Gå till innehåll

Kendras ELOS system 120


Kendra

Rekommenderade inlägg

  • Svar 253
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

hehe, Kul bild!!

Jag har inte åldern inne, men väl ett cineastiskt intresse :)

Haha, bästa bilden hittills på SG juh :) Grymt att lyckas fånga en sån photo op.. Två finklädda polare på väg till en fest :) Och visst är det Helan och halvan :)
Häftig bild isabella. Snyggt att dom har ställt upp sig för foto op oxå

Tack för berömmet! De stod så en stund och såg ut att spana efter brudarna:skrattar: och jag råkade ha kameran bredvid, som tur var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Åkte till fotomässan i Älvsjö i lördags och - begriper inte hur ;) - lyckades hamna i Södertälje. Kom hem med en babyblå gorgonia och en 4 cm stor trasselsudd, som kommer att växa ur karet på några få månader. Han skulle tydligen äta glasrosor - -nej. Har en fin koloni av ovannämnda och den är intakt trots inköp av 5 st pepparmintsräkor, otaliga försök med kokande vatten och nu trasselsudden. Kommer väl till slut att bara ha glasrosätare i burken, och glasrosor... Som tur är så är fisken ursöt och verkar inte bli särskilt svår att få upp den dagen han blir för stor för akvariet. Någon med stor burk som är intresserad av att ta över honom om ett halvår eller så?

Har också fått med mig en burk ZoPlan att mata gorgonian med. Ni som har gorgonior - hur gör ni? Blandar pulvret med vatten, förstås men vad sen? Häller bara i karet eller "punktmatar" ni, t ex med en spruta eller så???

post-4339-14468918624336_thumb.jpg

post-4339-14468918623552_thumb.jpg

post-4339-14468918623799_thumb.jpg

post-4339-14468918624122_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om den inte funkar, testa imperator, garanterat borta då. även knappar om du äger sådana ;)

Är för feg, har läst för många trådar om imperatorer som dör knall fall. Vill inte ha några döda fiskar i min burk, så jag köper bara nybörjarfisk än så länge :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygga bilder.

Jag hade en del glasrosor i mitt förra kar.. Provade med alla trix, kokvatten, citronvatten (som är vad "Joes juice" består av vad jag förstått?) pepparmintsräkor.. Inget funkade förrns jag fick tag på en frisk o välmående Chelmon Rostratus. Den rensade karet på ett par dagar. Fin att titta på också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är för feg, har läst för många trådar om imperatorer som dör knall fall. Vill inte ha några döda fiskar i min burk, så jag köper bara nybörjarfisk än så länge :skrattar:

Tror nog inte det ska vara några problem om du får tag på ett friskt exemplar, och schyssta värden har du ju på vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du försökt med tex Joes Juice?

Nej, inte ännu. Tänkte ge mina pepparmintsräkor och fiskskrället en chans först. Dessutom sitter de förbaskade rosorna lite djupt i hålorna i stenen och är svåra att nå. Orkar inte hiva upp stenen igen just nu...

Snygga bilder.

Jag hade en del glasrosor i mitt förra kar.. Provade med alla trix, kokvatten, citronvatten (som är vad "Joes juice" består av vad jag förstått?) pepparmintsräkor.. Inget funkade förrns jag fick tag på en frisk o välmående Chelmon Rostratus. Den rensade karet på ett par dagar. Fin att titta på också.

Är sugen på en Rostratus också, fast fortfarande rädd för "svåra" fiskar :skrattar:. Tänk om den vägrar äta något annat än glasrosor - har ca 5 st i karet, så de räcker inte långt...

köp bra fisk så är det inga problem. jag köpte min imperator efter någon månad av uppstarten och den är verkligen en aktiv filur. men ha inga knappar för dom lär aldrig slå ut igen ;)

Det blir nog ingen imperator i det karet, börjar bli fullt redan... Fast om jag skulle få storhetsvansinne någon gång och skaffa en större burk... Får nog börja förhandla med han som bestämmer :skrattar:

som jag har förståt det så äter dom flesta fjärilsfiska glasrosor.

och som jag har förstått så verkar de flesta tycka om koraller också :snurrig:???

Lika läckert som vanligt i karet Isabella! :P

Tack Jani:)! Vad matar du din gorgonia med, får den bara ditt dunderfoder eller matar du den med något annat?

Nice Isabella!

