Gå till innehåll

Benighteds 112L


Benighted

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...
  • Svar 488
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Så, nu har man varit några dagar i Stockholm på kurs.. Självklart så tog man och besökte en del saltvattensbutiker när man ändå var där :)... blev väl 5 nya koraller, några karantän-kar och lite annat runt omkring...

Knäppte några bilder nyss. så jag tänkte dela med mig av dem :) En bra bild blev det i.a.f. och några till som var hyfsade... Men översiktsbilderna blev inget vidare... Folk får väl helt enkelt komma över o titta på karet istället om dem vill få en bra översiktsbild :)... Alla nya koraller finns med på bild, men en del ser lite slitna ut efter behandlingen med TMPCC och limmandet.. Så dom kommer nog sannolikt att börja färga ut och växa snart :)...

Förövrigt så är tillväxten lite skrämmande hög i karet just nu och utfärgningen förbättras rätt snabbt, så nånting gör man väl rätt... :)

post-4092-1446891883349_thumb.jpg

post-4092-14468918833649_thumb.jpg

post-4092-14468918833864_thumb.jpg

post-4092-14468918834089_thumb.jpg

post-4092-14468918834255_thumb.jpg

post-4092-14468918834463_thumb.jpg

post-4092-14468918834632_thumb.jpg

post-4092-14468918834826_thumb.jpg

post-4092-14468918835061_thumb.jpg

post-4092-14468918835228_thumb.jpg

post-4092-14468918835381_thumb.jpg

post-4092-14468918835548_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaevlar vilken bra tillväxt på saker och ting!

Nog för att moderkolonin av A. valida växer på, men dina bitar bräcker ju det med hästlängder.

Hur är det med enzmannen, är topparna blekta, eller växer dom så fort att dom inte hinner färga ut?

Och den där gröna nånting med rödaktiga polyper, vad är det för lustighet, nån ny, eller nån jag glömt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj vilka fantastiaska bilder!

tack :smiley9:

Du börjar få mycket koraller i karet! När de sedan blir lite större som är det kul att se hur de kampas med varandra!

Gillade din blue on green montipora!

Hehe, jo, börjar ha en liten huvudvärk på hur jag ska placera alla korallerna, men har nu hittat några nya områden i karet som blivit koloniserbara efter att jag flyttat på och vinklat om streamerpumpen. Skälet att karet är såpass fullt är att man ska ha en del koraller när man uppgraderar till 150x70x55 under våren.

Jo, den är nice, och kommer att färga ut bättre snart tror jag, bleknade lite när den var i TMPCC badet.

Är det läge att fragga ner koraller som börjar komma nära varandra och riskerar att bränna andra koraller?!

Nja, tror jag klarar mig en stund till med kolonierna och då många är flyttbara (sitter på flyttbara fraggpluggar och borrat hål i LS:en, så bara flytta runt om nån blir för stort... riktigt smidigt :)) Men ett av karantänerna kanske blir fraggkar ett tag, mjukisarna är redan flyttade till ett av småkaren... Har ju en del extrafragar liggandes runt i karet som skulle vara lämpligt att flytta ut..

Jaevlar vilken bra tillväxt på saker och ting!

Nog för att moderkolonin av A. valida växer på, men dina bitar bräcker ju det med hästlängder.

Hur är det med enzmannen, är topparna blekta, eller växer dom så fort att dom inte hinner färga ut?

Och den där gröna nånting med rödaktiga polyper, vad är det för lustighet, nån ny, eller nån jag glömt?

Jupp, växer på bra :P Och du fick ju lite svar idag, men bara för att andra ska få reda på dem också så tar vi dem här med. Den med vita toppar är inte enzman, utan den gula som blivit grön, växer otäckt snabbt dock, om nån månad är den nog fraggbar, hoppas man kan få tillbaks färgen på den bara...

Den med röda polyper är min nya Montipora digitata 'kirsch' en liten favorit för färgerna..

Wow! Vänta dig besök ASAP!

Läckert

Tack :smiley9:. Det är bara komma och hälsa på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite (20m 45x45mm) trä ligger nu i hallen och väntar på att bli kapat, skruvat och målat för att bli den nya karantänhyllan...

3 st 54L akvarier ska stå i hyllan som blir 70cm brett, 40cm djupt och 2m högt. Hyllplanen kommer att bestå av 16mm MDF (kan ha varit 20mm också, legat i förrådet några år så inte stenkoll på det)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack själv Niclas, alltid trevligt att tjöta bort nån timme med nån vettig person :)...

Haha, ja, dom är små sandubåtar dom där Nassarna :P Ännu roligare när man matar och sanden börjar koka och massa nassarius ploppar upp ifrån ingenstans :)

Ja, regnskog vore ju inte fel att ha en skvätt av där hemma, typ 2kubikmeter terrarium, jag gillar det högt, så 1x1m i yta och 2 m högt vore lagom tycker jag. egen formgjuten mossbeklädd bakgrund med avsatser för ormbunkar och orkidéer, och ett gäng ödlor... Och sen ett korallrev på andra sidan rummet... Fasen vad nice det rummet skulle vara :) Ingen skulle få ut mig ifrån det rummet levande :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, får nog skaffa fler såna där bulldozers i framtiden. Det lär behövas.

Två kubik vore helt klart lagom, frågan är bara vars fan man skulle ställa det... Får ju inte ens plats med ett nano här nu ju.

