Gå till innehåll

Polypbilder, closeup's , hur ?


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 185
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag lekte lite med kameran för några kvällar sedan och lyckades till slut fånga mina favorit på bild. Jag har inte något makro objektiv utan använder mig av närbildslinser. Jag använder inte blixt så tyvärr fick jag lite onödig skugga på fiskens sida.

post-2676-1446891892512_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Vart så insperead här så jag var tvungen att köpa macro objektiv och pröva några bilder med.

Dom e tagna med Nikon d5000 med Nikon AF-S DX Micro Nikkor 85/3,5G ED VR objektiv.

Som sagt första gången med macrot :D. Vore kul om mer folk kunde skriva in tips och exempel för att ta bra närbilder.

Skitig ruta framför ricordean :S

3s - f/36

post-2725-14468919242865_thumb.jpg

1s - f/29

post-2725-14468919243021_thumb.jpg

1s - f/29

post-2725-1446891924316_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag rekommenderar Canon EF 100mm f/2.8 USM macro. Klart bästa objektivet jag använt för en rimlig peng. Samt så är det ett EF objektiv, som går att använda även om man uppgraderar till en kamera med fullformats-sensor (det går inte EF-S objektiv).

Jo, klart man stänger av pumparna när man fotograferar, går ju inte om man inte tar med väldigt kort slutartid. Att stänga av pumparna nån kvart eller så är ju ingen fara. Har nån gång glömt att slå på igen, och upptäckte det först efter några timmar.. Ingen fara då heller, så länge man inte har ett överbelastat kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekommenderar Canon EF 100mm f/2.8 USM macro. Klart bästa objektivet jag använt för en rimlig peng. Samt så är det ett EF objektiv, som går att använda även om man uppgraderar till en kamera med fullformats-sensor (det går inte EF-S objektiv).

Jo, klart man stänger av pumparna när man fotograferar, går ju inte om man inte tar med väldigt kort slutartid. Att stänga av pumparna nån kvart eller så är ju ingen fara. Har nån gång glömt att slå på igen, och upptäckte det först efter några timmar.. Ingen fara då heller, så länge man inte har ett överbelastat kar.

jag vet inte vad du har för ekonomi, men 4700 kr är inte rimligt i min ekonomi :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte vad du har för ekonomi, men 4700 kr är inte rimligt i min ekonomi :)

:skrattar: Det är ju klart att det inte är billigt, tänkte mest jämfört med Canon's L objektiv på runt 20 000kr.

Men vart hittar man den så billigt som 4700 kr :o Brukar vara ca en tusenlapp mer, i.a.f. i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:skrattar: Det är ju klart att det inte är billigt, tänkte mest jämfört med Canon's L objektiv på runt 20 000kr.

Men vart hittar man den så billigt som 4700 kr :o Brukar vara ca en tusenlapp mer, i.a.f. i Sverige.

Sekvencia, men nu hade den gått upp 200kr, eller så kollade jag fel :)

inte billiga grejer !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31795

Canon EF-100 2.8 USM, 5079 pengar inkl. frakt, dock hade det inte skadat med EF-S då alla mina andra glöggar är dömda till ett liv utan fullformatare... men USM och grejjor, lön i morgon?

har dock ett relativt tomt och nystartat akvarium också... kanske ska fylla upp det så man har något att fota till att börja med...

Ändrat av liljeros
**
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag väcker denna tråden vid liv igen.

En Pomacanthus xanthometopon som finns i Fjärilshuset i Stockholm. Fångad med ett nyinköpt Tamron 90 1:2,8, macro 1:1. Det objektivet kommer att ge mig mycket glädje när naturen nu börjar vakna till liv igen. Förövrigt en fisk som man själv skulle vilja ha.

post-2676-14468919747874_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag väcker denna tråden vid liv igen.

