Gå till innehåll

Arcticreefs icke-fotosyntetiska nano


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

365kr typ hur många liter/H kör den?

Den här modellen (den minsta) ger 200 liter i timmen. Men jämför jag den med den Korallia nano (900l/h) jag har i "minimalistakvariet" så tycker jag det ser ut som om Turbellen ger mer fart på vattnet, lustigt nog. Men jämfört med de stora Turbellerna som ger ca 2000 och 4000 l/h är det ju inte mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 188
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

snyggt att sumpen är dubbelt så stort som akvariumet.

Det är jag faktiskt lite stolt över. Med tanke på att jag kommer att tillföra groteskt mycket näring till burken tyckte jag det var nödvändigt. Som synes en överdimensionerad skummare, kombinerad DSB med svavel samt refugium. Macrosarna i burken skall få flytta ned i refugiet om ett tag.

Stenen jag har i är vanlig kalksten. Har bara 2 kg LS. Har upptäckt att den täcks med alger på kort tid och ser ut precis som riktig LS. Räknar också med att det skall komma med en del "kryp" när jag skaffar koraller till burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag menade vad jag sa....snyggt som sagt, var inte ironisk eller nåt sånt.

Tycker detta bygget är skit häftigt. Hittar du dina koraller här i sverige oxå eller "bara" i basel?

Det trodde jag inte heller utan uppskattade bara att du noterade det.

Det brukar finnas gott om azoos härnere. Isynnerhet i affärerna i Frankrike. Jag tror att folk köper dem ungefär som man köper blommor. De lever ett tag sedan skaffar man nya. Men urvalet är gott. Jag kommer nog att fokusera på olika tubastreor som tydligen är de som är lättast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Burken verkar inte ha några problem att hålla en bra temperatur. Under tre dagar nu har det varit så j...a varmt att man varit tvungen att använda "industrial-strength deodorant" för att kunna vistas bland folk utan att utgöra en hälsofara (dvs 30+ grader). trots det har burken inte gått över 26 grader. Kul! Jag gillar inte att behöva använda kylare.

Ett exempel på hur ljuset ser ut. I sumpen har jag 1x26W 6500K och i visningsdelen 2x24 W Fiji Purple samt 2x24W Actinics. Påtaglig skillnad?

IMG_0168.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har alltid gillat Lima musslor men eftersom de är filtrerare har jag inte tyckt att de lämpar sig för mit konventionella akvarium. Men nu har jag köpt den. När akvariet nyss fick mat (levande artemia) så började musslan att "blixtra"(!!!). Fångade det på film. Är det någon som vet vad detta kan vara? En jaktmetod? Den "simmar" också omkring och ni kan se ett exempel på det i den andra filmen.

Coolt djur, må jag säga!

Kolla manteln!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det är för att locka byten måste nästan stå som ända förklaring till varför om det är bioluminiscens. Det var dock något av det coolaste jag sett i musselväg på länge.

Hade blixtarna varit en del av själva attackerna som det är för darr rockor, och el ålar, så torde den slå ihopa sig efter en blixt mer, för att fånga det bedövade bytesdjuret, så att det var elektricitet kändes aldrig realistiskt. Ser grymt ut dock. Då uppstår frågan, eftersom den är icke fotosyntiserande... Har du sett om den blixtrar nattetid? Mest nyfiken, rent teoretiskt torde ju nattetid vara effektivare för ljusbaserade lockmetoder...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det är för att locka byten måste nästan stå som ända förklaring till varför om det är bioluminiscens. Det var dock något av det coolaste jag sett i musselväg på länge.

Hade blixtarna varit en del av själva attackerna som det är för darr rockor, och el ålar, så torde den slå ihopa sig efter en blixt mer, för att fånga det bedövade bytesdjuret, så att det var elektricitet kändes aldrig realistiskt. Ser grymt ut dock. Då uppstår frågan, eftersom den är icke fotosyntiserande... Har du sett om den blixtrar nattetid? Mest nyfiken, rent teoretiskt torde ju nattetid vara effektivare för ljusbaserade lockmetoder...

B!

Yup, den blixtrar i mörkret också. Liman ligger ju inte stilla som tex tridacnas utan susar omkring i burken som "ett troll på amfetamin". Ser grymt coolt när den samtidigt blixtrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häftig mussla Christer! Den är med i en av planet earth filmerna. Där sägs det något liknande "An electric flash? No. The display of a fileclam. Perhaps this extrordinary pulsation of the clams fleshy mantle is a warning to frighten away nibbling fish, but no one really knows."

Häftigt är det hur som hellst :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tre bilder från alldeles nyss. En med blixt, två utan. De två utan blixt visar bäst hur burken ser ut färgmässigt, dvs mycket bå-lila i ljuset. Ni ser kiselalgerna, va? Snuskiga men tydligen är kiselalger det godaste vissa småvuxna akvarieinnevånare vet.

Den röda pelaren till vänster är en Higginsia, en icke-fotosyntetisk sponge.

Den blixtrande musslan har gömt sig mellan stenarna men den lär väl komma fram i sinom tid.

IMG_0183.jpg

IMG_0184.jpg

IMG_0185.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...