Gå till innehåll

Hur vet man vad golvet pallar?


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Dum fråga, kanske...

Men hur vet man om golvet pallar vikten av det akvarium man planerar?

Jag har ju svårt att tro att huset är byggt så att ca 350 liters-kar kommer att braka genom till lägenheten under. Men själva parketten? Har ingen aning om hur den är lagd (bostadsrätt också som bytt ägare några gånger så fan vet hur man kan ta reda på vem som la golvet) och hur det ser ut under... man vill ju inte att träet krasar sönder under vikten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkna ut vikten per cm2, jämför sedan vad du själv väger och gör det samma. :)

Jag räknar att mitt kar komplett väger ca ett ton. Det står på en yta av 9600cm2(160x60cm).

Karet belastar golvet med en vikt på ~0,105kg/cm2.

Jag väger ca 75kg, har en fotyta på ca 345cm2 (2 fötter, räknat på ungefärlig anläggningsyta).

Med min vikt på min fotyta så belastar jag golvet med ~2,2kg/cm2, alltså dubbelt så mycket av vad akvariet gör.

Om man kan ha nytta av denna tankegången vet jag inte, men du vet vad man brukar säga, hellre en elefant som trampar en på foten än en kvinna i högklackat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man kan ha nytta av denna tankegången vet jag inte, men du vet vad man brukar säga, hellre en elefant som trampar en på foten än en kvinna i högklackat...

Om det var en söt kvinna som trampade med höglackat av misstag i ett trevligt sammanhang skulle jag nog hellre välja kvinnan... men det har ju inte med vikten att göra. Jag förstår din poäng.

Tack för inputen.

Du har en platta under akvariet eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har undrat samma sak. Tror dock inte att last / cm2 är ett bra sätt att räkna på. Frågan är nog snarare hur många personer du kan ha på en m2, och jag tror inte du klämmer in ca 10 pers på 1 m2, så golvet är säkerligen?!? inte dimensionerat för 1 ton / m2.

Skulle även jag vilja veta om det fanns en bra tummregel för detta. Alternativt ett sätt att räkna på om man vet lite om hur huset är byggt (det vet inte jag, men går kanske att ta reda på).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 pers per m^2 låter ju som en helt vanlig inflyttningsfest på söder, så det är inga problem.. gamla hus dessutom..

Nej, skämt åsido. Det hänger främst på bjälklaget. Bor du i en lägenhet i modell hyreshus så är det inga problem. Om huset är från 1800 och har murket bjälklag så visst, men då borde grannens badkar redan ha dragit igenom golvet.

Har du en villa så är det ju lättare att kolla också.

I princip.. alltså lite teoretiskt.. så borde det ju inte vara någon skillnad mot att ställa upp ett RSM solo, 5 RSM bredvid varandra, eller 1 enda stort kar.

Största risken är nog att ställningens ben pressar ner sig i parketten / linoleumet /spånskivan, men det kan du lösa genom en hård platta under eller en smart lösning på ställningens ben.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är många faktorer som spelar in: Vad är det för bjälklag? Om du ställer karet mitt på golvet (inga bärande väggar under) på övervåningen av en villa med träbjälklag så skulle jag vara orolig. Om det är en gjuten platta på mark så kan du belasta väldigt mycket på en kvadratmeter. I ett hyreshus kan det ju också variera. På ett betongbjälklag och intill en bärande vägg, t.ex. yttervägg så är ett akvarium inget problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och så här går det när man frågar en vän som doktorerat i fysik:

Jo, Laggeman är rätt på det! (förutom att han menar 0,22 kg/cm2)

Det han snackar om är ju egentligen tryck, d.v.s. kraft per ytenhet. 0.22kg/cm2 motsvarar 0,22 kg * 10 N/kg/0,0001m2=22 kN/m2 = 22 kPa (kilopascal).

