Gå till innehåll

Refraktometer vs IKS


Connaissancen

Rekommenderade inlägg

När jag och en annan saltis jämförde våra refraktometrar med hans IKS-dator, kunde vi konstatera att det slog ganska mycket. Min nästan nya refraktor visade 1,025 medans IKS visade 1,020.

Har för mig att hans (inte lika nya) refraktor visade samma/lika mycket fel, jämfört med IKS.

Han blev ju lika förvånad som jag, men sa att den var alldeles nykalibrerad efter konstens alla regler.

(rätt vätska och temperatur samt inte för gammal probe. Den mäter f.ö. pH och salthalt, samt mäter/styr konduktivitet)

En handlare/"kunnig", som han talade med, sa att dessa prober var mer tillförlitliga än en refraktometer.

Om det stämmer kan man ju lika gärna gå tillbaka till vipparmen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom saltets vikt påverkas av hur mycket vatten det tagit till sig, är det inte speciellt exakt när man kalibrerar så här i heller? Borde inte destilerat vatten vara 1.000? (Jag vet att refraktometrar för kontroll av socker innehåll kalibreras med destilerat vatten. (används tex vid vinproduktion))

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller nog med att IKS proben är boven. Vet en som fyllde på med saltvatten å saltvatten så det höll på att bli inlaggda koraller för att denna visade låga värden på IKS datorn

Har inte IKS saltprob ett bäst före datum eller bör bytas ut efter 3år

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att det är kalibreringen som spökar. Vad har ni kalibrerat refraktometrarna mot? Vad visar IKS'en när den får destilerat vatten. (osmos bör ge högre utslag än destilerat, destilerat borde dock ge 1.000, tror jag) Går inte IKS'en att kalibrera så den visar rätt är det ju dags för probe byte som indikerat ovan.

Refraktometrar brukar ju tillåtas ha 0.10% felmarginal, och kalibrerar man mot destilerat / osmos vatten kan ju felmarginalen bli därefter, så kan man ska man själklart kalibrera mot något som ger rätt värde, vilket antagligen är vad Wrang är ute efter. Vilken kalibrering som ger minst felvisning är jag inte säker på dock.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En elektronisk saltmätare är i princip en ledtalsmätare (konduktivitetsmätare) som man via en omräkningsfaktor i datorsystemet får att uttrycka sig i salthalt eller densitet. Det är klart som korvspad att olika salt kan ha olika ledningstal beroende på sammansättningen. Jag tror att man bör kallibrera upp den mot sitt eget salt. Jag förstår inte heller varför vi envisas med att mäta densitet i stället för salthalt. Promille eller psu borde vara det mätetal vi använder.

Om man började använda det sättet att uttrycka sig (och förstår vad det innebär) så blir saker och ting så mycket lättare. Jag mäter nästa aldrig min salthalt längre. Vad jag gör är att när jag startar eller byter vatten så tar jag min hink, tarar den och fyller på salt i en viss mängd. Jag vill ha 35 promille (35 psu) i mitt vatten. Ok - då tar man 350 gram av sitt salt och sedan fyller man på med vatten till 10 kg - nä så lätt är det inte utan man måste ta hänsyn till att de kommersiella salten även innehåller vatten. I det utmärkta programmet Aqua Calculator (http://www.mathgame.de/RiffMain.htm) som är översatt till svenska kan man gå till fliken saltuträknare och få hjälp. Man väljer sitt salt i väljaren och så lite längre ner kan man läsa det lite kryptiska korrigernigsfaktorn. Jag använder Tropic Marin Pro reef och kan då läsa en faktor på 0,872. Tar jag det inverterade värdet på den siffran så får jag hur många gram av mitt salt som ger en promille (i en liter = 1 kg) I mitt fall blir siffran ca 1,15. Det betyder för att få 35 promille så tar jag 40,25 gram salt och fyller vatten till 1 kg eller ca 400 gram och fyller till 10 kg. Om man gör så här och sköter sina påfyllningar av dunstat vatten samt alltid byter lika mycket som man tar ut så behöver man aldrig riskera något eller bli tvivlande på mätutrustning. Man kan lägga sig på 33 promille också om man vill. 35 promille är dock den salthalt som oftast finns vid våra rev.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för den, ska testa vid nästa vattenbyte. Har dock inte vägt innan utan kört med 2 kaffekoppar/10 liter och mätt med refractometer. Och då har det gett rätt värde. Synd att den digitala vågen är paj, så det blir in till grannen och låna. Undra vad han kommer tro när man kommer med en påse med vitt pulver att väga. Han är ju polis. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar också väga saltet och har gått på tummregeln 40g / liter.

