rickard598 Postat 23 november 2008 Författare Postat 23 november 2008 Rickard!Du såg hur det såg ut i mitt kar när du var här och jag har bara T5 rör. I detta karet har jag inte haft mer än 6 st rör igång som max och i mit gamla som var på 400 l hade jag 5 st rör. I dessa kar har jag haft både montiporor och acroporor och då inte bara vid ytan!Jajamen de såg väldigt bra ut så jag borde klara mig på 4*54W? Vad tycker du om bygget annars då? Får man köpa lite fraggar i framtiden? Mvh Rickard Citera
rickard598 Postat 23 november 2008 Författare Postat 23 november 2008 Står nu lite i tankarna, köpa en beg uv-c på 10w (deltec) eller köpa en 20w, vad tycker ni behövs till mitt kar? kommer nog köra boxfish, och endel kirurger + doris. Tacksam för alla svar. Citera
_Manne_ Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 20w , solklart, dock Min åsikt.. , får vi se vad andra tycker. mvh manne Citera
rickard598 Postat 23 november 2008 Författare Postat 23 november 2008 20w , solklart, dock Min åsikt.. , får vi se vad andra tycker. mvh mannekanske bättre o väntra lite o lägga en 500 mer på ett 20w då? Citera
_Manne_ Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 kanske bättre o väntra lite o lägga en 500 mer på ett 20w då?ur min synvinkel tveklöst.. mvh manne Citera
rickard598 Postat 23 november 2008 Författare Postat 23 november 2008 då är valet gjort, har fått tag på en beg som kostar 1200 kanske kan få den lite billigare. Citera
stigigemla Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 När du köper en begagnad kolla att glasröret inuti är rent och att lysröret ine är svart i ändarna.Är det en Deltec finns det reservdelar men de är dyra. Citera
rickard598 Postat 23 november 2008 Författare Postat 23 november 2008 När du köper en begagnad kolla att glasröret inuti är rent och att lysröret ine är svart i ändarna.Är det en Deltec finns det reservdelar men de är dyra.ok, ska kolla det, men det enda som kan va dåligt är väl lysröret eller finns det mera saker? har för mig nytt lysrör gick på 400? Citera
stigigemla Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 Lysröret sitter i ett glasrör som också kan åldras. Är det belagt med kalk kan man tvätta av det med utspädd saltsyra eller göra det svårare för sig med Glasrent. Det sista innehåller tensider så efter den måste man skölja rent VÄLDIGT noga. Men ibland kan röret var gråbrunfärgat som inte går att få bort. Citera
rickard598 Postat 23 november 2008 Författare Postat 23 november 2008 Från det ena till det andra, hur gör man med karet när det blir strömlöst? risken finns ju. eller finns, de kommer bli de men frågan är bara när.. Citera
rickard598 Postat 28 november 2008 Författare Postat 28 november 2008 osmos inhandlad,salt och lysrör också, tyvärr fanns inte alla rör jag ville ha, men kommer mera nästa v så ja får lite mera så nu gör jag vatten för fullt (gjort ca 75l) imorn kommer karet hem och ställs upp för att fyllas, bilder kommer imorn. Citera
rickard598 Postat 15 december 2008 Författare Postat 15 december 2008 Sådär, pratade lite med hansson igår om hur man ska lösa det med nät eller dylikt till överrinningen, vi kom fram till att man kan ta plexi och skära till, så idag blev det tillverkning på jobbet, ser väl inte så fint ut me limningen men blev ruggigt bra, återstår bara att borra för durson. Vad tycker ni om detta? Snart blir det förmodligen start, har köpt lysrör och allt nu så blir köpa stenen efter jul. Citera
Sillen Postat 15 december 2008 Postat 15 december 2008 Jag skulle eftersträva att måla den i någon mörk för för att minska algtillväxten i ytavrinningen.Jag ser inte hur den ser ut när den är på plats heller men se till att det är ett lutande ålan så att du inte får fiskarna liggande uppepå, på stekbordet liksom! Citera