Vad gäller själva bygget så är Blackjungle en guldgruva med tips och inspiration.

http://blackjungle.com/gallery2/main.php?g2_itemId=2108

Dock kan jag rekommendera dig att inte ha saltet och regnskogen i samma rum, ljuset från det ena reflekteras i glaset på det andra, skitstörande (jag har testat).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johopp... Tror jag har nåt monster i mitt kar som äter karbonater till frukost lunch och middag... och jag misstänker att det är mina älskade koraller och deras helt ohämmade tillväxt som är boven i dramat..

Åtgången av ballingvätskorna börjar bli rätt rejäl och jag har lite svårt att hinna med i svängarna nu, så får börja mäta kH lite oftare och börjar allvarligt fundera på att skaffa mig en GHL eller Grotech doseringspump-bank för att automatisera tillsatsen (ingen som har en sån som ligger och skräpar där hemma?)

Senaste tiden har jag tillsatt ca 90-100ml vätska varje dag, men får nog öka upp det till 120ml...

Nån som vet om man kan blanda i Tropic Marins K+/A- Elements i några av dunkarna med ballingvätskor.. Börjar bli mycket att ta i karet varje dag nuförtiden :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart du ska skaffa en doseringspump :) Då kan du ju sprida doseringen över dygnet o inte få lika stora svängningar under dagen. Rekommenderar grotech tec 3. Jag körde den när jag körde TM balling. Ang k+ och A- så tror jag inte du kan hälla dem i a,b eller c dunken utan får tilsätta dem separat. Tror jag frågade samma ska i nån tråd förut.

Du kan ju alltid köpa en påbyggnadssats med fler kanaler o dosera dem med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hoppas detta året blir lika spännande som förra med saltvettnet. Karet rullar på som inget... doserar sina vätskor, byter vatten introducerar nya vänner till karet och hoppas dom saka gilla sitt nya hem. Korallerna växer så bra att jag börjar bli orolig att jag gör nåt rätt ;) Firrarna är alla nu kompisar, tog ett tag för dem att acceptera kaninfisken, men nu leker dom vänligt med varandra.

Förra året har varit en resa i saltvattensvärden som heter duga, man har fått träffa många härliga människor, både i verkligheten och bara här på guiden, riktigt kul :)

Jag vill bara tacka alla för ett underbart salt 2009, och 2010, ja, detta är väl året vi nykomlingar börjar komma in oss, och får uppgradera till större kar med mera. :)

Hoppas att de gamla rävarna visar sig lite mer här på trådarna för det är så underbart att höra era erfarenheter...

För min del är det väl planeringar på ett stort (ca 600L) kar där ingen teknik får synas, flera delar är redan köpta, men det är ett tag kvar tills karet byggs upp, men ska inom de närmsta dagarna lägga upp några bilder på ritningarna till akvariet, och sen se om det finns nån dum sak som jag missat.. sen är det att beställa karet, bygga möbel, det ser man ju fram emot...

Till sist lägger jag till en bild på några av mina Montiporor som jag tycker ger en fin färggrann avslutning på detta ordbajsande :) svår vinkel för att få alla tre korallerna med på ett bra sätt så den tål förstoring väldigt dåligt. Bilden är tagen under actinic ljus.

God fortsättning till alla Saltisar i 2010, må detta bli ett fulalgsfritt, krashfritt år där vi bara får njuta av de undervbara små delar av revet som vi velat bygga upp u våra hem...

/Jani

post-4092-14468918994786_thumb.jpg

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg en bild idag när jag tittade in i karet, så det var bara till att hämta kameran och ta den bilden.... såhär blev den:

attachment.php?attachmentid=42279&d=1263250368

Fakta:

Canon EOS 400D med Canon EF100mm f/2.8 Macro USM objektiv.

ISO: 400

F-tal: f/32

Exponeringskorrektion: -2/3

Slutartid: 1.3s

Behandling:

Fixade lite med vitbalansen, drog ner lite i den röda kanalen pga rött brus. Ingen förstärkning av färgerna i bildbehandligen!

Övrigt:

Tagen under actinicljus, den långa exponeringstiden gör att polyperna ser oskarpa ut då pumparna inte var avstängda. Lyckades äntligen fånga lite av den glöd som de blå korallerna har i spetsarna.

Skickar med en bonusbild också :)...

attachment.php?attachmentid=42280&d=1263250404

Fakta:

Canon EOS 400D med Canon EF100mm f/2.8 Macro USM objektiv.

ISO: 400

F-tal: f/2.8

Exponeringskorrektion: -2/3

Slutartid: 1/125s

Behandling:

Vitbalans, rensade bort några partiklar

Övrigt:

Tagen under actinicljus. Fick inte riktigt med den rätta "glöden" i spetsarna på denna, ser bättre ut i sökaren.

post-4092-14468919094601_thumb.jpg

post-4092-14468919094828_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack troll..

Japp, det är den blå-toppade acroporan med på toppen av pelaren i mitten av karet, den före detta gula acroporan och den röda A. millepora ifrån bioted...

Blev som sagt lite glad att man fick till lite av den blåa färgen som verkligen lyser i actinic-ljus i verkligheten. Brukar ha lite problem med att få till de blå och gröna nyanserna riktigt fylligt i bilderna, brukar bli lite urvattnade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...