En Pomacanthus xanthometopon som finns i Fjärilshuset i Stockholm. Fångad med ett nyinköpt Tamron 90 1:2,8, macro 1:1. Det objektivet kommer att ge mig mycket glädje när naturen nu börjar vakna till liv igen. Förövrigt en fisk som man själv skulle vilja ha.

Snygg bild. Vad har du för hus till objektivet? Funderar själv på ett Tamron 90, skall bara bli färdig att låna hem det innan jag slår till.

Har läst en den recensioner, som övervägande är positiva.

Egna erfarenheter av Tamron 90?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huset är ett Canon 450D. Tamron objektivet har jag bara haft några veckor vilket egentligen är för lite för ett utlåtande, men jag är mycket nöjd hittills. Det vann också en test i tidskriften Digitalfoto i höstas och anses allmänt vara ett erkänt bra objektiv. Det objektivet kommer jag inte att ångra.

Har dessutom hittat en firma som tog hem det åt mig ca 1500 kr billigare än vad det kostar i Sverige. Beställde från samma ställe igen för en vecka sedan och väntar nu på en Canon blixt samt kabel, vilket bör addera ytterligare en dimmension till fotograferandet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Ett tips om man vill fota macro i akvarium är ju objektiv med längre brännvidder, då kommer man ju nära utan att trycka upp linsen precis fram för det man vill fota, vilket kan underlätta då det i akvarium alltför ofta finns just glasrutor i vägen. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips om man vill fota macro i akvarium är ju objektiv med längre brännvidder, då kommer man ju nära utan att trycka upp linsen precis fram för det man vill fota, vilket kan underlätta då det i akvarium alltför ofta finns just glasrutor i vägen. ;)

Jag håller med dig och speciellt om man skall fota fiskar. DÅ skall man helst sitta några meter ifrån med ett zomm på ett par hundra mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips om man vill fota macro i akvarium är ju objektiv med längre brännvidder, då kommer man ju nära utan att trycka upp linsen precis fram för det man vill fota, vilket kan underlätta då det i akvarium alltför ofta finns just glasrutor i vägen. ;)

som trådskapare så håller man ju lite koll på tråden.. amanda , skulle duinte kunna ge lite bar tips o exempel på hur man ska lyckas ta lite roliga akvariebilder. själv tar jag 60 bilder typ o får plocka ut 5-6 som kanske är ok.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Fortsätter på min gamla tråd.. Då man köpt en nikon 3100.. Så försvann AF på mina gamla objektiv (kollade 5100,samma där)

Vad anser dom som kan fotografering här.. Ska man byta ut objektiven mot sådan med autofokus.. Nu snackar jag macro objektiv för akvarie bilder.. Har ett 50 samt 105 macro..

Jag har alltid autofocuserat när jag tagit bilder tidigare. Vet att det funkar manuellt.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag är ute efter makro bilder så använder jag till 98% alltid manuell fokus. Manuell fokus gör det enklare att lägga skärpan på exakt rätt ställe. Enda tillfället jag slår på autofokus på mitt makroobjektiv är om jag t ex vill fånga en fjäril, humla eller något liknande. Ett makroobjektiv kan många gånger med fördel även användas för porträttfotografering, då kan det vara skönt att ha autofokus.

Du skriver att du enbart är ute efter akvariebilder, och då skulle jag aldrig valt att köpa ett tredje makroobjektiv bara för att få autofokus, aldrig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag är ute efter makro bilder så använder jag till 98% alltid manuell fokus. Manuell fokus gör det enklare att lägga skärpan på exakt rätt ställe. Enda tillfället jag slår på autofokus på mitt makroobjektiv är om jag t ex vill fånga en fjäril, humla eller något liknande. Ett makroobjektiv kan många gånger med fördel även användas för porträttfotografering, då kan det vara skönt att ha autofokus.

Du skriver att du enbart är ute efter akvariebilder, och då skulle jag aldrig valt att köpa ett tredje makroobjektiv bara för att få autofokus, aldrig.

Håller med till 100% - Kör helt utan autofokus i akvariet. Vid porträtt är det autofokus som gäller.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...