Gå till innehåll

Cyano eller alg?


nike83

Rekommenderade inlägg

Inga problem, fast det skall vara alubaserad. Min järnbaserade gav ingen positiv effekt, snarare tvärtom.

yes den har jag!

dock vet jag inte densiteten på den... står att jag ska ha 50g/200l... hur vet jag hur mycket det är??

jag ser att burken består av 500ml, så typ 100g, hur mycket är det? ½ dl?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 143
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

"UltraPhos är extremt effektiv och ska inte användas i system där fosfathalten är låg eller ej mätbar." - Enligt infon om produkten på Tritons hemsida.

Du nämde att ditt fosfatvärde var 0, 09-04-18.

yes de är korrekt, fast med saliferts tester! har tagit ur removern nu... det hjälpte inte!

så vad ska jag köpa ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick ett bra råd två år sedan att man enbart ska lyssna på en ide, tillämpa den fullt ut istället för lyssna på tio olika personer och bli mer och mer förvirrad och eventuellt inte lösa problemet.

Jag tycker du ska välja ett tillvägagångssätt som Stig eller någon annan sagt att du ska göra. Ge det en tid, se hur det förehåller sig.

Be någon med tillgång till mikroskop titta på de där algerna, om det är dinos, cyano eller annan.

Det ser skumt och okontrollerat ut, lider verkligen med dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick ett bra råd två år sedan att man enbart ska lyssna på en ide, tillämpa den fullt ut istället för lyssna på tio olika personer och bli mer och mer förvirrad och eventuellt inte lösa problemet.

Jag tycker du ska välja ett tillvägagångssätt som Stig eller någon annan sagt att du ska göra. Ge det en tid, se hur det förehåller sig.

Be någon med tillgång till mikroskop titta på de där algerna, om det är dinos, cyano eller annan.

Det ser skumt och okontrollerat ut, lider verkligen med dig.

joo du har helt rätt! ska ta tag i detta i veckan, tror det blir att höja ph och kh och köra i kalkvatten...

måste hitta någon som har mikroskop också....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jahopp... det blev storshopping idag... (igen)

köpte nytt till osmosen, allt utom membranet....

sen köpte jag bicarbonat och kalk-koncentrat (osäker på namnet)...

jag fick reda på att man ska med saliferts KH test, endast använda 3 ml vatten istället för 4 som i manualen... då hamnar man mer "rätt"... o jag mätte, o jag har enligt den metoden 5,3 :(

jag har installerat aquaclaulator och ska fixa till mitt KH och höja till 10, men undrar nu hur mycket är 12,5g bicarbonat :) ???? jag har ingen våg dessvärre :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag fick reda på att man ska med saliferts KH test, endast använda 3 ml vatten istället för 4 som i manualen... då hamnar man mer "rätt"... o jag mätte, o jag har enligt den metoden 5,3 :(

Märkligt. Varför då, är det fel på någon KH batch och i så fall vilken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag kört en vecka och ingen förbättring i sikte... där de bruna algerna började, har de blivit gröna trådalger istället.... jag ser också att det har blivt mycket mer luftbubblor på algerna än tidigare nu!...... kör varje dag med kalkvatten och min KH ligger över 9 nu...

(vill rätta till de jag sa om saliferts test att man skulle ta 3ml istället för 4... det var troligen fel på testet som butiken hade testat med).....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problem med alger blir man inte av med snabbt. Här gäller det att vara uthållig. Om jag förstår rätt så har du gjort följande ändringar;

- nytt medel i silikatfiltret

- börjat använda alu baserad fosfatremover

- börjat med kalkvatten

Vad ligger ditt Ph på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problem med alger blir man inte av med snabbt. Här gäller det att vara uthållig. Om jag förstår rätt så har du gjort följande ändringar;

- nytt medel i silikatfiltret

- börjat använda alu baserad fosfatremover

- börjat med kalkvatten

Vad ligger ditt Ph på?

nytt silikatfilter, och nytt kolfilter, o de andra filtret... (bytt allt utom membranet på osmosen)

jag tog bort removern, då jag läste att man absolut inte skulle köra med det om man inte hade någon mätbar fosfat....

jag kör med kalkvatten

jag kör med bikarbonat för att höja KH...

mitt Ph ligger på 8,5 nu... bra? dåligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser bra ut.

Jag är lite inne på att du tillsätter något, t ex matar med något, som möjligen påverkar algtillväxten. Du kan inte komma på om du började med något nytt strax innan detta triggade igång?

Kan du inte lägga upp ett eller flera nya foton så vi ser hur det ser ut nu efter några veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser bra ut.

Jag är lite inne på att du tillsätter något, t ex matar med något, som möjligen påverkar algtillväxten. Du kan inte komma på om du började med något nytt strax innan detta triggade igång?

Kan du inte lägga upp ett eller flera nya foton så vi ser hur det ser ut nu efter några veckor.

det ända jag kommer på, är att jag köpte 3st anthias TUKA, som vägrade att käka... jag började mata gasnkas så hårt med cyclobs och röda plankton...

post-3725-14468917275614_thumb.jpg

post-3725-14468917275792_thumb.jpg

post-3725-14468917275978_thumb.jpg

post-3725-14468917276152_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker det har blivit lite bättre, men på kvällarna blir det mer alger.. det är en hel del gröna tråd alger, som jag ska suga ur karet vid nästa vattenbyte ( glömde slam sugen hos föräldrarna)..

detta medförde att jag beslutade mig för en total mörkläggning tills på onsdag! får se hur det ser ut då!

jag har buffrat upp KH till 10 och varit flitig med kalkvatten de senaste dagarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kört med total mörkläggning i 3 dygn.... ser bättre ut nu, men inte bra! ser att en del bruna alger är på väg tillbaka, men de gröna tråd algerna är borta nästan helt....

jag har 10.0 i KH nu (alla andra vattenvärden bra) och fortsätter med kalkvatten varje dag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...