Botan Postat 2 oktober 2008 Dela Postat 2 oktober 2008 Vilken sjukdom har denna fisk? Det är prickar runt hela kroppen...nästan utåtstående bucklor. Hela kroppen är fylld med små små vita prickar som sitter väldigt tätt nära varandra. Hon skrubbar sig mycket. Jag har provat medicinera mot Vita prick, bakteriella sjukdomar och mot hudgrummlare. Hur kan jag hjälpa henne???? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 2 oktober 2008 Dela Postat 2 oktober 2008 Det är antagligen vita prick. Har du UVC?Hepatusen är känslig mot vita prick och det är viktigt att få bort parasiterna ur vattnet när de kläcks, annars bildas bara nya. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 2 oktober 2008 Dela Postat 2 oktober 2008 Cryptocarion marinum=prick som Mattias säger. Beh. osmos (sötvatten dipp eller långbad under 1.016, buffra!) eller Koppar (1-1,5 ppm) i karrantänskar. Denna kirurg drabbas väldigt ofta och är mycket känslig för parasiten.Glömt karrantänen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Botan Postat 2 oktober 2008 Författare Dela Postat 2 oktober 2008 Har redan provat behandla mot vita prick utan resultat. Om jag förstår dig rätt ingvar skall jag doppa fisken i osmos vatten??? Eller sänka salthalten i akvariet?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
per.w Postat 2 oktober 2008 Dela Postat 2 oktober 2008 Prova att mata alla fiskar med artemia som du marinerat i en mix av vatten och vitlök. Ta en liten burk med en massa mosade vitlöksklyftor och vatten. Ha alltid den i kylen. Ta ett snapsglas eller mindre glas. Fyll med vitlöksvatten och stoppa i frysta artemia. Ha dem i burken en 45min eller liknande och mata med. Gott och bra mot prick..... Fungerar superbra...... Du borde samtidigt skaffa dig en uvc-sterilisator. Bra mot prick...........Mvh Per..... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 2 oktober 2008 Dela Postat 2 oktober 2008 Doppa fisken i vanligt kranvatten som är i samma temperatur som ditt akvarievatten i ca 5 min. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 3 oktober 2008 Dela Postat 3 oktober 2008 Rekommenderar sötvattendopp som akutåtgärd. För en mer långsiktig lösning bör du använda UV-C, i åtminstone ett par månader, det tar bort dom frisimmande parasiterna ur vattnet. Du kan med fördel blanda i vitlök i maten, men det är inget botemedel mot pricken i sig, det verkar som fisken blir mer måtståndskraftig mot sjukdomar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 3 oktober 2008 Dela Postat 3 oktober 2008 Sänk inte salthalten i huvudkaret. Då rycker de flesta ryggradslösadjur.Jag skulle inte våga mig på att doppa firren i kranvatten, Ingvar skriver buffra. Det ska vara samma Ph. Det är det sällan i kranvatten. Sedan en sista brasklapp: Vitlök hjälper INTE mot vita prick som Da Tucka skriver.Man läser det i alla trådar om vitaprick, det är en seglivad myt. Därimot kan det hjälpa mot tarmparasiter men då måste koncentrationen vara enorm.Lycka till. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Botan Postat 3 oktober 2008 Författare Dela Postat 3 oktober 2008 Hej allihopa. Tack så mycket för era tips. Jag har idag doppat firren i Osmos vatten med samma temp som huvudkaret. Visst var det så jag skulle göra? Hur länge skall jag doppa den?? Hur ofta??? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 3 oktober 2008 Dela Postat 3 oktober 2008 Det är bättre att använda kranvatten än osmosvatten. Osmosvatten är fattigt på så mycket. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 3 oktober 2008 Dela Postat 3 oktober 2008 Jaa.. I det läget så hade jag också valt kranvatten. Buffrat osmosvatten var det jag och Ingvar menade. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Botan Postat 4 oktober 2008 Författare Dela Postat 4 oktober 2008 Jag har nu doppatt fisken 2 dagar i sötvatten...utan större försändrig på själva fisken. Kan det vara sammetsjukan??? Hur behandlar man den?? Kan man köpa något preparat mot det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 4 oktober 2008 Dela Postat 4 oktober 2008 SofiaDenna sjukdom (om det är saltvattenspricken) har en förmåga att återinfektera och därför får du räkna med en lång behandling. Det viktiga är att svara på om fisken ser ut att må bättre - äter bättre (eller i alla fall inte äter sämre). Fortsätt med doppandet och jag skulle faktiskt använda vitlökstricket (som du fått tipps om ovan) parallelt eftersom det enligt min mening (men inte allas) stärker immunförsvaret hos din fisk.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Botan Postat 4 oktober 2008 Författare Dela Postat 4 oktober 2008 Hej...hon har ätit under hela *sjukdoms tiden*...och har hela tiden sett pigg ut men kroppen ser förskräckligt prickig ut. Kan tyvärr inte heller säga att hon blevit bättre. Medicinerar just nu även med Protomarin intensiv. Någon som har erfarenhet om den medecinen....