Gå till innehåll

Linneas första akvarium


linnea85

Rekommenderade inlägg

Då var nog kanske det något fel på min sump för när det var för mycket vatten i systemet så rann allt ner i sumpen och då inte returpumpen pumpade upp vattnet rann det över kanten...

Um, nu vet inte jag, men, om du har för mycket vatten i ditt nuvarande system, är inte risken för översvämning lixom mer akut då? Vad jag försöker säga är att för mycket vatten självklart innebär att överskottet hamnar på golvet. I ett system utan sump, händer det ju omedelbart. En sump ska vara designad så att när ditt system är ny toppat, och därmed innehåller sin maximala mängd vatten, får allt som rinner från display-baljan till sumpen plats, med marginal. Allt annat är ett designfel.

Bara nattsömnen är dock värd att vara utan sump för. Om man oroar sig för att det eventuellt kanske möjligtvis skulle kunna bli en översvämning, även om man testat aldrig så många gånger, och därför vaknar, eller sover oroligt... Gör av med sumpen. Det går trots allt att köra utan, man får kompromissa lite, men det går.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 152
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Um, nu vet inte jag, men, om du har för mycket vatten i ditt nuvarande system, är inte risken för översvämning lixom mer akut då? Vad jag försöker säga är att för mycket vatten självklart innebär att överskottet hamnar på golvet. I ett system utan sump, händer det ju omedelbart. En sump ska vara designad så att när ditt system är ny toppat, och därmed innehåller sin maximala mängd vatten, får allt som rinner från display-baljan till sumpen plats, med marginal. Allt annat är ett designfel.

Bara nattsömnen är dock värd att vara utan sump för. Om man oroar sig för att det eventuellt kanske möjligtvis skulle kunna bli en översvämning, även om man testat aldrig så många gånger, och därför vaknar, eller sover oroligt... Gör av med sumpen. Det går trots allt att köra utan, man får kompromissa lite, men det går.

B!

Men tycker du att det är nödväntigt med en skummare?

Vill helst slippa det då de är ganska fula..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En skummare är för all del ingen skönhet alla gånger, men i det närmsta en nödvändighet om du inte har en väldig massa erfarenhet, och mycket god kunskap om vad som händer, biologiskt, i baljan. (Ovanpå kunskap och erfarenhet ska man ha en hel del "känsla" för att det ska fungera.)

Utan skummare kör man i stället med ett stort biofilter, och driver upp konsumenter som tar hand om restprodukterna istället för att man som med en skummare exporterar dem. För ett första kar, skulle jag definitivt rekomendera en skummare. (Ett råd jag själv inte följde, på den tiden det begav sig, och som kostade mig mycket huvudbry, men det fungerade... Jag hade dock 15 års erfarenhet av akvaristik, även om jag var ny på saltvatten.)

Rent krasst. För att köra utan skummare kommer du behöva begränsa ditt antal fiskar och annat som måste matas, till en nivå där dina övriga konsumenter, främst koraller, kan ta hand om restprodukterna och binda dem mer permanent. Du kommer med andra ord att få ha mindre fisk.

Jag hade satsat på skummare, det finns "små" modeller som fungerar i en invändig sump, och det finns påhängsmodeller.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Fint kar, vad kör du för belysning till ditt Lido?

Tackar, men finns mycket kvar o göra innan det blir riktigt fint, :ler:

Belysningen är idag orginal belysningen, allså lysrör som inte är anpassade för marint liv, har beställt juwels lysrör för marint liv med en blå nyans, tycker det är ganska snyggt.

