Gå till innehåll

Segt på SG senaste veckan


Rekommenderade inlägg

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hm,

Jag ska se om vi kan använda någon form av extern mjukvara för att performancetesta sajten.

Jag gjorde just ett gratistest på http://www.mywebcheck.com/, och fick följande svar på en en minuts lång prestandakoll (med många anrop under denna minut).

Det visade sig att det tog allt mellan 0,04 sekunder och 5,7 sekunder att ladda upp forumets förstasida. Tiden verkade mest bero på mängden nedladdad data (bytes). Undrar varför det kan variera så mycket på storleken på en och samma sida.

post-1358-14468917130537_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser regelverket för reklambanners ut på saltvattensguiden?

På andra forum finns ganska strikta regler hur stora dessa filer får vara.

Finns tunga gif-animationer bland de befintliga animationerna? Detta kanske kan vara en anledning till varför testet du genomförde visar olika storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser regelverket för reklambanners ut på saltvattensguiden?

På andra forum finns ganska strikta regler hur stora dessa filer får vara.

Finns tunga gif-animationer bland de befintliga animationerna? Detta kanske kan vara en anledning till varför testet du genomförde visar olika storlek.

Bra tanke.

Följande gäller för våra banners. Jag är själv osäker på vad detta kan ge i extrema fall.

·Banners ska vara i GIF-format och ha en storlek på 360x60 pixlar eller en klickar flash-animering med måtten 360x60 pixlar
Jag bifogar nedan hur svarstiderna har varierat sedan kl 17 idag med det testprogram jag pratade om tidigare. Medianen ligger på 1,12 sekunder för forumets huvudsida, och maxvärde på 2,6 sekunder. Testet sker var 10:e minut löpande, och sker från en server baserad i Järfälla (vårt Hostingföretag Box ligger som bekant i Karlskrona), så testet borde vara någorlunda representativt för den genomsnittlige SG-användaren.

Jag ska redovisa mer statistik när vi har lite längre historik.

post-1358-14468917133821_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns tunga gif-animationer bland de befintliga animationerna? Detta kanske kan vara en anledning till varför testet du genomförde visar olika storlek.

Bra tanke Jaken! Tackar för tipset.

De olika bannersen ligger på mellan 19kb till 190kb. Så visst finns det skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nedan är uppdaterad graf för nedladdningstiden för forumets hemsida. Median är nu 1,4 sek för de senaste dagarna (fortfarande mätt från Järfälla mot servern som ligger i Karlskrona). Diagrammet visar även min- och maxvärden för varje timme (testet sker var 10:e minut).

post-1358-14468917152911_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kl 22:10 åkte jag på en hängning när jag postade ett inlägg i en tråd. Jag var tvungen att 'slänga ut' Browsern. Det tog mig 7 minuter att komma in igen. När jag väl var inne så såg jag att mitt trådinlägg blev postat, lite märkligt.

Under de 7 minuter jag inte kom in så accessade jag andra sidor runt om i världen, det gick blixsnabbt vart jag än hoppade.

Fram med alla loggar från server och databas som är berörda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, någonting har tydligen hänt.

Jag kan se på den oberoende testmotorn att det blivit "denial of service" både nyligen, och dessutom i morse. Se bilder. På diagrammet för svarstiden (det till höger) ser det ut om om svarstiden är noll när det inte får kontakt (jämfört med mellan 1-1,5 sek i vanliga fall).

Märkligt nog har inga felmail genererats, vilket det annars gör. Vi får kolla upp detta med Box när Petrol är tillbaks senare i veckan. Petrol (eller Box) kan möjligen se något på serverns loggfiler.

post-1358-14468917213608_thumb.jpg

post-1358-14468917213782_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För jävligt. Måste vara FRA som inte har kapacitet nog att filtrera all trafik, och för att de inte ska missa något tvingas en del traffik helt enkelt stanna hemma under korta stunder...

Jaja, paranoida skämt bör kanske åtminstonde vara roliga. Hoppas en lösning hittas, trist för de som är drabbade. (speciellt de som drabbas regelbundet)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, någonting har tydligen hänt.

Jag kan se på den oberoende testmotorn att det blivit "denial of service" både nyligen, och dessutom i morse. Se bilder. På diagrammet för svarstiden (det till höger) ser det ut om om svarstiden är noll när det inte får kontakt (jämfört med mellan 1-1,5 sek i vanliga fall).

Märkligt nog har inga felmail genererats, vilket det annars gör. Vi får kolla upp detta med Box när Petrol är tillbaks senare i veckan. Petrol (eller Box) kan möjligen se något på serverns loggfiler.

Precis de tider som graferna visade på problem så var det omöjligt att komma åt SG. Försökte vid straxt efter 9 på morgonen och det var helt dött. Samma sak vid 21 tiden ikväll. Så som sagt nånting i nätverket verkar ju lagt av några gånger under dagen. Eller om det var servern, men det borde ju loggats rätt tydligt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För jävligt. Måste vara FRA som inte har kapacitet nog att filtrera all trafik, och för att de inte ska missa något tvingas en del traffik helt enkelt stanna hemma under korta stunder...

Jaja, paranoida skämt bör kanske åtminstonde vara roliga. Hoppas en lösning hittas, trist för de som är drabbade. (speciellt de som drabbas regelbundet)

B!

Lite kul var det faktiskt. Jag är just nu på FRA i STHLM. De lovar att de inte har med det hela att göra ;) Jag kontaktar box och kollar med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har valt att fortsätta med box.se som hostingleverantör.

Vi har haft djupgående interna diskussioner om vilket bolag som skulle väljas.

Vi prioriterar driftstörningar i vårt arbete.

Jag ifrågasätter inte ert val av leverantör. Min avsikt med att skapa denna tråden var inte att gnälla utan uppmärksamma att det finns betydande störningar. Genom att felanmäla varje störning så får man bättre fokus på problemet, dessutom blir det enklare för leverantören att felsöka i loggar mm.

När problem uppstår så får jag känslan av 2 olika felorsaker, kapacitetsproblem eller låsningar i databasen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ifrågasätter inte ert val av leverantör. Min avsikt med att skapa denna tråden var inte att gnälla utan uppmärksamma att det finns betydande störningar. Genom att felanmäla varje störning så får man bättre fokus på problemet, dessutom blir det enklare för leverantören att felsöka i loggar mm.

När problem uppstår så får jag känslan av 2 olika felorsaker, kapacitetsproblem eller låsningar i databasen.

Det är jag väl medveten om, och tackar för ditt "input".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade stopp i natt vid 00.20 (28/4).

Mysko,

Loggningen av svarstider visar inte på något problem då (se kurvan nedan för senaste 24 timmar). Kan vara tillfällig otur. Däremot visar kurvan ett hack ca kl 14.30 idag, vilket är det enda hacket på ca en vecka. Testningen sker var 10:e minut, så mycket korta stopp slinker nog igenom.

Vi följer upp!

post-1358-14468917241821_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Nu hände det igen!

Mellan ca 19:25-19:50 så har jag inte kunnat använda SG eftersom jag inte får någon kontakt, exakt samma problem som tidigare.

Det var mysko. Testprogrammet som testar varje 10 minuter har inte visat på nåt problem, se bild (senaste 24 timmar visas).

Inga andra indikationer på fel som jag kan se.

post-1358-14468917277644_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...