Gå till innehåll

Laka ur sten


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Köpt lite död sten, både "vanlig" och flak för revpelare.

Den ger en del nitrit, vilket inte är så roligt...

Håller som bäst på att laka ur stenarna i hinkar med sötvatten och cirkulation, byter vatten en gång om dagen (restvattnet är gulaktigt och luktar stäppmungo).

Är det bäst att vädra ur den i sötvatten eller saltvatten?

Planen är väl för tillfället att laka ur den i sött i nån vecka, sen lägga den i salt och sätta till nån bakteriekultur som kan råda bot på resten av skiten.

Några tips om detta?

Stenen har varit död ett bra tag, skulle jag säga, den är köpt torr, från akvarieaffär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag TROR, observerar TROR eftersom jag inte har provat, får väll ta och göra det någon gång. Men jag tror att det snabbaste sättet är väteperoxid. Det borde oxidera alla organiska rester i stenen samt lämna den helt vit. Därefter sköljbad i saltvatten, för att bli av med eventuellt frigjorda partiklar, och sen borde stenen vara färdig för att stoppas i akvariet. Kritvit LS är inte skitsnyggt, men på ett par månader borde den vara ljuvligt lila/rosa av kalkalger.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder klorin. Ett bad några dagar i vatten och klorin, sedan ordenlig sköljning, bad några dagar i bara vatten, sköljning igen, bad några dagar i vanligt vatten. Det blir kritvitt och efter några månader härlig färg av alla kalkalger.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är värre än vad Stig skriver. Klorin ÄR giftigt, och icke bortsköljda rester är direkt skadliga för resten av invånarna i akvariet. Väteperoxid som eventuellt är kvar i stenen efter behandling sönderfaller till i huvudsak syrgas, och bildar inga giftiga restprodukter. Syretillskottet är rent av positivt. (För att inte säga att klorin inte är hälften så effektivt som nedbrytare)

Jag köper min väteperoxid som 35%'ig, oxå i målarhandeln.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore så klart smidigt... Vad kostar väteperoxid på ett ungefär, och hur mycket kan man tänkas behöva?

Det rör sig om ungefär 10-12 kilo sten totalt sett, även om inte all är införskaffad i skrivande stund.

Jag tror jag fortsätter på lowtechvarianten en stund till, jag har inte så fasligt bråttom... än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser på nätet att det blivit "svårt" att få tag på mer än 17-17,5%'igt. Skulle tro att hårblekningskvalite (3%'igt) räcker för det här behovet, men då får man använda det "outspätt". Eftersom jag inte har provat kan jag inte säga vad som kommer, eller inte kommer att fungera, jag har ingen aning, men jag hade kört med 5%'ig lösningom jag inte hade bråttom. Handlaren här i stan verkar fortfarande ha 35%'ig hemma. Oavsett styrka varierar det vad det kostar, mellen 50 & 100kr är normalt för en liter. När jag experimenterade med pyroteknik hittade jag 60%'ig för 65kr litern, och 35%'ig för ett par tior mer. Mycket märkligt. Priset på väteperoxid har inte ändrat sig mycket iheller om det inte gjort det den senaste månaden.

Som en bonus ska det även fungera att bleka stjärtringen med, men jag skulle inte rekomendera det, jag minns vilka grymt fula vita fläckar man fick på huden när man slarva och skvätte. Bleker man håret med mer än 3%'ig väteperoxid och går och badar i kraftigt klorerat vatten ska man kunna få en sjuk grön färg... Något för damerna att tänka på inan de går och bleker ner håret med 35% väteperoxid antar jag. Så stark väteperoxid ska även kunna göra håret närmast genomskinligt. Och det kommer göra rejält ont i hårbotten. Dum ide alltså. Väteperoxid är kul. Hydrazine + väteperoxid är livsfarligt (raketbränsle, självantänder explosivt, för "drivkraft" behöver man klart högre % än för hem och hobby lagliga 60% väteperoxid dock.)

Jag ska sluta skriva, jag lovar dock inte att jag inte börjar skriva på nytt om en liten stund.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, inte dyrare än så alltså? Det låter sådär 500 kr litern, mest för att det är kemiskt...

Sen kan man ju undra varför man vill bleka ändalykten... meeeen så hör jag till kategorin folk som inte solar med ändan i vädret, vilket nog är väldigt tur.

