Gå till innehåll

Ny medlems presentation och några frågor.


Zanders

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada.

Tänkte dedicera min första post till att presentera mig själv och mitt framtida projekt samt ställa en del frågor.

Jag heter Anders och är tokig i marina livet. Sportfiskare i hjärtat och pappa till snart 3.

Jag har haft 3 stycken sötvattenskar i ca 2 år snart varav ena har varit ett 500 liters hightech växtkar.

Det har varit extremt roligt att få ta hand om dessa och se hur olika dom varit under denna tid.

Jag har dock alltid velat haft ett saltkar men tyckte jag skulle vänta tills jag fått kött på benen med sötvatten först.

Nu tycker jag det är dags och efter att ha läst ett par saltböcker så har jag beställt ett nytt kar med ställning och sump på akvarielagret.

Jag kommer lägga ner mitt 500 liters växtkar då det är roligare med mina 2 små växtkar och för att ge rum till saltkaret.

Karet : 150x50x50 med avrinning på vänstra hörnet bak byggt helt i 12mm OptiWhite utan lister.

Sump 145x35x40 och ca 15 cm högre bak för att kunna komma åt att arbeta framifrån. ( 3 stycken fickor )

Allt står på en aluram där sumpen kommer skjutas in från sidan.

Det är ungefär så långt jag kommit just nu och funderar lite på vad jag bör ha för saker runt omkring detta.

Jag har en del saker över från växtburken jag tänkte använda.

Geisermann moonlight 4x 80w T5 samt 2x 150w MH

De Bary 15W Uv

GroTech TEC III NG doserings pump (3 pumpar)

Skummare : kanske en Deltec APH 525 men vet jag ej, den skall få plats i sumpens ena ficka ( bredd: 35 höjd: 60 ) förslag ?

cirkulationen i karet tänkte jag att Hydor Koralia 4 skulle fixa eventuellt kanske 2st 3or ?

Vad rekommenderar ni för instrument för att hålla koll på saltmängden i karet ?

Övriga dropptester har jag gott om.

Fiskar och sådant har jag ej funderat mycket på då jag först vill få igång karet så det verkligen fungerar innan det kommer på tal.

Det skulle vara jätte roligt om ni kan komma med förslag på övriga saker jag kan behöva för att komma igång.

Mvh Anders

(sär skrivning är min specialitet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp en optisk refraktometer för att mäta salt. du kommer inte ångra dig!

Sen kan jag rekomendera H20-ocean saltet, som du får "bra" vattenvärden med (står på hinken vad man får för värden)!

hur mycket levande sten har du tänkt skaffa? ditt kar är på 375l, så _minst_ 40kg!?!?!?!

haka på, på lördag! de blir intressant, både för oss nybörjare och de lite mer rutinerade saltakvaristerna !

och till sist, välkommen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad rekommenderar ni för instrument för att hålla koll på saltmängden i karet ?

Övriga dropptester har jag gott om.

Välkommen till guiden, en spontan tanke bara fungerar dina dropptester i saltvatten?

Precis som Salar skrev är du välkommen att komma på lördag på öppet hus.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=4312&page=40&highlight=sundbyberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp en optisk refraktometer för att mäta salt. du kommer inte ångra dig!

Sen kan jag rekomendera H20-ocean saltet, som du får "bra" vattenvärden med (står på hinken vad man får för värden)!

hur mycket levande sten har du tänkt skaffa? ditt kar är på 375l, så _minst_ 40kg!?!?!?!

haka på, på lördag! de blir intressant, både för oss nybörjare och de lite mer rutinerade saltakvaristerna !

och till sist, välkommen :)

Jag är inte säker på stenmängd, är inte den typen som täcker hela karet med sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket sten man ska ha är också ett kärtdiskusionsämne. Det finns något riktvärde på 10% av vattenvikten ska vara LS, alltså 37,5 kg i ditt kar. Nu finns det bra skummare som gör att det inte behövs så mycket LS längre. Titta runt här på SG ska du se det finns många kar som har mycket öppna vattenvolymer, små mängder sten.

Har man mer sten kan man ha mer fisk, är inte vattenvolymen som är viktig för mängden sten utan snarare belastningen på karet. Gå på träffen på lördag så kan du har bra diskusioner med dem som är där. Kommer tybvärr inte kunna åka dit själv dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker på stenmängd, är inte den typen som täcker hela karet med sten.

Av just den anledningen kommer jag att ha sump till min nästa burk. Stenhögar kan vara snyggt och jag har sett en del riktigt läckra akvarier med bakrutan täckt med sten, MEN det passar inte mitt estetiska sinne.

Mängden sten är ju som nämnt viktig framför allt beroende av belastning i karet (matning). Har man få fiskar/icke fotosyntetiserande koraller behöver man inte mata särskilt mycket och är därmed inte lika beroenda av stora kvantiteter levande sten.

I någon mån gäller detsamma för skummaren, vars funktion framför allt är att exportera protein (från matning) ur systemet. Skummare kan jag tyvärr heller inte tipsa om någon bra, då jag haft skummarlösa nanokar så här långt.

Dropptester för sötvatten brukar tyvärr inte vara tillförlitliga för saltvatten, dels eftersom de inte kompenserar för den ökade mängden joner i vattnet.

I övrigt verkar det vara en väl genomtänkt plan. Jag önskar dig lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har införskaffat mig en begagnad Deltec apf600 nu.

Angående testerna så är det ju inte jag som påstått att jag bara har till sötvatten. :-)

Jag vet inte hur mycket stenarna kommer väga när dom väl är på plats så det återstår och se.

Trisst att jag blivit tvungen att vara hemma idag då min gravida tjej fick för sig att åka till IKEA.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag inhandlat lite nytt roligt inför starten.

Hagen 250w värmare.

En del tester jag saknat.

Levande sand.

Refraktometer inkl kalibreringsvätska (mest för att kunna ställa värden och kolla mina tester).

Salt, reef crystal

nu väntar jag bara på karet och sumpen samt inköp av levande sten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fråga :)

Eftersom jag kör med både levande sand och levande sten nu så lär väl min amoniak hoppa i taket, tänkte kolla den morgon och kväll och göra 25% vattenbyte vid behov, bör jag göra detta mer än 2 ggr per dag vid behov? vill inte döda mina levande stenar det första jag gör.

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga :)

Eftersom jag kör med både levande sand och levande sten nu så lär väl min amoniak hoppa i taket, tänkte kolla den morgon och kväll och göra 25% vattenbyte vid behov, bör jag göra detta mer än 2 ggr per dag vid behov? vill inte döda mina levande stenar det första jag gör.

/Anders

rekommenderar dig till att inte göra något vattenbyte, enligt levandesanden ska man ju kunna stoppa i fiskar dagen efter om jag inte minns fel, så du bör nog inte oroa dig för amoniak i vattnet. Lugna dig med vattenbyte tills du fått igång bakterier och sådant

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rekommenderar dig till att inte göra något vattenbyte, enligt levandesanden ska man ju kunna stoppa i fiskar dagen efter om jag inte minns fel, så du bör nog inte oroa dig för amoniak i vattnet. Lugna dig med vattenbyte tills du fått igång bakterier och sådant

Ja det står ju så. 1" fish per 5 gallon salt water.

Men om jag får hög Amoniak ska jag alltså inte byta vatten då? *förvirrad*

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du startar karet så är det en del av processen att få upp amoniaken och nitriten......hör till......första vatten bytet bör vänta. Om du la i sten och sand för två veckor sedan så bör du iaf vänta 2 veckor till innan djur kommer i.

Absolut, jag har inte bråttom med att befolka karet, snarare tvärt om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...