Sune Postat 30 december 2009 Postat 30 december 2009 Nu har jag bläddrat igenom tråden och kände att det var dax att gå ner och doppa kameran, håll till godo. Citera
Wiking Postat 31 december 2009 Postat 31 december 2009 Jag lekte lite med kameran för några kvällar sedan och lyckades till slut fånga mina favorit på bild. Jag har inte något makro objektiv utan använder mig av närbildslinser. Jag använder inte blixt så tyvärr fick jag lite onödig skugga på fiskens sida. Citera
saltbjörkan Postat 31 december 2009 Postat 31 december 2009 mumms så vackra bilder ni kan ta.. får bli att köpa ett fint macro objektiv för sånna bilder vill jag med kunna ta =) Citera
nike83 Postat 31 december 2009 Postat 31 december 2009 Tänkte hålla denna tråd aktiv och postar därför en ny bild.[ATTACH]36548[/ATTACH]Bilden är tagen med fjärrutlösare och stativ.Bländare f/29Slutartid 1,3siso 100Skulle gärna vilja ha originalbilden om du vill skicka den? GRYMT snyggt! Citera
_Manne_ Postat 1 januari 2010 Författare Postat 1 januari 2010 får väl göra ett eget bidrag i denna tråden nu då.en liten acro krabba fångad på bild..slutartid 1/250sbländare 2,8-1 på exponeringenmvh manne Citera
turboadde Postat 2 februari 2010 Postat 2 februari 2010 Vart så insperead här så jag var tvungen att köpa macro objektiv och pröva några bilder med.Dom e tagna med Nikon d5000 med Nikon AF-S DX Micro Nikkor 85/3,5G ED VR objektiv.Som sagt första gången med macrot . Vore kul om mer folk kunde skriva in tips och exempel för att ta bra närbilder.Skitig ruta framför ricordean :S3s - f/361s - f/291s - f/29 Citera
liljeros Postat 22 februari 2010 Postat 22 februari 2010 Halloj! stiliga bilder! någon som fotar med Canon och kan tipsa om en bra macro-glögg? EF-S 60mm har ju fått bra kritik, men kanske man ska ha upp mot en 120mm och zooma med benen istället.. hmm? Citera
freguz Postat 22 februari 2010 Postat 22 februari 2010 Uj vad najsiga bilder. Hur gör de för att få skärpa på 1 sekund slutartid? stativ förstås men korallerna i mitt kar svajar som sjutton, stänger du av pumparna? Citera
liljeros Postat 23 februari 2010 Postat 23 februari 2010 klura också på det, man lär ju stänga av allt, jätte länge... är det bra?! fan, nu vill jag hem och fota.... Citera
Benighted Postat 23 februari 2010 Postat 23 februari 2010 Jag rekommenderar Canon EF 100mm f/2.8 USM macro. Klart bästa objektivet jag använt för en rimlig peng. Samt så är det ett EF objektiv, som går att använda även om man uppgraderar till en kamera med fullformats-sensor (det går inte EF-S objektiv). Jo, klart man stänger av pumparna när man fotograferar, går ju inte om man inte tar med väldigt kort slutartid. Att stänga av pumparna nån kvart eller så är ju ingen fara. Har nån gång glömt att slå på igen, och upptäckte det först efter några timmar.. Ingen fara då heller, så länge man inte har ett överbelastat kar. Citera
nike83 Postat 23 februari 2010 Postat 23 februari 2010 Jag rekommenderar Canon EF 100mm f/2.8 USM macro. Klart bästa objektivet jag använt för en rimlig peng. Samt så är det ett EF objektiv, som går att använda även om man uppgraderar till en kamera med fullformats-sensor (det går inte EF-S objektiv). Jo, klart man stänger av pumparna när man fotograferar, går ju inte om man inte tar med väldigt kort slutartid. Att stänga av pumparna nån kvart eller så är ju ingen fara. Har nån gång glömt att slå på igen, och upptäckte det först efter några timmar.. Ingen fara då heller, så länge man inte har ett överbelastat kar.jag vet inte vad du har för ekonomi, men 4700 kr är inte rimligt i min ekonomi Citera
Benighted Postat 23 februari 2010 Postat 23 februari 2010 jag vet inte vad du har för ekonomi, men 4700 kr är inte rimligt i min ekonomi Det är ju klart att det inte är billigt, tänkte mest jämfört med Canon's L objektiv på runt 20 000kr.Men vart hittar man den så billigt som 4700 kr Brukar vara ca en tusenlapp mer, i.a.f. i Sverige. Citera
nike83 Postat 23 februari 2010 Postat 23 februari 2010 Det är ju klart att det inte är billigt, tänkte mest jämfört med Canon's L objektiv på runt 20 000kr.Men vart hittar man den så billigt som 4700 kr Brukar vara ca en tusenlapp mer, i.a.f. i Sverige.Sekvencia, men nu hade den gått upp 200kr, eller så kollade jag fel inte billiga grejer ! Citera
Sune Postat 23 februari 2010 Postat 23 februari 2010 Nej, men ett av dom bästa objektiv som tillverkats, jag vet inget bättre macro objektiv. Då känns priset inte så farligt MVH Danne Citera
liljeros Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 (ändrat) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31795Canon EF-100 2.8 USM, 5079 pengar inkl. frakt, dock hade det inte skadat med EF-S då alla mina andra glöggar är dömda till ett liv utan fullformatare... men USM och grejjor, lön i morgon?har dock ett relativt tomt och nystartat akvarium också... kanske ska fylla upp det så man har något att fota till att börja med... Ändrat 24 februari 2010 av liljeros ** Citera
