Gå till innehåll

Blå bläckfisk


Don J

Rekommenderade inlägg

Det dör folk varje år som har sådana i akvarium.

Nu vet jag att dessa bluering octopus är livsfarliga och ej att rekommendera i ett akvarium. (det gäller dock inte alla människor).

Men stämmer verkligen detta? Jag har inte sett/hört något på något forum om att någon skulle dött av en sån här bluering.

(edit: visst det är väl inte så att folk annonserar ut på ett forum om dödsfall, men någonstans statistiken komma ifrån?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag avråder dig att inte skaffa en sån, dom är som sagt en av världens giftigaste djur ! och även om man skulle få det med levande stenen så skulle den dö på grund av kopparn såvida du inte har osmos
Vad är det för koppar du menar? Läste det i en annan tråd av dig också.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag minns ett programm om dykning där man nämde att det förekommit flera fall där dykare blivit dödade, en snäcka nämdes även i sammanhanget då den kunde skjuta giftpilar.

Det var så länge sedan att jag inte kommer ihåg siffror men djuret är helt klart inte att leka med.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag minns ett programm om dykning där man nämde att det förekommit flera fall där dykare blivit dödade, en snäcka nämdes även i sammanhanget då den kunde skjuta giftpilar.

Det var så länge sedan att jag inte kommer ihåg siffror men djuret är helt klart inte att leka med.

//NiXoN

Har för mig att programmet heter Oceans dadliest eller liknande, kommer inte heller ihåg siffror.

Har för mig att det var sista programmet Steve Irwing gjorde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att folk skulle dö av dem i samband med saltvattenshobbyn är nog liiiite överdrivet misstänker jag. Ungefär lika överdrivet som att fullt friska människor dör som flugor av svartaänkan.

Alla djurprogram bygger inte på fakta! Och ren fakta var inte precis Steve Irwing´s signum =-)

Varför skulle en så liten bläckfisk få spel och naffsa på en. Bläckfiskar är ju smarta djur som inte bits hej vilt. Då är det säkerligen värre att folk har häst (hur många dör inte av dem varje år?!?!), vet att det är ett känsligt ämne.

Visste ni förresten att det är ca30ggr större risk att bli dödad av en kockosnöt en att bli dödad av en vithaj. Inte fan är folk rädda för kockosnötter för de inte. För att inte tala om jordnötter (allergi).

Låt den som vill ha ett farligt djur så länge det inte drabbar andra. Själv avstår jag från de dumheterna. Finns bättre saker att dö av en ett husdjur =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visste ni förresten att det är ca30ggr större risk att bli dödad av en kockosnöt en att bli dödad av en vithaj. Inte fan är folk rädda för kockosnötter för de inte. För att inte tala om jordnötter (allergi).

Ja fyfasen, själv var jag alltså 50 cm från dödens käftar efter en blöt kväll för några år sen i Thailand när en kokosnöt trillade ner bredvid mig där jag låg på stranden och tänkte 'aldrig mer'.. :smiley9:

Sorry för OT, sitter här och brottas med mitt osmos filter och måste göra något annat ett tag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag minns ett programm om dykning där man nämde att det förekommit flera fall där dykare blivit dödade, en snäcka nämdes även i sammanhanget då den kunde skjuta giftpilar.

Det var så länge sedan att jag inte kommer ihåg siffror men djuret är helt klart inte att leka med.

//NiXoN

kägelsnäckor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19971&highlight=k%E4gel%2A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller blåringade så kan man säga följande:

- De är oerhört giftiga. Vilket sen det är så att man löper en akut risk att falla död ner direkt vid ett bett eller om det bara är så att man löper en stor och uppenbar risk att dö må diskuteras men vilket som så är det nåt bland det farligaste man kan bli biten av.

- De är svåra att hålla och sköta i akvarium och även om man lyckas så har de relativt kort levnadslängd. Det brukar helt enkelt inte gå särskilt bra att hålla dem i akvarium.

- Det finns en oro för hur det står till med bestånden, det är inte självklart att de tål skattning.

Nu är ju jag rätt liberal i vanliga fall till vilka djur man skall få hålla, i princip tycker jag att man skall få ha ungefär vad som helst men att det när det gäller vissa svårare arter bör införas nån slags tillståndsplikt. När det gäller just den blåringade så ser jag det som kombinationen av farlighet samt djurskydds- och artskyddsproblem gör att det väl tål att diskutera om det är en art som man bör få hålla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt och kikade på bilder om mantisar och så dök denna upp.

caldwell_bluering.jpg

För er som inte ser det så är det en stackars mantis där under som just fått sig en dos död.

Tydligen så händer det ibland att de råkar ihop och det är inte alltid bläckfisken som vinner. Finns mer att läsa här.

Jag måste hålla med alla nej-sägare. Att ha ett sådant dödligt djur är oansvarigt. Man vet ju aldrig om barn får för sig att sticka ner armarna i tanken när man tittar bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...