Gå till innehåll

Sista bilden


Christer T

Rekommenderade inlägg

Lycka till Christer!

Jag håller tummarna för dig men jag tror du löser detta galant även om det inte är en lätt manöver. Jag lärde mig den hårda vägen att man ska ha bra koll i karen där korallerna ligger då det är lätt att en värmare eller annat får för sig att skena!

Hoppas snart se ett "nytt" snyggt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Hur går det med ditt nya rev, Christer? Dags för en uppdatering?

Anledningen till min tystnad i denna tråd är förmodligen att jag inte blev helt nöjd med resultatet. De saker jag ville uppnå och resultatet blev följande.

1. Sänka "revet" för att få mer plats till korallerna och mer simutrymme för fiskarna - Ja, revet är lägre, fiskarna har bättre "space" men mer plats för korallerna blev det nog inte. Jo, på ett sätt. Flera stora koraller gick i bitar så det är nu mindre koraller i akvariet. Jag försökte också sätta upp en liten fraggtank på enklast möjliga sätt med det gick åt pipsvängen och jag höll nog på att förgifta familjen som bieffekt. Men det är en annan historia......

2. Byta ut sanden - Ja, sanden är bytt till Red Sea Aragonite.

3. Rikta upp akvariet då golvet gett sig lite i framkant. - Ja, karet står nu helt i våg.

4. En from förhoppning om att bli av med cyanon. - Nja, problemen är mindre men inte borta.

5. Få bättre cirkulation bland korallerna. - Ja, det är bättre cirkulation.

Sammanfattningsvis så var förändringen nödvändig och om jag ställer upp det som ovan får man kanske säga att det gick ganska bra. Problemet är att jag inte får till det i burken som jag skissar upp det i huvudet. Förmodligen skulle karet behöva vara 50 cm längre och 30 cm djupare för det.

Bilder kommer snart.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag blir nästan tårögd när jag tittar på sista bilden av förra "versionen".

I väntan på att det ska finnas något vettigt att visa från den nya kan jag visa lite fin tillväxt, av alger. Algmattan är så grov och fin så ibland funderar jag på om det verkligen är cyano.

090605-algpump1.jpg

090605-algpump2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäkligt fint akvarium var det innan!

Ser ut som om sanden kan vara boven i dramat nu. Din gamla sand har ju stabiliserats sig med bra upptag och utsläpp av fosfat, det kommer säkerligen att ta ett tag innan den nya sanden och dess bakterier gått igenom alla sina cyklar och stabiliserar sig. Bara en gissning dock. Sanden brukar väl grävas upp från ställen nära stranden, där näringsnivåerna är som högst. Kanske prova med en flytande fosfatremover som tränger in överallt? Endast ett förslag. Lyckat till hur som helst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäkligt fint akvarium var det innan!

Ser ut som om sanden kan vara boven i dramat nu. Din gamla sand har ju stabiliserats sig med bra upptag och utsläpp av fosfat, det kommer säkerligen att ta ett tag innan den nya sanden och dess bakterier gått igenom alla sina cyklar och stabiliserar sig. Bara en gissning dock. Sanden brukar väl grävas upp från ställen nära stranden, där näringsnivåerna är som högst. Kanske prova med en flytande fosfatremover som tränger in överallt? Endast ett förslag. Lyckat till hur som helst!

Tack Patrik,

Sanden är nu Red Sea Reef Base aragonite som ska vara fosfatfri. ( http://www.redseafish.com/Prod188.asp )

188.jpg

Kanske var det dock ett misstag att slå i den från början, vet ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag tror allting löser sig med tiden, Christer.

Som jag har läst så är ju fosfaten begränsande i marin miljö, varför bakterierna försöker utvinna fosfaten med alla medel och från alla substrat. Exempelvis från nya pvc och plastdelar, som påstås innehålla fosfatrik hinna från tillverkningen. Och naturligtvis även från sanden, som gömmer fosfaten i sig själv, innuti i själva kornen. Sköljer man sanden noga och sedan testar det rena vattnet på fosfat så ger det säkerligen inget testutslag, så tillverkarens uppgifter "stämmer". Men när sanden börjar populeras av bakterierna - och det uppges ske snabbt - så vill de komma åt fosfaten, den är nödvändig för deras överlevnad.

