Gå till innehåll

Wassbergs 800 L


Wassberg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

När jag planerade detta akvarium fanns några drivande tankar hur jag ville ha det:

  1. Estetisk helhetslösning med enkla rena ytor.
  2. Så mycket som möjligt av tekniken dold.
  3. Ett lättskött akvarium. Tanken var att akvariet skall fungera även i stunder då intresse och tid inte finns.
  4. Teknik som underlättar att driva ett SPS kar.

När väl planering, bygge och rördragning var klart, kunde man se fram mot att försöka skapa ett eget litet korallrev. Mitt intresse ligger främst bland koraller. Inriktningen på karet är mångfald i form av artrikedom och färgrikedom. Många olika arter av SPS och LPS, lägre djur, men även en del fisk, särskilt kirurger. Det är klart att det finns gränser, men än så länge har det fungerat bra. Nu är grunden lagd och allt ska få växa till sig, men det blir säkert lite påfyllnad så småningom.¨

Lite galen måste man få vara.

Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet:

800 liter. Optiwhite glas 12 mm. L 160 cm, B 75 cm, H 65 cm.

Bänk:

90 cm hög, med 6 st justerbara fötter, byggd av en snickare i Linköping. Trä i grunden, sprutlackerad i vitt och grått. Alla luckor i bänken är avtagbara för enkel åtkomst, luckorna sitter på plats med magneter.

Belysning:

Giesmann Infiniti. MH 2 x 250 W Megachrome 14500 K (8 tim) + T5 4 x 54 W Actinic+ (12 tim).

Cirkulation:

1 st Tunze stream 12000 L/tim med single controller.

1 st Tunze stream 6000 L/tim, längs botten bakom revet.

1 st Eheim 2400 L/tim, retur från sumpen.

1 st QuietOne 4000 L/tim, closed loop för UV.

Levande sten:

Ca 130 kg direkt från Indonesien, i luftig inredning, sammansatt med svarta buntband. Det finns gott om håligheter och grottor.

Sump:

200 liter under akvariet, fylld till hälften. Ytavrinning via ett grovt rör, borrat i botten på akvariet. I sumpen finns:

Skummare: AquaCare som matas med ozon i lägsta möjliga dos.

Kol + Rowaphos reaktor, byts varje månad.

Nitratfilter med svavelkulor.

Från sumpen tas vatten TOR som går vidare till källartrappen bakom. Här finns mer skrymmande utrustning för enklare åtkomst:

Kalkreaktor: AquaCare 3 med CO2 automatik, som fylls med 90% Calciumgranulat + 10% Magnesiumgranulat.

Kylare: Endast inkopplad på sommaren.

UV:

Lifegard 1-2 x 40W, closed loop. Dessa UV är ganska skrymmande och finns också i källartrappen. Vatten tas från ett separat borrat rör i botten på akvariet, och går via UV tillbaka till akvariet.

Osmos och vattenbyte:

Vattenbyte 170 liter/mån. I källaren finns en 170 liters tunna med osmosvatten. Både vatten och avlopp är framdraget till sumpen under akvariet. Vattenbyten görs enkelt genom att blanda 170 liter saltvatten i tunnan. Stänga av returen, tömma hela sumpen på allt vatten och skräp, byta kol & rowaphos, och pumpa upp hela tunnan från källaren till sumpen, klart. Mellan vattenbytena används osmostunnan för vattenpåfyllning.

Tillsatser:

En gång i veckan; Combisan, strontium och jod.

Nån gång då och då; bakterier.

Mina vattenvärden:

Salthalt: 1.0245

Temp: 25-26

KH: 9-10

Ca: 420

Mg: 1400

Nitrat: 0

Fosfat: 0

pH: 7,8 – 8,0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, oj, tack för alla vänliga ord! smiley1.gif

Har fått mycket inspiration av andra här, så jag tänkte att det är väl bara att dela med sig själv.

Några frågor får jag svara på:

havre: Ja, det är optiwhite på framsida + kortsidor.

Freddi: Klart vatten. Jag märkte en stor skillnad när jag började med ozon, behövs dock mycket liten dos.

Laggeman: Bilder på sump och teknik kommer senare, ska ta lite bilder under jullovet.

Cosmo: Javisst är den som är intresserad välkommen förbi, skicka bara ett pm innan.

petnym: Artlista på fiskar ser ut ungefär så här just nu;

Acanthurus coeruleus

Acanthurus leucosternon

Paracanthurus hepatus

Zebrazoma flavescens

Zebrazoma xanthurum

Naso Elegans

Siganus (Lo) vulpinus

Pseudoanthias ignitus

Synchiropus splendidus

Salarias fasciatus

Neocirrhites armatus

Gramma loreto

Neoglyphidion oxyodon

Nemateleotris magnifica

Valenciennea puellaris

Amphiprion onyx (från Halogen)

Det var väl allt tror jag,

Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanonfint Erik.....precis som i verkligheten! Jag måste bara få komma förbi och ta lite bilder vid tillfälle, jag hade inte möjlighet att ta med kameran sist. Berätta mer om ozon, det visste jag inte om. Hur mycket doserar du? Kör du ozon via insuget till skummaren?

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... Berätta mer om ozon, det visste jag inte om. Hur mycket doserar du? Kör du ozon via insuget till skummaren?

/ Hälsningar Pär

Tidigare hade jag en svag ton av gulhet i vattnet, inte mycket, men jag ville gärna ha ett kristallklart vatten. Detta är den viktigaste anledningen till att jag började med ozon. Jag har en ozongenerator på max 100 mg som är kopplad till insuget på skummaren. Den går kontinuerligt med en låg dos kanske 10-25 mg, detta räcker för att vattnet skall vara helt kristallklart. Skummaren får man mixtra lite med, min erfarenhet är att det kan bli antingen sämre eller bättre skummning med ozon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser det ut under akvariet.

Framifrån från vänster; grön slang retur, grön slang till kalkreaktor, grov vit från ytavrinning, gula slangar closed loop UV, 2 st orange som skymtar fram är från osmos och till avlopp, och en grön retur från kalkreaktorn. I sumpen står från vänster; kol + rowaphos, nitratfilter, skummare.

Från kortsidan; Alla eluttag med separata strömbrytare.

post-3145-14468916443467_thumb.jpg

post-3145-14468916443675_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...