Gå till innehåll

Westerholms Hotell


Hotrider

Rekommenderade inlägg

Efter att ha läst massa på SG och dreglat litervis är det dags för mig att testa på saltvattens akvarium.

jag har beställt ett Clown Hotell, 58l. (Hehe... till en början:)

Har läst olika trådar om just dessa Hotellen ( för att inte nämna Lasses) och kommer troligtvis modda det lite.

Har redan en extra pump på 1000l/h som jag har tänkt sätta i.

glömde beställa en "vattenspridare", märket var Hydor tror jag.

Starkare belysning har jag funderat på, antingen byta rören m.m. eller satsa på MH. Gillar dock inte riktigt tanken att det ska vara så öppet när jag har en galen katt hemma.

Sen ta bort doppvärmaren och fylla med biobollar samt annat.

Fundering jag har haft är ifall det är bra att använda olika vattenberedningsmedel i början.

Kommer från början hälla i osmos vatten. Produkterna jag tänkte på är API´s Stress Zyme, Stress Coat och Ammo Lock. På flaskorna står det att det kan användas till både söt- och saltvattens akvarier, någon med erfarenhet?

Akvariet lär vara hemma hos mig runt den 7 januari, enda jag saknar just nu är LS...

MVH

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Oskar,

Väkommen till Saltvattensvärlden! Bra att börja med ett litet kar, sedan får man se... ;)

Bra att du har läst på också. Jag har inte någon erfarenhet av vattenberedningsmedel. Spontant känns det inte som att det skulle behövas heller. Köp du ett litet lass med LS och kör in stenen i ditt kar i lugn och ro medan du mäter nitrit och nitrat. Har du vattentester, förresten? Om du får problem med något och ställer en fråga här, så kommer folk ganska snabbt att vara intresserade av dina värden ;)

Kanske vill du ha lite sand också, beroende på hur du vill ha din inredning.

Vilka typer av djur har du tänkt dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är rätt ny på salt själv (snart ett år) men det känns som att osmos+LS räcker bra så jag håller med Vargklo här - vattenberedningsmedel känns lite överkurs. Osmosen rensar ut skiten ur vattnet, sen ger saltet det en bra mineralblandning och LSen smutsar först ner den (när skit på den dör) och renar den sen när döende/döda saker ruttnat bort och bakterierna fått fäste. Sen är väl vattnet färdigberett? Av sig själv. Möjligen kan du komplettera med nåt nitrit-hämmande, fosfat-absorberande eller annat preparat OM och när du i så fall märker att det kanske behövs för att få vattenvärdena på rätt köl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack!

Varför jag frågar ang. beredningsmedlerna är att jag har ganska mycket av de. Men ni tycker inte att jag borde använda dem? Känns ganska mycket som att sätta ett plåster på ett sår som inte finns..:P

Har funderat på att ha en sandbädd men frågan är bara ifall man ska satsa på mycket sand eller inte?

Mina mål är att ha drakfisk och sjöhästar (självklart inte tillsammans). Men drakfisken är nog inget att satsa på, dvärg lär väl inte funka heller?

Till en början lär det bli några Trochus och något mer, förslag?

Läste att detr fanns dvärg sjöhästar, kanske bättre alternativ?

MVH

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit i en djuraffär oc kollat om de kan ta hem wg310 skummare. Men tyvärr så hittade personalen den aldrig utan erbjöd mig istället Air Lift 60 eller Air Lift 90. Det är Imazo som har dessa. Någon som använder dem?

Någon som vet vilken leverantör som har WG skummarna?

sen när det gäller Hydor vattenspridaren, vem levererar dessa?

Vad kostar den cirka?

MVH

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dessvärre ingen aning om det du frågar om. Men om du har en specifik fråga om skummare så kan det vara enklare att få svar om du ställer frågan som en ny tråd i forumet om skummare och anger namnet på skummaren i rubriken/ämnet.

Jag antar att du har använt forumets sökfunktion först ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här finns info om WG 310 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26411

Själv beställde jag en från HonKong idag, genom sökning på Googel via "WG 310"

Vidare kan det vara av intresse att veta, att Triton håller på att modifera Clownhotel till en nivå som dom kan stå för. Kanske är WG 310 en skummarae för för dom, kanske inte. Svar kommer säkert ganska snart.

Lycka Till!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får ta och skapa en ny tråd då.

Har bara erfarenheten från andra forum att startar man ett projekt så brukar moderaterna vilja ha allt samlat på ett ställe...

Självklart har jag sökt;)

Helt fint, jag tänkte bara ge ett tips i det fall att du inte tycker att du får svar tillräckligt snabbt ;) Men självklart är det smidigt att samla alla frågor i en tråd :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att tittat lite på mitt Hotell och Lasses så verkar det skilja sig ganska mycket.

Syftar mest på facken:

Första facket från vänster sitter en pump OCH en värmare.

Andra facket är proppfullt med vita biobollar, kämpade i flera minuter för att få ut nätpåsarna.

Tredje facket är skummaren.

Fjärde är UV tror jag.

Skickar upp lite bilder så fort jag har listat ut hur man gör...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kol skulle jag byta en gång i månaden iaf.

Vad dom vita kulorna är vet jag inte, men är det någon ny modell av keramikrören som följde med förut så behöver dom inte bytas, möjligen göras rent om man tycker sånt är skoj.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Tack Daniel och Jonas för er hjälp med att komma igång!:D

Har nu hällt i 50/50 dock är vattnet för kallt innan jag ska blanda ut saltet.

Har för mig att jag läste att temperaturen kan påverka salthalten.

Har även satt i en extra pump som jag tänkt ha bakom stenen (ska bygga upp en vägg) som jag fick av Jonas.

Har nu kommit fram hur dosan ska sättas med!:D

Frågan är bara om jag ska använda mig utav det i början, någon med förslag?

Sen när det gäller skummaren, hur mycket utav den ska vara sänkt?

Ska det vara vatten upp till koppen?

Så ser det ut just nu:

IMG_6023.JPG

IMG_6018.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I vilket fall så kör jag utan UV till en början.

Tempen ligger på 24,5 grader C och salthalten håller jag på och höjer, ligger på 1,020 just nu.

En annan fråga:

Hur ofta tömmer ni koppen?

Min blir full efter en natt, ska jag strypa den bara?

Skickar snart upp lite bilder...=)

---------------------------------------------------------------------------------------------

Här kommer en bild på akvariet.

Har präglat ner cirka 8kg, skulle faktiskt kunna trycka i mer om jag hade.

Vart lite ivrig med att sätta igång allt på en gång. Det jag kommer göra senare är att sätta in en bakgrund för att ta bort den fula plastbaksidan.

Även att försöka slipa ner lite på den stora LS:en så att den står närmare väggen.

sg.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...