Riktigt fint!

:kram:

Tror nog inte det ska vara några problem om du får tag på ett friskt exemplar, och schyssta värden har du ju på vattnet.

Även om jag skulle lyckas få den att överleva, så bara tanken att behöva riva ut karet för att få tag på en imperator som har vuxit ur burken får mig att avstå :skrattar:. "Trasselsudden" kan jag nog lyfta ut med bara händerna när det behövs, verkar det som i alla fall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker det är fint att du inte har nån bakgrund, med ljuset blir det levande och volymen uppfattas även som större

Kul att någon mer än jag själv föredrar "bakgrundslöst" :ler:. Fördelen är att man får fina spegelbilder om man tittar från rätt vinkel, nackdelen är att man har fyra rutor att putsa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Seriöst Kendra. Det är verkligen ruggit läckert. Mitt ät ju uppe nu men typiskt nog tycker jag att det är lite "gulare" liksom. Kanske är det för att jag inte har MH. Ska nog sätta in kolfilter också tror jag.

Hur går det med bubbletipparna?

Tackar återigen, även om jag anar liiiite smicker :skrattar:.

Kan gulheten bero på "fel" rör, du kanske bör ha mer blått (actinic blue eller vad de nu heter???).

Bubblorna lever, hurra! Ingen av dem har rört sig ur fläcken sedan delningen. Den rackarn som sitter på baksidan når jag inte så bra för att stödmata och jag tror att den bör ha mer ljus för att trivas riktigt bra, så den bör nog flyttas. Känns dock dumt att ta loss den, försöka få den att fästa på ett lämpligare ställe och sedan kanske ta loss den snart igen... Och jag har nog inget riktigt bra anemonställe över (det ena stället drog den ifrån efter att jag hade placerat den där, det andra är upptaget av klonen). Så du kan egentligen komma förbi när du känner för det (och när din burk är redo).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe... Smicker.... nja.... Kanske. :)

Ok. verkar ju skoj. Jag ska bara hitta en fin ramp, evetuellt en giesemann som sagt.

Och så ska jag ha en liten skvätt sand till på botten. Sen är det klart redo. :)

Tack för tipsen och keep up the good work Isabella. :)

Dags att natta... Zzzzz...

Tackar återigen, även om jag anar liiiite smicker :skrattar:.

Kan gulheten bero på "fel" rör, du kanske bör ha mer blått (actinic blue eller vad de nu heter???).

Bubblorna lever, hurra! Ingen av dem har rört sig ur fläcken sedan delningen. Den rackarn som sitter på baksidan når jag inte så bra för att stödmata och jag tror att den bör ha mer ljus för att trivas riktigt bra, så den bör nog flyttas. Känns dock dumt att ta loss den, försöka få den att fästa på ett lämpligare ställe och sedan kanske ta loss den snart igen... Och jag har nog inget riktigt bra anemonställe över (det ena stället drog den ifrån efter att jag hade placerat den där, det andra är upptaget av klonen). Så du kan egentligen komma förbi när du känner för det (och när din burk är redo).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jani:)! Vad matar du din gorgonia med, får den bara ditt dunderfoder eller matar du den med något annat?

Min Gorgonia är fotosyntetiserande så den är ju rätt enkel på det sättet, men inte hälften så läcker som din (vet du om den är icke-fotosyntetiserande eller fotosyntetiserande?) jag matar inte det nåt speciellt, men den äter på bra när jag matar med "klägget" :). I princip varje polyp verkar fånga nåt, ofta flera gånger per polyp och matningstillfälle. Den får kanske bli mitt nästa offer för timelapse fotografering....

Kul att någon mer än jag själv föredrar "bakgrundslöst" :ler:. Fördelen är att man får fina spegelbilder om man tittar från rätt vinkel, nackdelen är att man har fyra rutor att putsa...

Jag hör även till den här "klubben", håller med mbuna om fördelarna. Även om jag i min lathet inte tar tag i att dra kablarna till belysningen ordentligt bakom karet så det ser förjäkligt ut, så blir jag lätt klaustrofobisk när jag testat med bakgrund, ger en helt annan "luftighet" när det är lite utrymme bakom karet, jag har bara lite för tight så man fastnar lätt med armen mellan väggen och karet när man försöker skrapa bakrutan :P Nästa kar ska bli öppet på båda långsidorna för ännu större luftighet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...