelefoner, internet och GPS

Då var det precis som jag trodde då :)

Fast det lilla jag sett så känns det som sagt som att det blir billigare (i alla fall inte dyrare) att köpa varje artikel för sig. De tillbehör man behöver till datorn för att den skall fylla en funktion kostar ju bara dessa lika mycket som ett separat kit och då har man ju även utlägget för datorn.

Får väl vänta 5-50 år (svårt att sia om teknikens frammarsh) och köpa en dator som kan mäta alla värden jag vill mäta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillhör en av dem som är MYCKET sugen på en akvariedator. Kommer med största sannolikhet en i framtiden då jag skramlat ihop pengarna. Tänkte ta upp grunden i min tanke och varför JAG funderar på den.

Jag vill kunna styra min kalkreaktor och vill därför ha en pH prob för ändamålet. Dessa är inte billiga men skillnaden på en Aquamedic lösning och en akvariedator är stor men det ger ändå fler möjligheter att utveckla med tempsensor till termostatstyrning mm. Jag har förlorat ett GÄNG koraller pga en värmare som låste i på läge.

Därutöver går det även att styra min belysning på ett bättre sätt än jag gör i dag. Har byggt en armatur som inte styrningen är helt klockren på.

Sedan är det kul med teknik också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar också bli intresserad. Om inte annat för att kunna göra mig av med annan utrustning. Det jag vill ha är:

-Styrning till kalkreaktor (så kan jag göra mig av med AM "datorn")

-En till pH-probe för kontroll

-Styrning för Tunzepumparna (så kan jag göra mig av med den lådan)

-Styrning för belysning, MH, T5 och Månljus.

-Nivåreglering med färskvattenfyllning (Bort med Tunze-lådan för det)

-Tempgivare ev. styrning.

En ny liten låda - En massa gammal skit bort!

Om någon handlare läser detta får han gärna skicka offert via PM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar också bli intresserad. Om inte annat för att kunna göra mig av med annan utrustning. Det jag vill ha är:

-Styrning till kalkreaktor (så kan jag göra mig av med AM "datorn")

-En till pH-probe för kontroll

-Styrning för Tunzepumparna (så kan jag göra mig av med den lådan)

-Styrning för belysning, MH, T5 och Månljus.

-Nivåreglering med färskvattenfyllning (Bort med Tunze-lådan för det)

-Tempgivare ev. styrning.

En ny liten låda - En massa gammal skit bort!

Om någon handlare läser detta får han gärna skicka offert via PM.

Precis allt det där är jag väldigt sugen på att DIY'a plus gärna fler saker men har inte kommit på mer förutom möjligen salthaltsmätning (vad man nu ska med det till). Plus lite statistik på hur de värden man mäter varierar i tiden.

Tyvärr är det ju ett jätteprojekt som säkert tar minst 3-4 månaders heltidsjobb. Men som "snart" färdig civilingenjör inom elektronik med fokus på inbyggda system är det ju sånt som gör hobbyn till den perfekta hobbyn för mig :smiley20:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar också bli intresserad. Om inte annat för att kunna göra mig av med annan utrustning. Det jag vill ha är:

-Styrning till kalkreaktor (så kan jag göra mig av med AM "datorn")

-En till pH-probe för kontroll

-Styrning för Tunzepumparna (så kan jag göra mig av med den lådan)

-Styrning för belysning, MH, T5 och Månljus.

-Nivåreglering med färskvattenfyllning (Bort med Tunze-lådan för det)

-Tempgivare ev. styrning.

En ny liten låda - En massa gammal skit bort!

Om någon handlare läser detta får han gärna skicka offert via PM.

Vi har tydligen ungefär samma inriktning på våra datortankar. Jag har tittat på denna datorn, GHL Profilux plus II eX, Den finns ju hos fler handlare men priset verkar inte variera mycket om man handlar i Sverige. Finns även i produktguiden här GHL Profilux Plus, Profilux Plus II, Profilux Plus II, GHL Profilux Plus II EX där det även finns länk till en diskusion om den. Dock är det priset lite avvikande på den versionen jag sett på. Dock vet jag inte riktigt vad det är för skillnader mellan olika varianter heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så lite så.

Men för att förvirra det hela lite extra så verkar det ha kommit en ny version av den.

Ser ut att skilja sig rejält mot föregångarna, finns med i denna katalogen.

http://www.ghl-kl.de/Produkte/Aquaristik/Download/Produktkatalog05-08-Englisch_web.pdf

Profilux II Light, fast den är nog inget ni är intresserade av eftersom den är liten och inte går att bygga ut. Se sidan 4,6 och 7.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:-).....okej okej - men Fredrik är snart klar med skylten han jobbat med sedan september 2005...

Wiking, jag trodde alla ungdomar i vår ålder hade en vägkarta!?

Eller kör du med dragspel stället?

Jag har både vägkarta, dragspel och GPS. GPS'n har jag köpt för att säkra och förlänga mitt 30-åriga Sambo förhållande. Den där skylten behövs inte för min skull längre, men jag är helt säker på att nya resenärer skulle ha väldigt stor nytta av den. Väl på plats var jag inte alls överens med min GPS om att jag var på rätt adress, en skylt hade övertygat mig.

Ni 08:or får ha lite överseende med oss lantisar.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...