Och du bör ha rätt bra med säkerhetsmarginal; det är ju inga problem att stå på tå på ett ben på din parkett (rent hållfasthetsmässigt då...)

vilket kanske motsvarar 75 kg * 10N/kg / 30 cm2 = 750 N / 0,003 m2 = 250 kPa.

Så golvet pallar lätt 250 kPa, och akvariet ger bara 11 kPa.

/Martin

ps. som kuriosa kan tilläggas att normalt lufttryck på jordytan är ca 100 kPa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Främst parketten.

Hur själva golvet är konstruerat och hur hållbart det är borde jag enkelt kunna få svar på från BRFs styrelse anser jag...

Men jag skulle tycka det vore ganska märkligt om inte ett hyreshus byggt på 40-talet skulle vara konstruerat så att golvet håller för ett något större akvarium. Om jag varit uppe och snurrat på Lagges nivåer på kar hade det kanske varit en sak, men nu är det ju ca hälften av den volymen jag börjat planera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hyreshus från 40-talet, inga problem. Ang parketten så är det ju sunt förnuft som gäller - hur ser benen ut? Hård metall mot parkett blir inte bra oavsett vikt, du kommer att pressa igenom lacken och lite ner i träet. Du kan lägga någon matta (möbelkudde på ark) emellan. Har du en träsockel på bänken så är det inga problem. Bästa är nog att ha en hård MDF under, men sopa bort allt grus innan du lägger dit MDF:en bara :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en ännu äldre tråd som avhöll mig från att planera ett 800 - 1000 liters på övervåningen.

Det finns ett max på tryck per cm2 mot stilettklackade damer men också en begränsning i tryck per kvadratmeter. (Jag tror det är 700kg/m2). Men sedan räknade jag också på hur mycket golvbalkarna skulle bågna. (De låg olämpligt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda problemet ifråga om parketten är att det kan bli så att du får knarr i golvet om det inte kan röra sig, parketten ska kunna röra sig en viss del och ställer man något tungt på kan den inte det, vilket kan orsaka knarr, men jag tror inte det är någon fara.

Hansson, kör in en 7,5:A på andra plan i lgh får du se om det håller, du har ju rätt lite marktryck på den då den har larver med ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias. Jag kan bara spekulera men det finns troligen både hårda och mjuka parketter. Jag har själv råkat göra en del fula märken i ett parkettgolv som var väldigt mjukt. Men du borde inte behöva oroa dig om du kan fördela trycket från akvariet över större ytor. Att lägga en hård platta under benen skulle säkert eliminera chanserna för märken i parketten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 1620L Saltvattensakvarium med levandesten och sand som jag beräknar att komma väger runt ca:1.944 kg.

1.944kg omräknat i Newton så har vi en tyngd av 19071 Newton (1944*9,81).

Denna tyngd skall fördelas på 8 stycken ben vilket ger en totalt tyngd av 2354,4 Newton/ben.

Diametern på tassarna är 30 mm eller 0,03 m vilket ger en area av 0,00071 kvm.

För att bestämma TRYCKET så tar vi nu våra 2354,4 Newton och dividerar med arean och får ett tryck på golvytan under tassen som motsvaras av 3,31 Mega Pascal.

Men ett normal golvyta typ parkett eller hårda plastgolv klara tryck på runt 1,3-1,7 Mega Pascal (Newton/kvm) utan att ytan förstörs.

Det innebär att jag måste ha en större yta att fördela trycket på, så jag har tillverkat plattor i rost fritt stål (100X85mm) som jag limmar tyg (gammalt lakan) på så att jag inte får märken i parketten.

Då får jag mycket bättre värden, tryck på golvytan blev bar 0,26 Mega Pascal så nu kommer nylagda parkett golvet att klarar sig utan att få 8st tryck märken.

Jag har som tur betong golv i huset, så jag slipper klura med beräkna punktlast på det underliggande bjälklaget.

Anväd nu min uträkning genom att byta ut min vikt och antalet ben dit akvarium har så får du fram vikten per ben å så ser du om dit parketgolv klarar vikten.

Så Lycka till med uträkningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...