Gå till innehåll

Canon stillbildskameror med HD-video


Aqua_Max

Rekommenderade inlägg

Canon EOS 5D Mark II och Canon PowerShot SX1 IS är två av de nya digitalkameramodeller som Canon snart släpper ut på marknaden. Dessa två kameror går att använda både till att fotografera högupplösta stillbilder och till att filma med full HD-video inspelning (1920x1080 Pixlar, 30 bilder/sek).

Canon EOS 5D Mark II:

Systemkamera med sensor i fullformat.

21 MegaPixel stillbildsupplösning.

Canon PowerShot SX1 IS:

Superzoom kamera motsvarande 28-560mm zoomomfång.

10 MegaPixel stillbildsupplösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte just säga att Nikon kommer med något liknande...

Nikons nya D700 utmanar Canon

Snart jul. Med andra ord, det är dags för er att börja fylla i önskelistor på vad ni vill ha av era nära och kära. Jag tänker hålla ett öga öppet efter tex EOS 400D efter jul, här under säljes, så jag önskar er alla många nya kameror.

B!

Ne du jag håller i min EOS 400D att köpa en Canon EOS 5D Mark II från 22000:--sjuk-

é inte mitt intresse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meh, va f-n Wrang. Klart du ska ha en ny cam, priset spelar ju ingen roll, den kan ju spela in FILM!

(Ssssh nu. Låt mig i alla fall hoppas på stört billiga 400D eller likvärdiga efter jul. Risken att de kommer ner i min prisklass är i alla fall lika med 0, så låt mig drömma ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det där med filma i full HD med nypa salt, Full HD okomprimerad skulle vara ca 20-26 gig/timme, men 30 bilder skulle även vara NTSC inte PAL 25 bilder/Sek.

Vanlig DV tar 32MB/sek okomprimerad.

Fär att få ut bästa video krävs band eller råfilm.

Stillbilder är en annan sak, men ändå inte ;).

Finns billiga alt om man vill filma med bra kvalité, Media mark har en ride på Panasonic NV-GS230 prissänkt 2000kr Är själv mycket nöjd med denna kamera har haft den i ett år nu var dock dyrare innan när jag köpte den :(.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det där med filma i full HD med nypa salt, Full HD okomprimerad skulle vara ca 20-26 gig/timme, men 30 bilder skulle även vara NTSC inte PAL 25 bilder/Sek.

Vanlig DV tar 32MB/sek okomprimerad.

Fär att få ut bästa video krävs band eller råfilm.

Stillbilder är en annan sak, men ändå inte ;).

Finns billiga alt om man vill filma med bra kvalité, Media mark har en ride på Panasonic NV-GS230 prissänkt 2000kr Är själv mycket nöjd med denna kamera har haft den i ett år nu var dock dyrare innan när jag köpte den :(.

Står ju i klartext i infon till kameran. Den lagrar komprimerad video 30 frames per sec, och till skillnad från Nikon kameran är bara första fram'et ett så kallat "True frame" resten är bara den förändrade infon, med andra ord vad som ändrats. Kan ge suddigt resultat vid snabba förflyttningar osv, men det beror lite på massor av omständigheter. Minns inte på rak hand om de anger vilken komprimerings algoritm som används. Men självklart rör det sig om komprimerad "full HD".

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...