Och vad vill bakterierna göra - ju, som allt annat levande - fortplanta sig. Detta betyder att de löser upp mer och mer fosfat för att stödja en alltmer ökande population. Och eftersom bakterierna inte har munnar så äter de genom att med hjälp av särskilda syror och enzymer lösa upp fosfaten från substratet till en slags näringssoppa. Denna lösflytande näringssoppa är alltså bakteriernas mat. Denna "näringssoppa" som bakterierna skapat kan ju inte sitta kvar på ett ställe, den flyter upp till omgivningen, till vattenkolumnen. Det som är dåligt för oss är också att bakterierna inte har någon off-knapp, utan de käkar och fortplantar sig tills de fyller ut allt tomrum där förutsättningarna finns. Och i sanden är det gott om plats och gott om gömd fosfat, och således blir näringsutsläppet till vattnet ganska drastiskt.

Något som i sin tur leder till att algerna ges möjlighet att fylla nästa näringsnisch.

Men sanden är inte bara av ondo. Med tiden kommer den att bli en bra näringssänkare, när fosfaten från vattnet också dras in till substratet. Och vattnet blir då fosfatfattigare, eftersom de hungriga bakterierna i sanden vill ju ta in så mycket som möjligt från alla håll och kanter. Den enda nackdelen är att man inte har någon egentlig koll eller kontrol när bakterierna suger in och när de släpper ut fosfaten. De går i cykler, bakterier överpopuleras och dör, släpper ut näring, växer till igen och tar in fosfaten osv osv. Därför ser man inbland alger i ett fint kar då och då, men inte hela tiden. Ibland ser vattnet kristallklart ut, ibland blir det lite grumligt av okänd anledning m.m.

/Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, Christer!

Jag kollade igenom mina gamla bokmärken, och hittade detta, kanske kan förklara saken eller vara till hjälp för dig på annat sätt. Det bekräftar också det som du själv varit inne på redan, att sanden kanske kom in för tidigt i uppstarten:

Fråga

What about when you buy an entire established reef setup from someone? In this case you arent starting from scratch to be able to slowly build up on things...

Here is my personal dilemma:

I am buying a 55g reef setup which has 65lbs LR and various hardy corals and also 2 false percs. He has a DSB rigth now w/various snails worms etc. I obviously only want to go with an SSB and will not reuse all the sand if any. They are coming from a guy who lives about 1 hour from me, so it will be a one hour car transport probably bring LR etc in buckets.

I am also purchasing a 75g reef tank and I will be xferring the LR and coral's etc to the 75g.

I am not sure how to go about that....

also, should I re-use his top layer of sand or just get all new sand? (Its cheap enough that cost isnt an issue really)

Svar

Here's what I would do. First, have enough water mixed up at home to fill each tank.

Siphon out enough old water to house the livestock and pack them.

As you break the tanks down - dunk, swish, drain, dunk, drain - the live rock in the old water to get as much of the detritus out as you can. Especially used rock will be full of detritus, moving them full can upset the balance in them and cause you tons of problems.

When you get the tanks home, place the live rock, fill with new water, and run a very wet skimmer until it clears. Then acclimate livestock and put them in the tank.

With good circulation, rinsed out live rock, and good wet skimming - nutrients should be removed and you won't have a big spike.

Do not put any sand in the tank until you see the live rock stop producing detritus (which believe me you'll know - you won't believe how much is going to come out of those rocks and you're going to be siphoning it out - this is the biggest problem people have with loading a sand bed right off the bat).

Then after a month or two (probably 2-3 if the rock has not been treated right) you can add a sand bed.

källa: http://www.thereeftank.com/forums/f77/how-i-would-setup-a-barebottom-or-shallow-sand-bed-tank-29836-3.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...