Gå till innehåll

Arcticreefs icke-fotosyntetiska nano


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

  • Svar 188
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Vilken burk detta är så läckert.

Jag vill inte låta skrytsam men jag håller faktiskt med dig. Och allt är tvärtom mot den fotosyntetiska burken. Vräka i mat. Överskumma. Värmen på 22 grader 8dessa koraller lever djupare ned där vattnet är kallare)Belysningen på bara när man vill titta. Det här skall verkligen bli spännande.

Det vore kul om någon av de verkligt duktiga akvaristerna här på SG kunde dra igång något liknande. Jag tror det skulle kunna bli förbaskat intressant. Lasse, Stigigemla, mfl: Kör igång ett icke-fotosyntetiskt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger du högre i salthalt också Christer? Här på västkusten brukar du hitta den typen av koraller där det är kring 40 promille. Tack för den trevliga utmaningen men den typen av kar kräver lite för mycket pyssel för min smak just nu men utan tvekan så är det de vackraste karen. Har du tittat lite på de olika typer av knappar som finns exempelvis i Biscaya och Medelhavet? De är enorma. Ligger du på 22 grader skulle det nog gå med en del av dem.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger du högre i salthalt också Christer? Här på västkusten brukar du hitta den typen av koraller där det är kring 40 promille. Tack för den trevliga utmaningen men den typen av kar kräver lite för mycket pyssel för min smak just nu men utan tvekan så är det de vackraste karen. Har du tittat lite på de olika typer av knappar som finns exempelvis i Biscaya och Medelhavet? De är enorma. Ligger du på 22 grader skulle det nog gå med en del av dem.

MVH Lasse

Intressant. Det visste jag inte. Så det vore kanske läge att höja från 35 som jag ligger på nu? Vad gäller olika arter så är jag tyvärr begränsad till det som de lokala handlarna här har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På offentliga akvarium i Frankrike har jag sett knappar så man dreglat i flera månader efteråt. vad jag förstod så kom de från Biscaya.

Det vanliga är ju att precis som temperaturen sjunker med djupet så ökar salthalten. Förutom en termoklin så finns det för det mesta också en haloklin där salthalten ökar ganska markant.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte låta skrytsam men jag håller faktiskt med dig. Och allt är tvärtom mot den fotosyntetiska burken. Vräka i mat. Överskumma. Värmen på 22 grader 8dessa koraller lever djupare ned där vattnet är kallare)Belysningen på bara när man vill titta. Det här skall verkligen bli spännande.

Det vore kul om någon av de verkligt duktiga akvaristerna här på SG kunde dra igång något liknande. Jag tror det skulle kunna bli förbaskat intressant. Lasse, Stigigemla, mfl: Kör igång ett icke-fotosyntetiskt!

Jag tycker du har all rätt att vara skrytsam :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du har all rätt att vara skrytsam :ler:
Din vänliga kommentar får mig att rodna klädsam!

Har kollat vattenparametrarna för första gången idag. Nitrat låg på 3 och fosfat på 0.03. Jag förväntade mig mycket värre värden. Men kanske kombinationen kraftig skummning, algrefugium, DSB med svavel och kalkvatten funkar. Vi får väl se längre fram

Följde Lasses förslag och höjde salthalten till 37.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följde Lasses förslag och höjde salthalten till 37.

Försiktigt, mycket mycket försiktigt. Lasse har själklart rätt i sak, men att förändra parametrar i ett kar som bevisligen fungerar bra bör göras mycket långsamt. Tänk på att en sänkning i salthalt kan gå hyfsat fort utan att vara skadlig, men en höjning kräver mer tid.

Äh, vad sitter jag här och försöker vara petig för. Det har har du stenkoll på redan.

Lite nyfikenhet dock. Du säger att baljan är mörklagd större delen av tiden? Jag antar att det är delvis för att motverka alger, då invånarna i karet inte torde vara speciellt intresserade av om det lyser eller inte.