Vad tror folk, hur lång tid tar det innan det är någorlunda urlakat? Byter vatten en till två gånger om dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror ju på hur bråttom du har. Jag har som sagt aldrig provat. Den dagen jag behöver prova, skulle jag börja med 5%'ig. Jag skulle även göra det ute, någonstans där eventuellt spill inte ger sig på inredningen. Anledningen till att jag skulle börja med 5%'ig lösning är helt enkelt för att jag inte skulle våga hälla 35%'ig i en skurhink... När man rengör djurben, skallar osv använder man så stark väteperoxid man kan få tag på. Lämnar man skallarna för länge mjuknar, och till sist sönderfaller de helt. Det borde inte finnas lika mycket att oxidera bort i en bit död LS som på en djurskalle, så även om det tar längre tid med svagare lösning borde det vara hanterbara tidsrymder. Som en ren självklarhet bör jag kanske nämna att 5%'ig inte är 5%'ig dagen efter... Fyll på ;- )

Experimentera, och självklart, låt oss veta hur du gjorde, så har vi riktmärken för när vi ger oss på det.

Kan du få tag på en glasbehållare eller garanterat kemsäker plastbehållare stor nog för badet, hade jag laddat på med 35%'ig med en gång. Metalbehållare är absolut inte lämpliga, man avråder starkt från att använda föremål med metal vid tex hårfärgning, och då rör det sig om 3-6% väteperoxid. Kanske en ny betonghink kan vara en lämplig behållare?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej så 5 % i vattnet sedan miskar alltså koncentrationen allt eftersom det fräter ur bakterierna då förstås.

men hur vet jag vilken koncentration jag har efter ett dygn går det mäta på nått sätt då?

nu tänkte jag ta 20l vatten och 3 liter 35% ig väteperoxid blir runt 5% eller nått har inte räknat på det men ungefär så.

problemet är ju det att jag skall laka ur säker 40-50kg sten, säg att jag får köra det i tre omgångar på 15kg vardera då kanske det är så lite koncentration så det inte funkar längre.

är fullständigt ute och seglar när jag tänker så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra fråga. Det rör ju sig om rätt stora mängder, vilket ju gör det lite tråkigt att blanda nytt dagligen. Det skulle även riskera att bli onödigt dyrt. Jag hade öst det i min gröna mat hink från armen. Ganska säker på att den skulle rymma stenen rätt enkelt, och låta mig klämma ner det så kompakt som möjligt. På med vatten via liter mått, så att det nästan men bara nästan täcker stenen, och på med vad väteperoxid som behövs. Om inte avdunstningstakten ur kärlet är allt för hög borde man kunna sikta på att helt enkelt bibehålla samma vattennivå. Det ger inte på något sätt en uppfattning om vilken %halt man har, och ren logik säger att om avdunstningstakten är så hög att nivån är under den man valde för att börja fylla på väteperoxid i inledningen så bör man kanske fylla på med vatten först...

En sak är säker. Jag hade använt ett kärl jag inte är ett dugg rädd om. De flesta plast kärl bör klara relativt höga väteperoxidhalter, har jag fått för mig, men jag hade definitivt använt något jag inte behövde vara överdrivet rädd om. Allting som kan oxidera, alltså alla metaller, eller organiska föremål är helt undantagna. När du är färdig kan du helt enkelt hälla ut slaskvattnet i tex toastolen, och med så låg koncentration behöver man inte ens bry sig om att spä det. Man ska säkert inte, men det är mycket man inte ska... Något man definitivt inte ska, är hälla tillbaka det på trycktäta behållare. Har inte all väteperoxid sönderfallit, kommer den att göra det, med övertryck som följd.

B!

Det slog mig just... Rent teoretiskt finns det inget som hindrar att man använder ett akvarie med silikonfogar för badet. Inte helt säker på hur "kitade" kar skulle reagera på väteperoxid, men silikon är helt oorganiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en ide det då förstås en regnvatten tunna på 200l packa stenen så gott som möljigt på med vatten sedan i med väteperoxiden. så får det bli!!

Men stenen är ju helt torr om jag då tar vatten först så bör den ju dra i sig rent vatten först kan det vara en nackdel tro? eller jämnar det utsig till slut ändå!

ursäkta mig trollsvans om jag stal din tråd föresten.............................

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Om man nu inte använder väteperoxid, och har 1 kilo LS för att ympa in bakterieflora... hur lång tid ska man tro att det tar att befolka stenen?

Och hur lång tid innan man kan lägga ner det i det större karet?

Har 0,2 i nitrit, så än får det väl vänta en stund...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Sparkar liv i en död tråd.

Hur är det med plasthinkar och väteperoxid? Står ju här att man kan använda en murartunna, regntunna osv. Sen står det också att VP oxiderar allt organiskt, är inte plast organiskt? Det är väl en kolkedja..

verkar som Wiki är på mitt spår

http://sv.wikipedia.org/wiki/Polymer

Är det någon som har erfarenhet av Väteperoxid och olika plasthiinkar? som kan dela med sig.

För övrigt, mycket bra tråd. Eloge till ni som skrivit den.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...