rickard598 Postat 16 december 2008 Författare Postat 16 december 2008 Jag skulle eftersträva att måla den i någon mörk för för att minska algtillväxten i ytavrinningen.Jag ser inte hur den ser ut när den är på plats heller men se till att det är ett lutande ålan så att du inte får fiskarna liggande uppepå, på stekbordet liksom!Kommer nog dra några lager med svart färg på den, kanske inte framkommer via bilden, men den lutar ca 28grader så att firrar åker ner om dom hamnar på den. den är lite som en rutschbana för fiskar, kanske ska skaffa en liten pump så de kan rinna vatten där Citera
Sillen Postat 17 december 2008 Postat 17 december 2008 Tror inte du behöver någon pump. Din är redan bättre än vad mitt lock är! Citera
rickard598 Postat 17 december 2008 Författare Postat 17 december 2008 Tror inte du behöver någon pump. Din är redan bättre än vad mitt lock är!ok enda prob är hur jag ska få fast den, lutar åt att sätta i några krokar i huven för att sedan borra den och sätta i buntband så den inte kan ramla ner i karet bara. Citera
rickard598 Postat 28 december 2008 Författare Postat 28 december 2008 Sådär! Var idag och hämtade min sten i enköping, kan säga det var MYCKET sten, hansson tog nog 20kg och en annan kille från svanberga kom och hämtade säkert 40kg, karet är väl fyllt med kanske 50-60kg nu, svårt att mäta upp riktigt hur mycket det är men det är bra mycket sten. Korallerna ser också väldigt lovande ut vad jag tycker, tyvärr fick inte alla plats Nu återstår bara lite mera vatten till sumpen så osmosen går för fullt nu. Så jag kan köra runt systemet för just nu är det lite för lite vatten för det tyvärr. men kanske klarar sig 1natt utan skummare? Citera
hansson_1985 Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 hmm ja endel får köpa små fraggar att börja med.. känns som att du inte behöver köpa så mycket mer koraller iallafall.. ser ut som att det har vart igång i typ 10 år med alla stora koraller.. du får lägga upp mer bilder sen när det har klarnat. tänk på att sätta en pump mot anemonen så den inget går iväg och bränner upp hela karet.. vore inte kul..ja ska lägga upp nån bild ja me på det nya tänkte ja.. sen en bild på din sump vill ja ha också.. Citera
Sillen Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 Du ska nu läsa på massor om anemoner under tiden vattnet klarnar. Det är inte ett lätt djur även om jag vet att förra ägaren fick denna att sitta still på samma ställe.Du ser ut att ha ett kar som är välfyllt nu! Citera
rickard598 Postat 28 december 2008 Författare Postat 28 december 2008 Du ska nu läsa på massor om anemoner under tiden vattnet klarnar. Det är inte ett lätt djur även om jag vet att förra ägaren fick denna att sitta still på samma ställe.Du ser ut att ha ett kar som är välfyllt nu!jajamen, ska läsa massor angående denna, han sa att man kunde rikta pump emot den så satt den stilla, än så länge har den inte rört sig. Skoja inte att det blev välfyllt.! Citera
gladiator Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 Snyggt Rickard !Kom ihåg kolen...// Johan Citera
rickard598 Postat 28 december 2008 Författare Postat 28 december 2008 Snyggt Rickard !Kom ihåg kolen...// Johanvisst blev det hyffsat? var lite trix att bygga revet men gick bra. Krabban hade gått ifrån stenen och låg lös i friggolådan när jag kom hem *ryser* den är just nu nere i sumpen och går runt där Jajamen, slängde i kol, tror det blev ca 1kg, har det just nu uppe i karet som du kanske ser på bilderna, pga att det blev lite lite vatten i sumpen. Citera
hansson_1985 Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 vad har du lärt dig om anemoner nu då? hur gamla blir dom? Citera
gladiator Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 Har vattnet börja klarnat ?Bra om du får igång skummaren så fort som möjligt, en natt är nog lugnt :-)Hur går det med anemonen , sitter den kvar på samma ställe ? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.