Gå till innehåll

Arcticreefs icke-fotosyntetiska nano


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

  • Svar 188
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Äntligen en mussla med lite drag i -Tummen upp

Producerar den helt färdiga pärlhalsband åxå ??? -ciggar-

Nattbilder känns verkligen som ett måste !

Ja, vafan. Tridacnorna bara ligger där och är färgglada. Hur svårt kan det vara? Att däremot susa omkring i burken och blixtra, det är något helt annat, det...

Nattbilder kommer.

Törs inte svara på om den producerar pärlhalsband också, men, vem vet?

Ändrat av Arcticreef
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Puh! Det är 32 grader ute (och inne!!!) när jag skriver det här. Det är tur att det finns kall öl här i Schweiz.

Tyvärr, min kamera fixade inte att fånga ljusblixtarna i mörkret. Jag kan se dem med mina ögon men kameran (Canon G9) är inte tillräckligt känslig.

Kiselalgerna börjar dock till sist försvinna! Halleluja! PTL!

IMG_0186.jpg

IMG_0187.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En vackas skum från ett 74 liters akvarium som precis startats upp. Det stämmer, burken får mycket mat. Har inte vågat mäta nitrat än men macrosarna i sumpen växer så det knakar men jag tror inte de svaveldrivna bakterierna har kommit igång än. i visningsdelen finns det inte tillstymmelse till alger än efter att kiselalgerna försvunnit.

IMG_0188.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Handlade lite djur idag. En Tubastreakoloni (som jag misstänker fått en dos "karamellfärg. Jmfr med den andra betydligt gulare kolonin) samt en gorgonie. Har upptäckt att de icke-fotosyntetiska djuren är billigare än de soldrivna. Orsaken kanske är att handlarna inte räknar med att de skall överleva någon längre tid.

IMG_0007.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underbart vackra Tubastrea! Hur planerar du att mata dem?

De här monstren äter värre än glasrosor! De får varje dag en rejäl kub artemia (högkoncentrerat made-in-Germany stuff som inte är utspätt med så mycket vatten). De får också Cyclopeeze som jag löst upp med diverse aminosyralösningar. men glupska är de. Den mer gula kolonin som jag haft lite längre har redan börjat att bilda nya polyper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du... Du är en elak skit. Din balja är helt enkelt för snygg. Det ligger inte i min natur, men jag kommer ruggigt nära att vara mållös.

Förbaskat trist att det är lite långt att åka för att ha träff hos dig ;- )

Och du har lovat en video av musslan, så du får allt ta och låna en kamera som klarar av att ta bilderna. Skämt och sidor. Trist att det inte gick att filma. Yber cool balja.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Handlade lite djur idag. En Tubastreakoloni (som jag misstänker fått en dos "karamellfärg. Jmfr med den andra betydligt gulare kolonin) samt en gorgonie. Har upptäckt att de icke-fotosyntetiska djuren är billigare än de soldrivna. Orsaken kanske är att handlarna inte räknar med att de skall överleva någon längre tid.

Nej då, helt normal färg, det behöver du nog inte oroa dig för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du... Du är en elak skit. Din balja är helt enkelt för snygg. Det ligger inte i min natur, men jag kommer ruggigt nära att vara mållös.

Förbaskat trist att det är lite långt att åka för att ha träff hos dig ;- )

Och du har lovat en video av musslan, så du får allt ta och låna en kamera som klarar av att ta bilderna. Skämt och sidor. Trist att det inte gick att filma. Yber cool balja.

B!

Haha! Min fru och du är helt överens på den punkten.

Tja, flygresan tar bara 140 minuter alt 27 timmar med bil/färja.

Yup. Men jag skall se om jag kan låna något mer ljuskänsligt än min G9

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se det positivt! Bättre än ingen lever alls. Får hoppas att det är en HD. Bättre statistik än för riskokarna. Sverige behöver alla sina ssaltvattensakvarister.

He he he he...så klart är det en glidare.......Måste ju se detta coola kar i verkligheten....ja även det andra du har!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya bilder. Algerna i refugiet växer på. Har både caulerpa och Bryopsis där och vi får se vilken som växer bäst. Har ännu så länge inte vågat stoppa i så mycket djur men det ser ut som tubastreorna växer bra. Ser ofta nya polyper.

Har ännu inte vågat mäta fosfat och nitrat...

IMG_0011.jpg

IMG_0012.jpg

IMG_0013.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt christer.. Nu får du var fruktansvärt noggran med vad du stoppar i karet vad det gäller fisk........får ju inte förstöra helheten ju. Nån udda och cool fisk.

Stämmer! Jag är faktiskt inte säker på att jag skall ha fisk i den här burken. Men däremot fett med ryggradslösingar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en sepia (bläckfisk) hade passat in som handen i handsken.....en lsd mandarin kanske!?

En mandarin har jag faktiskt funderat på när burken kommit igång ordentligt. En av de få fiskar som överlever när sjöäpplen släppter ut ägg (skall skaffa ett om ett litet tag).

Så här ser det ut när tubastreorna får sin dagliga dos artemia. Skummaren är INTE överdimensionerad.

th_MVI_0014.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...