Gå till innehåll

Solkorall


Coralkiller

Rekommenderade inlägg

hej köpte mig en Orange solkorall i lördas men undrar lite över placeringen i artregistret står det 1 i ljus skalan vilket jag inte vet hur man ska tolka ?

jag har i allafall placerat den så att den står under ett överhäng av levande sten så att den verkligen står i skuggan så att mh lyset inte kommer åt den! har jag fått det helt om bakfoten eller kan den stå mörkt som den gör nu ? eller ska jag flytta fram den??? tog bild på den men blev inte så bra! har precis haft i coralsnow och blixt på kameran så det blev som det blev, ser ut som den står as ljust nu men så är inte fallet (pga blixten) väldigt tacksam för svar! mvh Jerry

post-4126-14468916459546_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar egentligen mindre roll var den står belysningsmässigt så länge den är frisk, har det dött delar av den så kan det dock vara bra att hålla den i skuggan så det inte växer alger på den. Det viktigaste är att du placerar den så du lätt kan mata den och utan att något annat stjäl maten från den. Tänk på att du kommer behöva göra det varannan dag så länge du vill ha kvar korallen så placera den klokt från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det kan vara klokt att dumpa i lite mat först så att de känner matdoften och kommer ut, gärna vid samma tid var dag och sen när de är ute så stäng av pumpar och mata hela korallen, försök se till så att alla polyperna får en matbit(behöver inte gå en och en för att verkligen kolla att alla får men se till så att du täcker typ 90% av dem var gång)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt sett är de mest utslagna nattetid. Man kan trigga den att slå ut genom att hälla i litet aminosyror i akvariet. Några droppar räcker. De är ofta tröga på att komma igång så det gäller att passa på att mata de första gångerna den slår ut. Men när de har börjat äta mer är de utslagna mer och mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja antingen ser du till att bobardera hela korallen med ett moln av mat eller så petar du in mat i varje öppen polyp tills den sluter sig! mvh jerry

Petar du in mat i polypen så kommer du förmodligen ha ihjäl den rätt fort :) Räcker med att lägga maten någonstans på tentaklerna så löser den resten själv. För övrigt tycker jag att det är lättast med artemia(min mysis jag hade flöt och var för stor för sprutan jag har).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petar du in mat i polypen så kommer du förmodligen ha ihjäl den rätt fort :) Räcker med att lägga maten någonstans på tentaklerna så löser den resten själv. För övrigt tycker jag att det är lättast med artemia(min mysis jag hade flöt och var för stor för sprutan jag har).

är det spruta som gäller för att mata koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spruta utan nål, eventuellt med en bit slang för att kunna vara mer flexibel, är rätt vanligt.

B!

aha, jag har bara med kanyler och man blir jättelugn när man tar dem ! dock börjar jag bli gul lite överallt, och drar på mig en massa infektioner!

God jul :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petar du in mat i polypen så kommer du förmodligen ha ihjäl den rätt fort :) Räcker med att lägga maten någonstans på tentaklerna så löser den resten själv. För övrigt tycker jag att det är lättast med artemia(min mysis jag hade flöt och var för stor för sprutan jag har).

själklart menar jah inte att mojsa ner mat i poliperna! haha lägga som du sa på samma sätt man matar en anemon! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...