Nån som vet hur man får sina koraller att bli färgglada? De blir bara brunare och brunare.. ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ha lysrör som är blå i färgen så blir korallerna mer färjglada men kan få sämre tillväxt runt 20000-30000k.

för att få bästa tillväxt ska man ha lysrör runt 6500-10000k.

kan också bero på vilken styrka på lyset du har.

du kan också pröva med att tillsäta tex jod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

att dom blir brunare o brunare kan ha o göra med att du inte kör med skummare utan näringen i vattnet ökar o ökar.. vilkter ger lite trista koraller.. har du några mätvärden som du tar att dela med dig av ?

sen som eric skriver så kan man trolla lite med rätt ljuse.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte riktigt att koraller växer sämre i blåare lysrörsljus. De moderna T5rören har i stort sett samma verkningsgrad oberoende av färg. Färgen på många koraller påverkas däremot av både lysrörsfärgen och framför allt av intensiteten av ljuset.

Dessutom ser ju korallerna olika ut i olika ljusfärg.

När det gäller metallhalogenlampor däremot har blå lampor betydligt lägre verkningsgrad.

Den brunare färgen på korallerna du får beror nästan säkert på att fosfathalten stiger i ditt vatten. Det kommer från din mat. Med skummare stiger fosfatvärdet betydligt långsammare. Det enklaste sättet att minska vädet är att använda fosfatremover. Det gör jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland känns det som att man kanske borde ha pluggat mer kemi.. Har lite tester nere i förrådet men de använder jag väldigt sällan, borde kanske testa vattnet.. Fosfatremover och jod kommer inhandlas, får vi se om jag får dem att glänsa igen, hittat en skummare som jag nog kan ha inne i själva akvariet, vill verkligen inte ha nått som sticker upp ovanför akvariet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Kom precis hem efter en semester på två veckor. Troligtvis har foderautomaten varit lite väl generös när det gäller matningen, och därför möttes jag precis av ett stendött akvarium, som ni ser på bilderna är korallerna nästintill döda och fiskarna (att dömma på lukten) har nog varit döda ett bra tag. Det kryper fullt med maskar och krabbor i akvariet och det ser verkligen fruktansvärt ut..

Frågan är: Går det att rädda stenen?

:död:

post-4297-14468919629226_thumb.jpg

post-4297-14468919629652_thumb.jpg

post-4297-14468919629907_thumb.jpg

post-4297-14468919630259_thumb.jpg

post-4297-14468919630535_thumb.jpg

post-4297-14468919630773_thumb.jpg

post-4297-14468919631065_thumb.jpg

post-4297-14468919631323_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt Linnea!

Ta och blanda en hink med nytt saltvatten, ta upp sten och de koraller som finns kvar där i, töm karet på så mycket vatten som du kan, fyll sedan upp med nytt vatten. Tvätta rent stenen så gott det går och lägg tillbaks igen, jag tror det ska gå bra så länge som stenen inte har legat torrt. Visst kan det lukta lite, men det försvinner med tiden. Se till så du har skummare igång och rikta gärna någon av dina pumpar mot ytan så du syresätter vattnet ordentligt.

Sen är det bara o börja om igen med övriga invånare tyvärr.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min vän jag vill bara beklaga det inträffade :smiley13: & också baserat på EGNA MYCKET dyra erfarenheter säga att du MÅSTE innan du köper fisk o.s.v. skaffa en BRA skummare (ful eller inte ) Troligen är detta anledningen till att akvariet lämnade in. & givetvis som du också sagt om foderautomaten fått frispel Så det är nog bara att bita i det sura äpplet & försöka dölja skummaren så gott det går min vän SEN försök att avtacka några väckor åtminstone MED salt & hela alltihop igång & sedan LUGNT & sansat börja befolka (fisk koraller osv )

GE inte upp min vän utan ge detta EN chans till & låt forumet guida dig

OCK också NÄSTA gång du är på semester se om du kan be någon som DU LITAR på till 1000 % som kan se till burken när du är borta MYCKET säkrare både för själva burken & även vattenskador o.s.v.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaa... Stenen gick tyvärr inte att rädda, bara ramlade ut en massa maskar ur stenarna, de flesta var döda men den var en och annan riktigt feta som hade överlevt, fattar inte vad de alla kom ifrån, och den otroligt stora svarta krabban med röda ögon.. fy fan! Den fick jag mosa med en sko.

