Gå till innehåll

Wassbergs 800 L


Wassberg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Här är man borta några dar så har du äntligen publicerat lite bilder och info. Grattis ser jättfint ut!

Håll koll på ozonet bara så du inte får problem med svängade ORP och ph efterhand som konsumenterna försvinner?

Med risk att hamna OT så önskar jag att du ger en kort förklaring till din andra mening!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack igen allihop!

Jag har fått frågor om akvariet och bänk mm, och jag kan säga att jag har fått mycket hjälp och support av Korallfisken i Linköping i uppbyggnad av hela systemet.

Wrang är ju en uppslagsbok, jag har tidigare PM:at efter diverse prylar och sladdar och han har svar på mycket.

Capote; du får gärna utveckla det som Sillen frågar.

/Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ORP= oxidation reduction potential. Komplicerad i detalj men jag brukar tänka den som ett mätbart samlingsbegrepp för oxidationsförmågan. Man stärker akvariets oxidationsförmåga med ozon och den konsumeras av t.ex. metaller men också organiskt materiel. Ph har den omvända svängningscykeln mot ORP.

Jag anser ett man ska vara lite försiktig med att tillsätta ozon kontinuerligt. Om man får brist på konsumenter får man en allt högre redox och sjunkande ph. Kalkvatten på det gör att man lätt hamnar i ohälsosamma svängningar.

Sen var jag slarvig när jag skrev för ORP är ju mätvärdet och det i sig själv är omdiskuterat som mätmetod. Dåliga prober, ph-beroende etc.

Jag borde kanske skrivit: Var försiktig så du inte hamnar på ohälsosamma redox-potentialer med kontinuerlig tillförsel av ozon så hade alla fattat, men ibland är det lite kort mellan tanke och tangentbord för min del. Akvariet ser ju oförskämt hälsosamt ut på bilderna så du har säkert ställt in ozon-nivån tillräckligt lågt och korrekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang är ju en uppslagsbok, jag har tidigare PM:at efter diverse prylar och sladdar och han har svar på mycket.

/Erik

Tack erik. Det glädjer mig det du skriver. försöker vara så hjälpsam man bara kan. jag brinner kanske lite mer för det tekniska änn andra.

Gillar hela karet och hur du byggt upp det hela. Smart med att sätta saker på andra ställen för att ej fylla sitt underskåp med massor.

Har du nån bild från din trappdel med kalkreaktor å det andra du skrev. :smiley9:

Lägger upp ditt akvarium som Prenumeration så man ej missar uppdateringar etc.

Hur länge har du hållt på med saltvatten eller haft intresset?

Edit: får nog skaffa en Heliofungia igen

attachment.php?attachmentid=28419&stc=1&thumb=1&d=1229297158

grym fin korall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote: Jag är helt med på tankegångarna och riskerna. Ozondosen är egentligen lägsta möjliga som går att ställa in, det kanske motsvarar 5-10 mg.

Wrang: Bilder på källartrappen nedan (nu har man inga hemligheter kvar). Till vänster UV x 2, CO2, kylare. Till höger kalkreaktor, osmos, vatten & avlopp.

Jag hade flera saltvattenskar på 80-talet, det senaste då en kub på 500 liter. Lite fiskar och döda koraller som man skrubbade fint vita med jämna mellanrum. Men för ca 2 år sedan fick jag se flera fina korallkar här; Pwin, Ländström, Capote .... m fl. Sedan var det kört! Jag kände att jag ville fortsätta intresset där jag slutade, med det som inte var möjligt då. Det följde en tid med mycket läsning i nya böcker för att uppdatera sig, planera, och ett och annat hembesök hos andra. Så småningom blev det en omstart efter ett uppehåll på 20-25 år! Det har jag inte ångrat.

Det kommer mer korallbilder nästa år.

/Erik

post-3145-14468916458798_thumb.jpg

post-3145-14468916459016_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
Hur går det? Några nya bilder? :)

Hej. Allt går bra. Det växer på och färgerna går åt rätt håll. Just nu njuter jag mest och låter karet mogna vidare i lugn och ro.

