Gå till innehåll

Hur får jag Mantis ur LS?


nike83

Rekommenderade inlägg

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tror att det är en peacock men lite svårt o se på den mörka bilden..

om du vågar skicka med bussgods så kan jag köpa den av dig för ett par hundra lappar =)

här är en länk till en engelsk polare´s mantis sida =

http://www.mantisshrimps.co.uk/

lite tveksamt att jag börjar skicka den med bussgods... men får se om någon vill hämta den först!

här kommer 2 st bilder till, får se om ni kan artbestämma den? (han är lite trött på att vara fotomodell nu)

post-3725-14468916659166_thumb.jpg

post-3725-1446891665927_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tydligen en av de trevligare arter att hålla :)

fånga upp dem så har jag nano´s som jag kan starta upp ;)

hehe har den i min glassburk, så de är inga problem med att fånga den! men som sagt, får se om någon i närheten vill ha den först! funderar på att försöka byta den mot en mandarinfisk...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur var det med knäppningarna? Var det flera snabba, eller lång tid mellan knäppen?

Jag har nått som knäpper i mitt kar också, har dock inte sett något bortfall av krabbor, snäckor eller eremiter. Mina peppermints rör sig också överallt... men det kan ju vara en mantis som ligger där och knackar ut sin håla tills han blir stor nog....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur var det med knäppningarna? Var det flera snabba, eller lång tid mellan knäppen?

Jag har nått som knäpper i mitt kar också, har dock inte sett något bortfall av krabbor, snäckor eller eremiter. Mina peppermints rör sig också överallt... men det kan ju vara en mantis som ligger där och knackar ut sin håla tills han blir stor nog....

Troligen pistolräka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur var det med knäppningarna? Var det flera snabba, eller lång tid mellan knäppen?

Jag har nått som knäpper i mitt kar också, har dock inte sett något bortfall av krabbor, snäckor eller eremiter. Mina peppermints rör sig också överallt... men det kan ju vara en mantis som ligger där och knackar ut sin håla tills han blir stor nog....

det jag märkte det sista månaderna är att mina putsarräkor undviker att vara på vissa ställen i karet, speciellt där jag hittade min mantis.... jag har också märkt att mina eremitkräftor är försiktiga och ligger i en hög. vet dock inte om det beror på det!

knäppningarna har jag kvar (hörde jag igår kväll), men de jag har haft har varit olika... ibland så har det varit flera på rad, ibland enstaka och någon gång kraftiga enstaka...

jag hoppas inte jag har några fler mantisar i mitt kar nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fredrik, intressant det där med sockerdrickametoden. Få nog pröva den också, fast det kanske räcker med kolsyrat vatten, eller måste det vara sockerdricka?

Börjar nämligen bli trött på de mantisar jag har, en liten på ett par cm och en lite större ca 4 cm. Den stora är ganska lik den du hade.

Lade tidigare i några pepparminträkor som försvann. Förstod inte varför. Misstänkte inte mantisarna som jag har i karet, eftersom dom inte ställt till problem tidigare, förutom för en del snäckor.

När jag häromdagen köpte några nya räkor, så tog det ungefär en halvtimme innan jag såg att en av mantisarna spanade in en räka. Såg ut ungefär som en orm som fixerar sitt byte innan anfall...

Nu på morgonen finns inga räkor kvar.

Så får väl plocka upp stenen, får väl köpa att en del koraller stryker med. Dyr hobby....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik, intressant det där med sockerdrickametoden. Få nog pröva den också, fast det kanske räcker med kolsyrat vatten, eller måste det vara sockerdricka?

Börjar nämligen bli trött på de mantisar jag har, en liten på ett par cm och en lite större ca 4 cm. Den stora är ganska lik den du hade.

Lade tidigare i några pepparminträkor som försvann. Förstod inte varför. Misstänkte inte mantisarna som jag har i karet, eftersom dom inte ställt till problem tidigare, förutom för en del snäckor.

När jag häromdagen köpte några nya räkor, så tog det ungefär en halvtimme innan jag såg att en av mantisarna spanade in en räka. Såg ut ungefär som en orm som fixerar sitt byte innan anfall...

Nu på morgonen finns inga räkor kvar.

Så får väl plocka upp stenen, får väl köpa att en del koraller stryker med. Dyr hobby....

näää, sockerdricka behvöer det inte vara! jag tog bara det jag hade, funkar säkert med fanta också ;) !

det är bara att du lokalisera vart den är, så ta ur den ur karet och hälla på lite läsk... sköj stenen innan du lägger tillbaka den bara....

lycka till ! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såg ett program igårkväll på animalplanet om världens högljuddaste djur. Pistol shrimp kom på första plats. dens "läte" översteg 200 dB. När den knäpper igen sin stora klo skickar den ut en chockvåg som paralysesar bytet. Det är egentligen inte själva klon som gör ljudet utan den skickar en vattenstråle i sådan hög fart att den generar ljudet. Vattenstrålen lämnar en bubbla av vakum efter sig och en ljusblixt, men den kan inte det mänskliga ögat uppfatta då den endast vara i en bråkdel av en millisekund. Dessa knäppningar kan vara så intensiva så att hela akvaret går sönder.

Jag vet inte om det är orsaken till dina knäppningar, men skrev att du hade många krabbdjur i ditt kar så tänkte att det kanske var orsaken till dina knäppningar...

hoppas jag inte har helt fel :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...