Gå till innehåll

Arcticreefs icke-fotosyntetiska nano


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

  • Svar 188
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tack för alla vänliga kommentarer. Generellt kan jag säga att saker och ting sker väldigt långsamt i den här burken. Sumpen undantagen. Jag rensar regelbundet ut massor med macrosar (som jag häver i den stora burken till kirurgernas förtjusning). Sumpen är också full av glasrosor men det ser jag bara som en fördel. De sprider sig inte till visningsdelen (förmodligen pga av pepparmintsräkorna). Skummaren ser osedvanligt äcklig ut. det misstänkar jag beror på att den belyses 24/7. Belysning och näringslösningen som den innehållerger upphov till lite av varje.

IMG_0142-2.jpg

IMG_0143-2.jpg

IMG_0144-2.jpg

IMG_0145-2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäkligt kul att se denna burk.

Alltid intressant med det som inte tillhör vanligheterna i hobbyn.

Kul att det tuffar på och att allt går bra. Har du märkt något negativt med den ökade mängden pods eller är det bara så att du ville kompilera burkens invånare med en firre?

Det var en kombination. Dottern tycker det är äckligt med alla pods och sedan är det naturligtvis med lite firrar som simmar omkring också. Att man sedan kan göra en liten mandarin glad kommer som en bonus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

En kul observation. Lampan till refugiet med caulerpa gick nyligen. Det dröjde ett par dagar innan jag kunde köpa en ny. Under dessa dagar producerade skummaren betydligt mer än vanligt. detta tolkar jag som att refugiet verkligen tar hand om en hel del avfal som annars skummas bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte så att det tillbakabildades en del växtmassa och att en del överskottsprodukter därmed hamnade i vattenmassan och behövde skummas bort? (Iofs är det ju en självklarhet att caulerpa odlingen binder näringsämnen, dock borde det röra näringsämnen som befinner sig i en annan fas än de som skummaren plockar bort. Senare, och helt lösta i vattenmassan)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte så att det tillbakabildades en del växtmassa och att en del överskottsprodukter därmed hamnade i vattenmassan och behövde skummas bort? (Iofs är det ju en självklarhet att caulerpa odlingen binder näringsämnen, dock borde det röra näringsämnen som befinner sig i en annan fas än de som skummaren plockar bort. Senare, och helt lösta i vattenmassan)

B!

Helt klart möjligt men algerna såg förhållandevis glada ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De borde ju ha sett åtminstonde lite hängiga ut då tycker man. Jag bara inbillar mig att växter, svampar osv kan tillgodogöra sig de näringsämnen som är kvar efter att det skummaren missat brutits ned. Skummaren skummar ju inte bort nitrat löst i vattnet, utan restprodukten som bryts ned till nitrat via ammoniak osv...

Men jag är ju knappast någon kemisk fantom, så jag har en lös hypotes jag baserar mestadels på känsla...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De borde ju ha sett åtminstonde lite hängiga ut då tycker man. Jag bara inbillar mig att växter, svampar osv kan tillgodogöra sig de näringsämnen som är kvar efter att det skummaren missat brutits ned. Skummaren skummar ju inte bort nitrat löst i vattnet, utan restprodukten som bryts ned till nitrat via ammoniak osv...

Men jag är ju knappast någon kemisk fantom, så jag har en lös hypotes jag baserar mestadels på känsla...

B!

I mitt fall ligger skummaren efter refugiet vilket kan vara en förklaring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I vilken ordning refigium och skummare står borde inte heller spela någon roll för näringsämnenas skull. Den biologiska nedbrytningen sker ju överallt i systemet, och inte enbart i refugiet. Fast... Om du inte haft någon belysning under en tid kan ju macrolivet som lever i refugiet ha bestämt sig för att försöka hitta solljus, och börjat emigrera. Då hamnar det ju i skummaren av sig själv.

Äh, helskumt. Det är en kul iaktagelse oavsett. Tack för att du delar med dig.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...