Lite trist kan jag tycka, eftersom jag har för vana att helt spontant vrida på huvudet och stirra på karen då och då. Blåljus, blågrönt ljus, moonlight, rött ljus... det måste finnas något ljus som fungerar för att se vad som händer i baljan, även om färgerna blir fel, så att säga. (Jag hade försökt återskapa det naturliga ljuset på det valda djupet, både i färg, och styrka. Men så hade jag antagligen fått skrapa alger...)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har höjt salthalten väldigt försiktigt och nu ligger den på 37. Har också börjat använda bara 20 000k rören förutom när jag särskilt vill se de röda färgerna hos djuren då jag också slår på Fiji rören. Den rikliga matningen har orsakat en ordentlig bakterieblommning som gjorde vattnet lite mjölkigt. Botemedlet mot det var att koppla in ett ozonaggregat på skummaren. detta fick till föld att den började skumma mer effektivt och mjölkigheten försvann på ca 30 min.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är häftigt med icke-fotosyntetiska koraller men nu har jag sett något ännu häftigare (det här är OT så att det stänker om det!). På garageplatsen bredvid min står det sedan ett par dagar en grå Bugatti Veyron!!! Jag blir alldeles matt. V-16, dubbelturbo, 1001 hästar, maxfart en bit norr om 400 km/h!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är häftigt med icke-fotosyntetiska koraller men nu har jag sett något ännu häftigare (det här är OT så att det stänker om det!). På garageplatsen bredvid min står det sedan ett par dagar en grå Bugatti Veyron!!! Jag blir alldeles matt. V-16, dubbelturbo, 1001 hästar, maxfart en bit norr om 400 km/h!

Aj, den har man ju läst om sedan några år tillbaka, men aldrig sett i verkligheten. Oavsett om det är ett eller två stift per cylinder så lär det kosta några tusenlappar att byta enbart dem. Jag hoppas verkligen att du är försiktig så att din bildörr inte kommer allt för nära Veyronen;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj, den har man ju läst om sedan några år tillbaka, men aldrig sett i verkligheten. Oavsett om det är ett eller två stift per cylinder så lär det kosta några tusenlappar att byta enbart dem. Jag hoppas verkligen att du är försiktig så att din bildörr inte kommer allt för nära Veyronen;)

Det vore något. Hustrun slår upp dörren på sin bättre beggade Suzuki...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De senaste dagarna har jag märkt att mängden pods formligen har exploderat, både i burken och i sumpen/refugiet. En rimligt förklaring är väl den kraftiga matningen samt att jag inte har några firrar som käkar upp dem. Jag antar att det är toppen för korallerna då dessa borde vara en en god källa till mat för dem. Dendrohephthyan har också börjat att blåsa up sig. Första dagarna var den hopsjunken men nu se det bättre ut. Men, som sagt, vi får se hur det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har varit bortrest en vecka. Vad som har hänt är att det blivit rejält med glasrosor i burken. Det har jag iofs väntat mig pga av matningens omfattning. Det blir till att skaffa några wurdemanni som förhoppningsvis skall käka upp den. Tubastreorna växer så det knakar. Det har säkert blivit 10-20 nya polyper under veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De här djuren är glupska så det förslår! En klump artemia (ca 0.5 cm i kubik) fångades av en tubastrea polyp och den käkade upp alltihop! Den är nu alldeles uppsvullen. Den röda gorgonien äter också som en häst. Det artemiamoln som bildas vid matning fångar den effektivt. Dess polyper är ju ganska små men de sväljer en hel vuxen artemia utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit bortrest en vecka. Vad som har hänt är att det blivit rejält med glasrosor i burken. Det har jag iofs väntat mig pga av matningens omfattning. Det blir till att skaffa några wurdemanni som förhoppningsvis skall käka upp den. Tubastreorna växer så det knakar. Det har säkert blivit 10-20 nya polyper under veckan.

Visst är det kul hur fort de växer när de matas ordentligt?! Man märkte verkligen skillnad när man ökade matningen med dem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det kul hur fort de växer när de matas ordentligt?! Man märkte verkligen skillnad när man ökade matningen med dem :)

Jag har för mig att du skrev ett intressant inlägg i en tråd om tubastreorna förökning men har tyvärr inte kunnat hitta den igen. Kommer du ihåg i vilken tråd det var?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...