är det en bra medecin mot sammet och pricksjukan?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Halogen Postat 4 oktober 2008 Dela Postat 4 oktober 2008 Bästa metod tycker jag är köra "hyposalinity" metoden i ett karantänskar. Här är en länk med det finns massor om info hur man gör, så det är bara att söka och läsa på.http://saltaquarium.about.com/od/hyposalinity/Hyposalinity_OST_Osmotic_Shock_Therapy.htm/ Hälsningar Pär Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 4 oktober 2008 Dela Postat 4 oktober 2008 Det värsta du kan göra är att titt soim tätt byta behandlingsmetod. Halogens förslag är nog det jag hade provat om inte dippningarna fungerat men nu har du börjat medicinera och då tycker jag att du skall fortsätta på den vägen för om det är något som förvärrar hälsotillståndet så är det att kasta mellan metoderna.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Botan Postat 7 oktober 2008 Författare Dela Postat 7 oktober 2008 Hörrni..har nu kört doppning varje dag i ca. 5 dagar + medecin mot sammet och pricksjuka (samma medecin). Prickarna har blivit bättre men hon har slutat äta nu och nu har dom andra fiskarna blivit fulla med prickar. Vad skall jag göra? Skall jag byta behandlings sätt?? Snälla hjälp mig?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 7 oktober 2008 Dela Postat 7 oktober 2008 Ja, Om du inte har ett UV så köp ett.Alternativt kan du sätta upp ett kar och köra "hyposalinity" metoden som Halogen föreslår.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 7 oktober 2008 Dela Postat 7 oktober 2008 Ja om försämringen kvartstår. MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Halogen Postat 7 oktober 2008 Dela Postat 7 oktober 2008 UV hjälper mot frisimmande parasiter, inte dom som redan sitter på kroppen. Men det är ändå en bra idé att skaffa ett och sätta i huvudkaret under tiden du behandlar fiskarna i ett karantänskar. Fördelen med att sänka salthalten(enligt hyposalinity metoden) är att fiskarna blir fort starkare och börjar förhoppningsvis att äta igen. Det svåra är att hålla god vattenkvalitet i ett tillfälligt karantänskar. Det blir i princip dagliga vattenbyten.Medicinering har jag aldrig lyckats med./PP Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Botan Postat 7 oktober 2008 Författare Dela Postat 7 oktober 2008 Kan jag ha kvar levande stenen om jag kör hospitality metoden? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Halogen Postat 7 oktober 2008 Dela Postat 7 oktober 2008 Alltså du måste köra i ett karantänskar men det behöver inte vara så stort. Det beror på hur mycket fisk du har men ett 54 liters borde duga bra. Koppla till en luftpump eller en liten cirkulationspump samt en värmare. Under ca 2-3 dagar så sänker du salthalten från det du har idag till 1.011. Nykalibrerad Refraktometer är ett måste. Du får abslout inte gå ner under 1.010, då dör fisken. För att sänka salthalten långsamt, så kör förslagsvis med buffrat osmosvatten(ph och Kh cirka 8,0). Som du kör med droppslang ner i karantänskaret. Sedan är det bara att vänta, mata, och ha koll på vattenvärdena, räkna med täta vattenbyten. ca 2 veckor tar det för parasiterna att försvinna. Sen är det bara att försiktigt öka salthalten igen till normala värden i omvänd ordning.Förslagsvis att du kör med ett UV i huvudkaret under behandlingstiden. / PP Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Botan Postat 7 oktober 2008 Författare Dela Postat 7 oktober 2008 Men du kan jag ha levande stenen kvar eller måste jag flytta den från karantäns karet?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 7 oktober 2008 Dela Postat 7 oktober 2008 Du får räkna med att den stenen du har haft i samma kar som medicinen har tagit upp koppar och därmed kan förgifta koraller och andra lägre djur.Dessutom är jag tveksam om medicinen fungerar bra i kar med kalksand eller levande sten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lilla Nemo Postat 10 oktober 2008 Dela Postat 10 oktober 2008 Min Hepatus har också fåt prick, om jag får låna tråden lite. Kroppen är full med prickar. Jag gjorde i ordning ett sötvattensbad åt den men jag fick inte tag på den fast jag stod och lurade länge med håven. Kommer den att dö om den inte får behandling eller är det bästa att vänta ut sjukdommen? Är det hög dödlighet när fisken är så angripen?Kör just nu med UVC och matar med vitlöksmarinerade alger. Kan sätta upp ett karantänskar men samtidigt så vill jag ju inte stressa fisken i onödan för den är svårfångad.Vad gör jag? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.