Gå till innehåll

Tester vs Referens


mano

Rekommenderade inlägg

Har testat mina nya tester mot Fauna Marins referensvätska:

[U]Märke[/U] [U]Parameter[/U] [U]Mätvärde[/U] [U]Noggrannhet[/U] [U]Referensvärde[/U] [U]Absolut fel[/U] [U]Relativt fel[/U]
Elos KH 7,5[B]°[/B] 0,5[B]°[/B] 6,5[B]°[/B] 1[B]° [/B]+15%
Elos Ca 400ppm 10ppm 422ppm 22ppm -5%
Elos Mg 1200ppm 100ppm 1314ppm 114ppm -9%
D-D Salthalt 36[B]‰[/B] 1[B]‰[/B] 35[B]‰[/B] 1[B]‰ [/B]+3%

Alla tester och referensvätskan är nyöppnade och refraktometern är nyligen kalibrerad.

Kan man lita på referensvätskan, dvs är referensvätskan noggrannare än testerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FM`s referensvätska är uppmätt av ett ackrediterat tyskt lab - så referensvärdena skiljer mellan olika batchar.

För att försöka vara lite tyligare :-)..... varje batch är alltså uppmätt för sig, så angivna värden på flaskans etikett är olika från batch till batch

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt jobbat ! Gjorde du ett test av varje ??

Har testat mina nya tester mot Fauna Marins referensvätska:

[U]Märke[/U] [U]Parameter[/U] [U]Mätvärde[/U] [U]Noggrannhet[/U] [U]Referensvärde[/U] [U]Absolut fel[/U] [U]Relativt fel[/U]
Elos KH 7,5[B]°[/B] 0,5[B]°[/B] 6,5[B]°[/B] 1[B]° [/B]+15%
Elos Ca 400ppm 10ppm 422ppm 22ppm -5%
Elos Mg 1200ppm 100ppm 1314ppm 114ppm -9%
D-D Salthalt 36[B]‰[/B] 1[B]‰[/B] 35[B]‰[/B] 1[B]‰ [/B]+3%

Alla tester och referensvätskan är nyöppnade och refraktometern är nyligen kalibrerad.

Kan man lita på referensvätskan, dvs är referensvätskan noggrannare än testerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FM`s referensvätska är uppmätt av ett ackrediterat tyskt lab - så referensvärdena skiljer mellan olika batchar.

För att försöka vara lite tyligare :-)..... varje batch är alltså uppmätt för sig, så angivna värden på flaskans etikett är olika från batch till batch

Okej, därav de udda värdena 422 och 1314, istället för 420 och 1300.

Men om man vill korrigera sina mätvärden efter referensvätskan bör man använda absolutfelet eller det relativa felet? Det blir ju iof ingen skillnad när man ligger nära värdena i referensvätskan.

Man kanske borde gräva fram sina böcker i mätteknik/metrologi för att kunna göra någon form av uppskattning av konfidensintervall och sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt jobbat ! Gjorde du ett test av varje ??

Jag gjorde två "vanliga" tester av Mg medans Ca gjorde jag ett lågupplöst (8st 50ppm droppar) och ett högupplöst (7st 50ppm droppar och 5st 10ppm droppar), med samma resultat.

KH gjorde jag egentligen 3 tester av, de två första visade 6,5 och jag var jätteglad men då använde jag strecket på mätglaset för att mäta upp mängden vatten istället för en spruta och det tredje testet gjorde jag när jag kom på att mätglaset och sprutan hade olika uppfattning om hur mycket 5 ml är så jag gav upp lite grann när det plötsligt visade fel när jag gjorde rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är något jag funderat på när det kommer till elos kh testet, hurtillvida dom förväntar sig att man använder linjen på mätglaset eller går efter sprutan. Jag har haft kh kring 7½ enligt elos men vissa koraller började helt klart protestera om de gick de mot 7.

Mycket bra initsiativ Magnus!

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är något jag funderat på när det kommer till elos kh testet, hurtillvida dom förväntar sig att man använder linjen på mätglaset eller går efter sprutan. Jag har haft kh kring 7½ enligt elos men vissa koraller började helt klart protestera om de gick de mot 7.

Mycket bra initsiativ Magnus!

//NiXoN

Finns en tråd om det på reefcentral. Man skall använda 5ml från sprutan, ej 5ml på glaset. Denna info från Elos USA. De nämnde att de funderade på att byta något med glasen. Minns ej om det var byta leverantör, ta bort markeringen eller något annat. Kontentan var att markeringen på glaset var ej att lita på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är något jag funderat på när det kommer till elos kh testet, hurtillvida dom förväntar sig att man använder linjen på mätglaset eller går efter sprutan. Jag har haft kh kring 7½ enligt elos men vissa koraller började helt klart protestera om de gick de mot 7.

Mycket bra initsiativ Magnus!

//NiXoN

Enligt bipacksedeln så ska man ju gå efter sprutan, men jag fick ju rätt resultat när jag gick efter glaset så... Hur som helst så är det inte ett alternativ längre eftersom flickvännen råkade ha mätglasen i golvet.

