Gå till innehåll

Densitet på LS


zooks

Rekommenderade inlägg

Som Stig säger så varierar ju densiteten på stenen beroende på ursprung så 1kg/1liter är nog en hysad tumregel.

Eftersom stenen sjunker i saltvatten med en s.g. på ca 1,025 dvs 1,025 kg/liter så är det absoluta minimum som densitet kan vara. Att använda en tumregel som man vet är fel känns inte rätt för min del iaf, skulle gissa på att 1,5 eller 2 skulle vara en bättre tumregel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Sten" är en övergripande beteckning på alla bergarter som finns, vilka varierar väldigt i densitet, normalt mellan ungefär 2,6 och 4,3 gram per kubikcentimeter.

-Vad våran "LS" har vet jag inte, den skiljer ju sej dessutom väldigt mycket.

Självklart väger stenen mer än vattnet per liter...annars skulle den som sagt guppa runt i karet.

Sen om det finns luftfickor i stenen, dvs stenen får en flytkraft, blir dess densitet lägre. Men den kan aldrig bli 1:1 eller ens i närheten.

En liter sten tränger undan en liter vatten. Ett kilo sten tränger kanske undan ....en halv liter vatten?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom stenen sjunker i saltvatten med en s.g. på ca 1,025 dvs 1,025 kg/liter så är det absoluta minimum som densitet kan vara. Att använda en tumregel som man vet är fel känns inte rätt för min del iaf, skulle gissa på att 1,5 eller 2 skulle vara en bättre tumregel.

Självklart kan man ju diskutera detta im absurdum, men så länge inte all LS har samma densitet så har man ingen större nytta av precisionstumregler, det är väl isåfall lättare att använda nåt som är lätt att räkna med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som faktiskt gör den här diskutionen intressant är att för vikt vs vatten displacement LS bör vara densamma oavsett om det är mer kompakt LS eller ultra porös.

B!

Håller fullständigt med, det enda som borde spela någon roll för "den uppmätta vikten" vs vatten displacement är hur mycket vatten det är i stenen när man väger den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande sten kan jämföras med t.ex. socker. Ett kg fluffig sockervadd blir många liter om man räknar in hålrummet, medan ett kg snabblösliga sockerbitar inte blir lika mycket och ett kg homogen kompakt sockerkristall (rock candy) får ännu mindre volym.

Tar man 1 kg blöt levande sten och torkar den i en ugn tills den är kruttorr och sedan väger det som blir kvar, väger det betydligt mindre än 1 kg, men givetvis tar man då även död på de flesta djur och bakterier i stenen så det inte längre är levande sten.

Det finns mycket porös LS, uppbyggdt av t.ex. skelett från orgelkoraller som mest består av hålrum och sedan ofta blivit ytterligare genomkorsade av gångar byggda av andra djur, så finns det LS som är gjord främst av t.ex. basen på acropora och andra mer kompakta eller storgrenade koraller. Sedan finns det LS som bildats av främst döda kalkalger som fogats samman i gryniga klumpar, ibland blandat med korallgrus, snäckskal, musselskal, kalknålar etc. Det finns givetvis stycken av LS som inte bara är en sort, utan innehåller flera olika av varianterna ovan.

I jämförelse kan man även nämna exempelvis vissa sorters kalksten som miljontals år tillbaka i tiden varit LS, men som kanske blivit sediment och kompakt p.g.a, trycket från ovanliggande sedimentlager under lång tid. Dessa kalkstenar är inte lika porösa som LS.

Det finns även kalksten som inte bildats från LS, utan bildats från kalkutfällning t.ex. under tiden då det var en högre halt av koldioxid i luften och kolsyra i världens hav, eller som ufällningar i droppstensgrottor osv. Om kalksten utsatts för extremt tryck och temperatur kan den med tiden omvandlas till marmor som har mer kompakt kristallstruktur, aningen ändrad kemisk sammansättning och högre densitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är även mantelyta eller har jag helt fel????

Det talas ofta om antal kg LS / liter vatten... men så vitt jag vet lever bakterier bara i de yttre delarna av stenen (beroende på posösitet).

Vissa LS består av "döda" koraller och är extremt lätta medan andra består av "kompakt sten"...

Skulle man inte kunna kompensera vikt med stor mantelyta?

Låg densitet = stor mantelyta!

Stor mantelyta = stor mängd bakterier (eller har jag fel?)

Eller varför är densiteten viktig att veta?

/Stoffe

PS: Flytande stenar stör helheltsbilden i mitt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är även mantelyta eller har jag helt fel????

Det talas ofta om antal kg LS / liter vatten... men så vitt jag vet lever bakterier bara i de yttre delarna av stenen (beroende på posösitet).

Vissa LS består av "döda" koraller och är extremt lätta medan andra består av "kompakt sten"...

Skulle man inte kunna kompensera vikt med stor mantelyta?

Låg densitet = stor mantelyta!

Stor mantelyta = stor mängd bakterier (eller har jag fel?)

Eller varför är densiteten viktig att veta?

/Stoffe

PS: Flytande stenar stör helheltsbilden i mitt akvarium.

Densiteten är viktig att veta för att man oftast vet hur många kg LS man har men utan att veta densiteten så vet man inte hur dte påverkar totala volymen vatten i akvariet som kan vara bra att veta när man ska beräkna hur mycket av en tillsats man ska tillsätta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...