Körde foderautomaten i en vecka innan jag åkte så att den verkligen fungerade som den skulle, men antagligen måste det ha fastnat pellets i öppningen av luckan så allt i behållaren åkt ut samtidigt.

Nu när jag inte har något levande alls kvar så kommer jag nog avvacka till efter sommaren innan jag kör igång igen.

Detta kommer verkligen att svida länge..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaa... Stenen gick tyvärr inte att rädda, bara ramlade ut en massa maskar ur stenarna, de flesta var döda men den var en och annan riktigt feta som hade överlevt, fattar inte vad de alla kom ifrån, och den otroligt stora svarta krabban med röda ögon.. fy fan! Den fick jag mosa med en sko.

Körde foderautomaten i en vecka innan jag åkte så att den verkligen fungerade som den skulle, men antagligen måste det ha fastnat pellets i öppningen av luckan så allt i behållaren åkt ut samtidigt.

Nu när jag inte har något levande alls kvar så kommer jag nog avvacka till efter sommaren innan jag kör igång igen.

Detta kommer verkligen att svida länge..

Värkeligen ledsen för detta :smiley13:

Maskarna O.s.v. levde I stenen min vän därav namnet levande sten det ock syreälskande respektive syre hatande bakterier i håligheter på & i stenen ;)

Låter bekant Tyvärr så ger jag inte 25 öre för dom där foderautomaterna

Låter vettigt då akvarie delen brukar gå i dvala under sommaren

Om jag bara får föreslå TÖM hela burken STORRENGÖR (jag mena skrubba med lämplig EJ repande svamp ) sen fyll burken med ENDAST söt vatten (för att inte silikonet på burken skall bli dåligt ) SEN också en lagom (vad du har) cirkulations pump annars kommer vattnet i burken bli dåligt & lukta AS

Min vän jag förstår hur du känner det nu (har varit i samma situation mer en en gång i början av min salt karriär & förlorat mer än ett salt :ledsen: )

Men jag föreslår ändå att du försöker att ge detta ännu en chans till hösten

Samt en annan sak lita inte BLINT på vad dom säger i affärer (t.e.x du behöver inte skummare eller det finns den här fina sprayen som ersätter skummare osv.... BS om du vill ha salt så MÅSTE du ha en BRA skummare, & också försök att läsa lite grann under sommaren om hur & vad som kräves för ett salt & givetvis gå in här & läs & även SJÄLVKLART fråga om råd

Min vän jag kan nästan garantera dig att merparten här inne har någon gång fått värkliga problem i sina burkar någon gång i livet.Det är INTE roligt det är OTROLIGT dyrt & SUGER . Men det är tyvärr en del av akkvaristiken min vän :smiley13: & vi lär av våra misstag & lyckas bättre nästa gång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har rengjort akvariet med en disktrasa och endast använt sötvatten. Svårt och få upp all sanden så jag väntar tills det sista har torkat in sedan så kommer jag nog att damsuga upp skiten.

Luktar inte direkt mysigt i lägenheten nu, men det luktar helt klart lik i grovsoprummet, vad gör man med 25kg sten? Tänkte dumpa den i älven men då skulle nog grannarna ringa polisen eller nått... :/

Om ni hör någon som skall lägga ner sitt akvarium och tänkte sälja sten och lite fisk så är jag mycket intresserad.

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det RÄTTA takter min vän på´t igen -Tummen upp

Får jag föreslå att du kikar på blocket eller tidningar o.s.v. där kan du göra BÅDE fynd (med folk som ledsnat & skickar stenen o.s.v . ) & också tyvärr skräp så ALLTID åk & kika & ALDRIG pengar i förskott

Om du bara skall slänga stenen (som jag nog tyvärr måste hålla med om då det låter som om den också tagit ENORMT med stryk ) så ser jag inte varför du inte bara kan kasta den i en soppåse & försluta & kasta i soprummet

LYCKA till med nästa omgång & kom ihåg SKUMMARE MÅSTE ;)

sen TÅLAMOD (lugnt & sansat )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lider verkligen med dig.