Det man egentligen borde göra är att skaffa en svindyr ställbar labbpipett så att man kan mäta upp både väldigt exakta mängder vatten och exakta mängder reagenser. Jag misstänker iaf att det är dropp-prylen som största boven i dramat, iaf vad det gäller elos eftersom varje batch av deras reagenser ska vara kontrollerade av någon form av instution.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har nu lagt till test av Saliferts kalciumtest (Sal#1 & Sal#2):

[U]Märke[/U] [U]Parameter[/U] [U]Mätvärde[/U] [U]Upplösning[/U] [U]Referensvärde[/U] [U]Absolut fel[/U] [U]Relativt fel[/U]
Elos KH 7,5[B]°[/B] 0,5[B]°[/B] 6,5[B]°[/B] 1[B]° [/B]+15%
Elos Ca 400ppm 10ppm 422ppm 22ppm -5%
[COLOR=Red]Sal#1 Ca 420ppm 5ppm 422ppm 2ppm -0%
Sal#2 Ca 410ppm 5ppm 422ppm 12ppm -3%
[/COLOR]Elos Mg 1200ppm 100ppm 1314ppm 114ppm -9%
D-D Salthalt 36[B]‰[/B] 1[B]‰[/B] 35[B]‰[/B] 1[B]‰ [/B]+3%

Sal#1 & Sal#2 motsvarar en första och andra mätning med samma test, vilka alltså gav olika resultat till skillnad från de tidigare mätningarna (Elostesterna). Vidare tycker jag att Elos kalciumtest är mer lättanvänt än Saliferts.

EDIT: Bytt ut ordet Noggrannhet mot Upplösning, kom på att jag blandat ihop de begreppen. Hade man vetat noggrannhet för alla test hade ju såna här undersökningar varit rätt onödiga då det är just noggrannheten man försöker få en uppskattning utav.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan hända att detta inte hör hemma här. Men jag skulle vilja varna för JBL's MG/CA tester. Jag har kört med dom flesta tester som JBL har. Dom flesta visa hyggligt rätt, men MG testen verkar vara helt värdelös. OK 1=100ppm ger en rätt stor felkälla. Men om den visar värden som indikerar att värdet droppat 150 + över ett dygn kan det vara dags att ifrågasätta om det verkligen kan stämma? Envis som man är köpte jag ett MG test från SERA, men vart egentligen inte klokare av det. JBL kunde visa 1080 när SERA testet visade på värden över 1400. Nu kör jag med SALIFERT MG och CA. Dom verkar vettigare och mer precisa. Vad tror ni, är det bara jag som inte kan använda JBL MG test eller är den kass?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan hända att detta inte hör hemma här. Men jag skulle vilja varna för JBL's MG/CA tester. Jag har kört med dom flesta tester som JBL har. Dom flesta visa hyggligt rätt, men MG testen verkar vara helt värdelös. OK 1=100ppm ger en rätt stor felkälla. Men om den visar värden som indikerar att värdet droppat 150 + över ett dygn kan det vara dags att ifrågasätta om det verkligen kan stämma? Envis som man är köpte jag ett MG test från SERA, men vart egentligen inte klokare av det. JBL kunde visa 1080 när SERA testet visade på värden över 1400. Nu kör jag med SALIFERT MG och CA. Dom verkar vettigare och mer precisa. Vad tror ni, är det bara jag som inte kan använda JBL MG test eller är den kass?

Stämmer rätt bra överens med min erfarenhet av JBL's magnesiumtest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har nu lagt till JBL's KH test

[U]Märke[/U] [U]Parameter[/U] [U]Mätvärde[/U] [U]Upplösning[/U] [U]Referensvärde[/U] [U]Absolut fel[/U] [U]Relativt fel[/U]
[COLOR=Red]JBL KH 7,0[B]°[/B] 1,0[B]°[/B] 6,5[B]°[/B] 0,5[B]° [/B]+8%[/COLOR]
Elos KH 7,5[B]°[/B] 0,5[B]°[/B] 6,5[B]°[/B] 1[B]° [/B]+15%
Elos Ca 400ppm 10ppm 422ppm 22ppm -5%
[COLOR=black]Sal#1 Ca 420ppm 5ppm 422ppm 2ppm -0%
Sal#2 Ca 410ppm 5ppm 422ppm 12ppm -3%
Elo[/COLOR]s Mg 1200ppm 100ppm 1314ppm 114ppm -9%
D-D Salthalt 36[B]‰[/B] 1[B]‰[/B] 35[B]‰[/B] 1[B]‰ [/B]+3%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Har nu lagt till Saliferts magnesium test och lagt till två kolumn som är varians och antal boxar/mätningar som variansen avser.