Som lite kuriosa. Hade tidigare lite problem med Bryopsis, inte mycket, men så att det störde mig i alla fall. Höjde Mg, och Bryopsisen gulnade under höjningsfasen, och initialt såg det lovande ut men sen hämtade den sig. Då petade jag i en sjöborre (Tripneustes sp.), som väl gjorde sitt jobb dock i sin egen långsamma takt. Sen åkte en lo vulpinus och en naso elegans i, men dessa exemplar var helt ointresserade. Dock kan man ha framgång med andra individer. Nu kom turen till sjöharen, och jösses vad dessa krabater mumsade. De åt helt rent på två veckor.

Jag har nästan alltid haft "nollvärden" i fosfat och nitrat, men under denna tid gjorde jag lite extra vattenbyten och tätare byten av fosfatmedia med målet mot absolut noll i fosfat. Harar plus dessa åtgärder gjorde att all Bryopsis försvann. Det fanns några bryopsistofsar som hararna inte kom åt, och jag gissar att övriga åtgärder tog dessa.

Alltid tillfredsställande att kunna gå den biologiska bekämpningsvägen.

Bilder kommer, men ge mig 2-3 veckor tack. Har lite annat runt i kring just nu.

/Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...
fantastiska bilder.! grymma.. har du nu gjort några förändringar sen du startade karet rent tekniskt ? eller allt bara tuggar på o blitt kanonbra.

mvh manne

Hej. Tack för alla trevliga kommentarer, det värmer. Man sköter sin burk här hemma och blir lätt hemmablind, det känns kul att få lite återkoppling från er.

Ett enkelt svar på frågan: Ja, det tuggar på utan större förändringar. Jag har inte haft några motgångar ännu, och så länge det går bra vill jag inte ändra på något.

Lite mer uttömmande svar: Lite mindre förändringar har jag gjort.

1. Tätare vattenbyten, byter 15-20% med 2-3 veckors mellanrum mot tidigare 4 v. Ser bara positiva effekter av det, främst i bättre färger på SPS.

2. Cirkulationen. Har dragit ner på den och har fått bättre polypexpansion hos ffa LPS. Jag är inte 100% nöjd dock. Eftersom flödet är lägre vill jag skifta flödesriktningen mer, det står lite i konflikt med att ha alla pumpar dolda. Jag funderar tills vidare.

3. Matar korallerna mer regelbundet. Tidigare var jag lite orolig över att försämra vattenkvalitén varför jag matade högst sporadiskt. Nu ger jag 2 ggr/vecka en blandning av Cyclop Eeze, fryst cyclops, och ibland zoo/phyto plankton. Det ges efter att belysningen är släckt och avstängda pumpar under natten. Jag har märkt bättre tillväxt och färg särskilt på LPS, och än så länge inga negativa effekter på vattenkvalitén, varför jag fortsätter så tills vidare. Det är även mer liv av div småkryp i sanden vilket är kul och bra.

4. pH låg tidigare i det lägre intervallet 7,7 - 7,8. Allt annat bra. Kalkreaktorn fungerar som den ska men det är klart att den bidrar lite. Har kompenserat/trygghet med att hålla mig på ett något högre KH 9-10. Jag tar nu luft till ozon/skummare från ett annat rum som är bättre ventilerat, och pH har hoppat upp ett snäpp. Så nu får det va så tills vidare.

5. Belysning. Kör 2 MH + 4 blårör. Har bytt ett av fyra blårör till K-Z Fiji Purple. Ville testa, och få fram lite mer röda färger när bara lysrören är tända, mest en estetisk skillnad.

Annars tuffar allting på. Jag eftersträvar stabilitet, och tycker jag har det nu. Alla mätvärden är stabila, och det enda jag jag egentligen kollar nu mer regelbundet är KH. Gör rent rutor när det behövs, pumpar 1 ggn/månaden. Övrigt teknik fungerar bra med ganska lite underhåll. Den mesta av tiden blir att titta och njuta av livet på revet.

/Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...