Gå till innehåll

Hur får jag Mantis ur LS?


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag har tidigare haft mycket krabbor i mitt kar, men de har försvunnit successivt! jag har haft mycket knäppningar i karet, speciellt när jag stoppade i 2 st putsräkor, som verkar vara lite "försiktiga" med vart de går!

I dag satt jag och kollade i karet, och då skymtade jag något större, som rörde sig snabbt i en levande sten. det såg ut som en mantis, en längre varelse som var kanske 4 cm långt och jag tyckte de såg ut att vara en mantis! jag sprang och hämtade tvätthandskar och tog upp stenen och la den i en hink!

om mantisen är kvar, hur får jag ur den ur stenen?

jag gillar inte mantisar och vill inte ha kvar den i karet (om de nu är en mantis) ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Den är allt annat än lätt att få ut...har den en håla den kan krypa ned i lär den sitta där.

Är det en stor sten?

stenen är rätt så stor 25 cm i diameter!, några kg + att den har fina knappar på sig! ska se om mina knäppningar slutar i karet, har inte hört några än så länge iaf...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter det mycket annat på stenen?

Kanske är ide om du är 100% att den är där i och torrlägg stenen i tex 2h så borde mantisen hoppa hur. Ser du den i en håla så kör in en skruvmejsel å döda den.

jag la stenen i kranvatten nu, tänkte att den kanske inte gillar de, och hoppar ur?

får se i morgon om jag hittar något när de är bättre ljus och jag kan titta ner i alla hål...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag fick med en mantis när ja köpte min ls ny.. men jag hittade den i frigglådan.. så den hade hoppar ut stenen själv.. då hade stenen vart i luften i kanske 1,5 h.. kranvatten är ju inte så bra för dinna knappar.. tror att det är bättre att torrläga stenen..

hmm okey, är de bättre att jag har den utan vatten hela natten? klarar sig knappar utan vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom dom ofta överlever transporten hit i LS utan vatten, så tror jag inte att det är den effektivaste metoden.

Sök på nån av fånga mantistrådarna så hittar du nog en beskrivning på mantisfälla, så kan du placera fällan i en hink med akvarievatten och typ stenen ovanpå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom dom ofta överlever transporten hit i LS utan vatten, så tror jag inte att det är den effektivaste metoden.

Sök på nån av fånga mantistrådarna så hittar du nog en beskrivning på mantisfälla, så kan du placera fällan i en hink med akvarievatten och typ stenen ovanpå

då tar jag itu med det i morgon, la i saltvatten istället i hinken!

tack för tipset, vi får se hur det går!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte testa att skära av toppen på en ½ l pettflaska och vänta den åt andra hållet och lägga i en räkbit! får se om jag lyckas fånga den! hörde idag lite knäppnignar från mitt kar, så jag har något kvar i karet som knäpper! lägger väl tillbaka stenen och sätter upp fällan! dock verkar de som om att de är svårt att fånga. Jacken påstod i en tråd jag läste, att det verkade inte som om att någon har lyckats med "petflaske fångaren"! återstår att se!

nu blev jag ännu mer angelägen att fånga den, om de verkligen är en mantis:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vid vintertid är det väll någon som ska norr över som kan ta med sig den som julklapp =-)

Jag tippar på att du låter stenen vara i luften 1-2tim och kolla noga om det ploppar ur någonting varje kvart. Spara lite lite vatten i botten av hinken så inte rackaren kolavippar. Om det inte kommer ut någonting doppar du ner hela stenen igen för att senare vända den ett kvarts varv och göra om processen. Varför?

Jo, min erfarenhet är att de har en eller flera gångar och hålor som de byggt och bor i. Genom att lyfta stenen och låta vattnet rinna ut är det inte 100% säkert att hela deras håla töms. Och den kommer inte hoppa ur om den är skrämd. Om du lyfter stenen på olika sätt ökar man chansen att lyckas. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vid vintertid är det väll någon som ska norr över som kan ta med sig den som julklapp =-)

Jag tippar på att du låter stenen vara i luften 1-2tim och kolla noga om det ploppar ur någonting varje kvart. Spara lite lite vatten i botten av hinken så inte rackaren kolavippar. Om det inte kommer ut någonting doppar du ner hela stenen igen för att senare vända den ett kvarts varv och göra om processen. Varför?

Jo, min erfarenhet är att de har en eller flera gångar och hålor som de byggt och bor i. Genom att lyfta stenen och låta vattnet rinna ut är det inte 100% säkert att hela deras håla töms. Och den kommer inte hoppa ur om den är skrämd. Om du lyfter stenen på olika sätt ökar man chansen att lyckas. Lycka till!

jag har redan lagt tillbaka stenen i karet....

förövrig funkade min fälla jättebra i natt! fångade en putsräka, en eremitkräfa och en stor krabba! får se vad nästa natt har att erbjuda!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis kul att få fångst med fällan. Har du hört några fler knäppningar?

Man har ju hört att mantis kan vara riktigt grymma mot allt som kommer ner i karet men efter denna filmen så stämmer det ju inte :snurrig:

Ja hadde iallafall ändå vart feg att stoppa ner handen i ett mantiskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis kul att få fångst med fällan. Har du hört några fler knäppningar?

Man har ju hört att mantis kan vara riktigt grymma mot allt som kommer ner i karet men efter denna filmen så stämmer det ju inte :snurrig:

BV9z5e1r2KM

Ja hadde iallafall ändå vart feg att stoppa ner handen i ett mantiskar

hehe jag hade inte heller stoppat ner handen i det där karet!

hmm saknar en putsräka i mitt kar !!! o när jag kollar närmare i min fälla, så ser de ut som rester efter en putsräka i min fälla !!! hmm frågan är vem har käkat min putsräka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...