[U]Test[/U] [U]Märke[/U] [U]Mätvärde[/U] [U]Upplös.[/U] [U]Referens[/U] [U]Absolutfel[/U] [U]Relativt fel[/U] [U]Varians[/U] [U]Boxar/Mätningar[/U]
[COLOR=black]Mg Elo[/COLOR]s 1200 100 1314 114 -9% 0 1/2
[COLOR=Black]Salif 1260 30 54 -4% 0 1/2

KH Elos 7,5[B]°[/B] 0,5[B]°[/B] 6,5[B]°[/B] 1,0[B]° [/B]+15%[/COLOR] 0[COLOR=Black][B]°[/B][/COLOR] 1/2
[COLOR=Black]JBL 7,0[B]°[/B] 1,0[B]°[/B] 0,5[B]° [/B]+8% 0[/COLOR][COLOR=Black][B]°[/B][/COLOR] 1/3

Ca Elos 400 10 422 22 -5% 0 1/2
[COLOR=black]Salif 415 5 7 -2% 5 1/2

[/COLOR]Salt D-D 36[B]‰ [/B] 1[B]‰[/B] 35[B]‰[/B] 1[B]‰ [/B]+3%

Alla värden i ppm om inget annat anges
Mätvärde, Absolutfel och Relativt fel avser medelvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Har nu lagt till Fauna Marins KH test.

[U]Test[/U] [U]Märke[/U] [U]Mätvärde[/U] [U]Upplös.[/U] [U]Referens[/U] [U]Absolutfel[/U] [U]Relativt fel[/U] [U]Varians[/U] [U]Boxar/Mätningar[/U]
[COLOR=black]Mg Elo[/COLOR]s 1200 100 1314 114 -9% 0 1/2
[COLOR=Black]Salif 1260 30 54 -4% 0 1/2

KH Elos 7,5[B]°[/B] 0,5[B]°[/B] 6,5[B]°[/B] 1,0[B]° [/B]+15%[/COLOR] 0[COLOR=Black][B]°[/B][/COLOR] 1/2
[COLOR=Black]JBL 7,0[B]°[/B] 1,0[B]°[/B] 0,5[B]° [/B]+8% 0[/COLOR][COLOR=Black][B]°[/B][/COLOR] 1/3
[COLOR=Black]FM 8,0[B]°[/B] 0,5[B]°[/B] 1,5[B]° [/B]+23% 0[/COLOR][COLOR=Black][B]°[/B][/COLOR] 1/1

Ca Elos 400 10 422 22 -5% 0 1/2
[COLOR=black]Salif 415 5 7 -2% 5 1/2

[/COLOR]Salt D-D 36[B]‰ [/B] 1[B]‰[/B] 35[B]‰[/B] 1[B]‰ [/B]+3%

Alla värden i ppm om inget annat anges
Mätvärde, Absolutfel och Relativt fel avser medelvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är ju intressant men jag är ändå lite fundersam. Att fixa en referensvätska med en stor noggrannhet av ett intressant ämne, det är ju inga konstigheter. Sånt går att gör med extremt stor noggrannhet. Frågan är ju bara, hur ser den där referensvätskan ut? Är det en saltblandning typ vanligt saltvatten med en känd halt av ett visst ämne eller är det destillerat vatten som man löst ämnet i?

Ett av problemen med att mäta halten av olika ämnen i saltvatten är ju att det finns både det ena och det andra där som kan störa mätningen. Har testtillverkaren undersökt saken i verklig miljö och kompenserat för normala felkällor och man sen justerar efter en mer articifiell mätmiljö så är det ju inte givet att man hamnar bättre.

Skulle flera olika fabrikat av tester visa samma tendens till avvikelse så kanske man får vara lite fundersam på vad det beror på. Är det däremot rejäl spridning på resultaten jämfört med referensvätskan så är det ju mer troligt att åtminstone vissa test visar fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är ju intressant men jag är ändå lite fundersam. Att fixa en referensvätska med en stor noggrannhet av ett intressant ämne, det är ju inga konstigheter. Sånt går att gör med extremt stor noggrannhet. Frågan är ju bara, hur ser den där referensvätskan ut? Är det en saltblandning typ vanligt saltvatten med en känd halt av ett visst ämne eller är det destillerat vatten som man löst ämnet i?

Med tanke på att bla salthalten är given i referensvätskan så borde det ju vara typ vanligt saltvatten.

Ett av problemen med att mäta halten av olika ämnen i saltvatten är ju att det finns både det ena och det andra där som kan störa mätningen. Har testtillverkaren undersökt saken i verklig miljö och kompenserat för normala felkällor och man sen justerar efter en mer articifiell mätmiljö så är det ju inte givet att man hamnar bättre.

Återigen, med tanke på att det är en referensvätska som innehåller alla ämnen (vid rätt normala halter) så borde eventuella störningar inte skilja särskilt mycket mellan referensvätskan och akvarievattnet.

Skulle flera olika fabrikat av tester visa samma tendens till avvikelse så kanske man får vara lite fundersam på vad det beror på. Är det däremot rejäl spridning på resultaten jämfört med referensvätskan så är det ju mer troligt att åtminstone vissa test visar fel.

Jo jag undrar framförallt varför alla KH-test visar i snitt 1 grad för högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...