Men kasta inte stenen, det går att få liv i den igen.

Lägg stenen i en tunna med saltvatten, bra cirkulation och en skummare.

Låt den ligga där och gotta sig någon månad eller två, byt vatten i tunnan ofta.

Tillsätt bakteriekultur med, då får du igång bakterierna lite snabbare i stenen.

När du sen fått igång karet igen så kan du ympa in lite ny LS, så du får in lite nya småkryp, som poddar mm...

Antar du hade en såndär foderautomat som egentligen är till för flingfoder?

Dom fungerar bara inte för pellets oavsett vad snubben i butiken säger, förr eller senare falerar det.

Skaffa en Fishmate eller liknande istället, då kan du välja precis hur mycket och vad fisken får och när. Den kan man mata med vid 14 tillfällen.

Finns en liknande för 28 tillfällen eller något sådant, den har jag bara sett i tyska butiker. Vill minnas att den heter rondomatic eller något åt det hållet. Hade en sådan tidigare men tappade den i karet så den pajja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dum fråga MEN betr. Stenen ifråga finns det inte en kraftig risk att all död fd levande materia (maskar osv ) forfarande förgiftar vattnet när det ruttnar ? resten köper jag men just risken att alla döda djur som inte kommit ut från stenen ligger & förstör vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dum fråga MEN betr. Stenen ifråga finns det inte en kraftig risk att all död fd levande materia (maskar osv ) forfarande förgiftar vattnet när det ruttnar ? resten köper jag men just risken att alla döda djur som inte kommit ut från stenen ligger & förstör vattnet.

Jo, det är just därför man ska ha den i en separat tunna en tid så nerbrytningen får göra sitt innan man stoppa stenen i karet igen. Det kan då ses som kurerad sten.

Det finns tom att köpa i butik idag, men den stenen har ju oftast legat torr.

Eller så lägger du stenen torr i någon vecka eller två och kör proceduren sen. Det lär inte lukta gott under torktiden dock.

Linnea: Jag har en 50 liters tunna du kan låna av mig om du behöver, med lock å allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dum fråga MEN betr. Stenen ifråga finns det inte en kraftig risk att all död fd levande materia (maskar osv ) forfarande förgiftar vattnet när det ruttnar ? resten köper jag men just risken att alla döda djur som inte kommit ut från stenen ligger & förstör vattnet.

Därav skummaren och behovet av vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen skall man satsa på en vettig foderautomat, eheim typen är inte pålitlig vilket påbevisats gång på gång i sötvattensammanhang.

Jag kör med en variant som doserar ur individuella fack med en klockmotor, chansen för överdosering är då minimal.(Pet mate16)

Jag tror inte en normalt dimensionerad skummare hade kunnat rädda karet när det gått så fel.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen skall man satsa på en vettig foderautomat, eheim typen är inte pålitlig vilket påbevisats gång på gång i sötvattensammanhang.

Jag kör med en variant som doserar ur individuella fack med en klockmotor, chansen för överdosering är då minimal.(Pet mate16)

Jag tror inte en normalt dimensionerad skummare hade kunnat rädda karet när det gått så fel.

//NiXoN

HeHe, kolla inlägg 144. Wohoooo jag hann före...lol ;).

Men det tål naturligvis att upprepas.

Nä, men om det hade funnits en skummare från början så hade det definitivt varit en hjälp på vägen, framförallt för syresättningen.

Syrenivån lär ha blivit 0 i karet med den enorma nerbrytning som skett.

Sen om det hade räddat hela karet är tvivelaktigt, men kanske något hade klarat sig iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...