MEN

Kan inte saltet dra till sig vatten? Eller är programmet som Lasse pekade på alltid korrekt?

Jo du har rätt - programmet förutsätter ett ej fuktskadat salt. Det finns ytterligare en nackdel när ett salt suger åt sig fukt - kalcium och magnesiumnivåerna sjunker pga utfällning med karbonater till kalciumkarbonat och magnesiumkarbonat. Så förvara saltet torrt!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Tropic Marin Pro reef och kan då läsa en faktor på 0,872. Tar jag det inverterade värdet på den siffran så får jag hur många gram av mitt salt som ger en promille (i en liter = 1 kg) I mitt fall blir siffran ca 1,15. Det betyder för att få 35 promille så tar jag 40,25 gram salt och fyller vatten till 1 kg

Jag gjorde som du föreslog här, och kunde sedan med de två refraktometrarna avläsa en densitet på 1,021. (i 23C)

I mitt kar mäter båda refraktometrarna 1,025. Frågan är vad man ska lita på, det skiljer ju 0,004!

Jag måste väl haft en felaktig våg när jag mätte upp saltet, eller?

Stämmer metoden så har jag ju alldeles för salt i karet (1,028?)

(jag hittade inte själva korrigeringfaktorn för mitt salt (Reef Chrystal) så jag gick på samma som Lasses, men det borde inte kunna göra sådan stor skillnad..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ref Crystal har korrigeringen 0,852 (finns under Aq-system reef crystal) Du skall ha 41 gram i dit fall och så fyller du osmosvatten till 1 kg. Det bör stå en dag och vara väl omrört innan du provar. 23 grader gör också att det skiljer. Denna länk ger en del tips om kallibreringar och annat

http://reefkeeping.com/issues/2004-06/rhf/index.php

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Ref Crystal har korrigeringen 0,852 (finns under Aq-system reef crystal) Du skall ha 41 gram i dit fall och så fyller du osmosvatten till 1 kg. Det bör stå en dag och vara väl omrört innan du provar. 23 grader gör också att det skiljer. Denna länk ger en del tips om kallibreringar och annat

http://reefkeeping.com/issues/2004-06/rhf/index.php

MVH Lasse

Hur mycket skillnad kan man förvänta sig att få i salthalt om man använt kranvatten istället för osmosvatten? I mitt fall menar jag stockholms kranvatten.

Söker alltså storleksordning på skillnaden dvs runt en promille, tiondels promille, hundradels eller flera promille?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I princip ingen skillnad - Stockholmsvattnet är ett mjukt saltfritt vatten. Jag använder Göteborgsvatten och Mälaren och Göta Älv är likvärdiga :)

MVH Lasse

Kanon, då är det bara att slänga hydrometern :ler:. Kanske inte men börja förlita sig mer på en pålitlig våg än en opålitlig hydrometer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller du hydrometern ren är den tillförlitlig. Den visar lika mycket fel varje gång så du kan mäta vattenledningsvatten som skall visa 1.000 - 0.002 om det är 20 grader. Litet utanför skalan alltså. Visar den något annat så tar du bara den skillnaden när du mäter saltvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller du hydrometern ren är den tillförlitlig. Den visar lika mycket fel varje gång så du kan mäta vattenledningsvatten som skall visa 1.000 - 0.002 om det är 20 grader. Litet utanför skalan alltså. Visar den något annat så tar du bara den skillnaden när du mäter saltvattnet.

Ja men det testet går inte att göra om skalan börjar på 1,010. Pratar alltså om en vipparm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
Ref Crystal har korrigeringen 0,852 (finns under Aq-system reef crystal) Du skall ha 41 gram i dit fall och så fyller du osmosvatten till 1 kg. Det bör stå en dag och vara väl omrört innan du provar. 23 grader gör också att det skiljer.

Jag testade med exakt 1 kg salt till 24 L vatten, och det blev 1,025 enligt min refraktometer.

Jag mätte noga temperaturerna till 25C på båda. (osmosvattnet och saltvattnet)

Det verkar som att metoden fungerar... (även min refraktor..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...