Wiking Postat 30 april 2010 Postat 30 april 2010 Jag väcker denna tråden vid liv igen.En Pomacanthus xanthometopon som finns i Fjärilshuset i Stockholm. Fångad med ett nyinköpt Tamron 90 1:2,8, macro 1:1. Det objektivet kommer att ge mig mycket glädje när naturen nu börjar vakna till liv igen. Förövrigt en fisk som man själv skulle vilja ha. Citera
Johan2x Postat 30 april 2010 Postat 30 april 2010 Jag väcker denna tråden vid liv igen.En Pomacanthus xanthometopon som finns i Fjärilshuset i Stockholm. Fångad med ett nyinköpt Tamron 90 1:2,8, macro 1:1. Det objektivet kommer att ge mig mycket glädje när naturen nu börjar vakna till liv igen. Förövrigt en fisk som man själv skulle vilja ha.Snygg bild. Vad har du för hus till objektivet? Funderar själv på ett Tamron 90, skall bara bli färdig att låna hem det innan jag slår till.Har läst en den recensioner, som övervägande är positiva.Egna erfarenheter av Tamron 90?/Johan Citera
Wiking Postat 30 april 2010 Postat 30 april 2010 Huset är ett Canon 450D. Tamron objektivet har jag bara haft några veckor vilket egentligen är för lite för ett utlåtande, men jag är mycket nöjd hittills. Det vann också en test i tidskriften Digitalfoto i höstas och anses allmänt vara ett erkänt bra objektiv. Det objektivet kommer jag inte att ångra.Har dessutom hittat en firma som tog hem det åt mig ca 1500 kr billigare än vad det kostar i Sverige. Beställde från samma ställe igen för en vecka sedan och väntar nu på en Canon blixt samt kabel, vilket bör addera ytterligare en dimmension till fotograferandet. Citera
Mandis Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 Ett tips om man vill fota macro i akvarium är ju objektiv med längre brännvidder, då kommer man ju nära utan att trycka upp linsen precis fram för det man vill fota, vilket kan underlätta då det i akvarium alltför ofta finns just glasrutor i vägen. Citera
Wiking Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 Ett tips om man vill fota macro i akvarium är ju objektiv med längre brännvidder, då kommer man ju nära utan att trycka upp linsen precis fram för det man vill fota, vilket kan underlätta då det i akvarium alltför ofta finns just glasrutor i vägen. Jag håller med dig och speciellt om man skall fota fiskar. DÅ skall man helst sitta några meter ifrån med ett zomm på ett par hundra mm. Citera
_Manne_ Postat 13 december 2010 Författare Postat 13 december 2010 Ett tips om man vill fota macro i akvarium är ju objektiv med längre brännvidder, då kommer man ju nära utan att trycka upp linsen precis fram för det man vill fota, vilket kan underlätta då det i akvarium alltför ofta finns just glasrutor i vägen. som trådskapare så håller man ju lite koll på tråden.. amanda , skulle duinte kunna ge lite bar tips o exempel på hur man ska lyckas ta lite roliga akvariebilder. själv tar jag 60 bilder typ o får plocka ut 5-6 som kanske är ok.mvh manne Citera
_Manne_ Postat 12 maj 2012 Författare Postat 12 maj 2012 Fortsätter på min gamla tråd.. Då man köpt en nikon 3100.. Så försvann AF på mina gamla objektiv (kollade 5100,samma där)Vad anser dom som kan fotografering här.. Ska man byta ut objektiven mot sådan med autofokus.. Nu snackar jag macro objektiv för akvarie bilder.. Har ett 50 samt 105 macro..Jag har alltid autofocuserat när jag tagit bilder tidigare. Vet att det funkar manuellt.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
Wiking Postat 12 maj 2012 Postat 12 maj 2012 När jag är ute efter makro bilder så använder jag till 98% alltid manuell fokus. Manuell fokus gör det enklare att lägga skärpan på exakt rätt ställe. Enda tillfället jag slår på autofokus på mitt makroobjektiv är om jag t ex vill fånga en fjäril, humla eller något liknande. Ett makroobjektiv kan många gånger med fördel även användas för porträttfotografering, då kan det vara skönt att ha autofokus.Du skriver att du enbart är ute efter akvariebilder, och då skulle jag aldrig valt att köpa ett tredje makroobjektiv bara för att få autofokus, aldrig. Citera
Maglofster Postat 12 maj 2012 Postat 12 maj 2012 (ändrat) När jag är ute efter makro bilder så använder jag till 98% alltid manuell fokus. Manuell fokus gör det enklare att lägga skärpan på exakt rätt ställe. Enda tillfället jag slår på autofokus på mitt makroobjektiv är om jag t ex vill fånga en fjäril, humla eller något liknande. Ett makroobjektiv kan många gånger med fördel även användas för porträttfotografering, då kan det vara skönt att ha autofokus.Du skriver att du enbart är ute efter akvariebilder, och då skulle jag aldrig valt att köpa ett tredje makroobjektiv bara för att få autofokus, aldrig.Håller med till 100% - Kör helt utan autofokus i akvariet. Vid porträtt är det autofokus som gäller. Ändrat 12 maj 2012 av Maglofster Citera
_Manne_ Postat 12 maj 2012 Författare Postat 12 maj 2012 Ok.. Då behövs dom inte bytas ut.. Utan nu är det manuellt som gäller.. Behövs övas en del..Med vänlig hälsning, Manne ---I am here: http://tapatalk.com/map.php?shpicfSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.