Gå till innehåll

Cyano eller alg?


nike83

Rekommenderade inlägg

  • Svar 143
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur "total" menar du ??

Minns ifrån sötvattensträsket att total bara fungerade när den var precis det. Noll fotoner m.a.o !

jag satte en massa grejer runt akvariumet så att inget ljus skulle komma in! sedan la jag ett stort täcke över hela.... (stängde självklart av min MH, annars så hade jag inte haft något hem kvar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just det, jag såg att jag kanske hade lite lite fosfat, under 0.03 enligt mitt salifert test, men jag tyckte mig se att den gav lite utslag.... så jag slängde i fosfatremover! det kanske kom lite fosfat när många alger dog på en gång! skummaren luktade INTE gott när jag rengjorde den ikväll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

det ser lika tråkigt ut som vanligt i mitt kar :( inga förändringar.... rutan blir ful på 5 dagar... och det går typ inte att suga upp med hjälp av en hävert...

Kan efter en vecka konstatera att min remover inte hjälpte....

jag har varit borta i några dagar så jag har inte kunnat köra med kalkvatten...

hur länge ska jag köra med det? när borde de börja ge resultat? finns det några andra åtgärder? jag kanske har för liten städpatrull? 10 eremiter och 2 putsräkor och kanske 10-15 sniglar och en massa krabbor.... 1 sandlevande sjöstjärna och en stor nassariussnäcka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske är det bättre att köra enbart remover. Ph-höjningen binder upp fosfat som återgår ut i vattenkolumnen när det sedan sjunker igen om jag inte missminner mig.

Bättre att de hamnar i removern som du lätt byter ofta och får ut det ur akvariet.

Fortsätt som du gör ett par veckor till tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag planerar att skaffa 10 st sniglar till mina 30 liter vatten, och tycker att det är kanske ändå lite i underkant. För dina 440 liter skulle det motsvara minst 130 sniglar, hellre 150 st. Det är dyrare med större kar... Putsarräkorna gör förresten inget åt algerna. Det gröna på sanden ser för övrigt ut som cyanobakterier, ej alg, så där hjälper inte algätarna. AntiRed borde kunna hjälpa mot cyanos för stunden, se över din fosfatexport för det långa loppet. Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag planerar att skaffa 10 st sniglar till mina 30 liter vatten, och tycker att det är kanske ändå lite i underkant. För dina 440 liter skulle det motsvara minst 130 sniglar, hellre 150 st. Det är dyrare med större kar... Putsarräkorna gör förresten inget åt algerna. Det gröna på sanden ser för övrigt ut som cyanobakterier, ej alg, så där hjälper inte algätarna. AntiRed borde kunna hjälpa mot cyanos för stunden, se över din fosfatexport för det långa loppet. Lycka till! :)

Behöver man så många snäckor i sitt kar har man ju något riktigt allvarligt fel, och det man till stor del lyckas med är att svälta ihjäl en mycket stor mängd djur helt i onödan.. Det där amerikanska sättet att lösa problem, d.v.s. more is better, är oftast inte den smartaste lösningen, man ska inte bota symptomet (mycket alger) utan orsaken (obalans i karet), lösnigen på det hela kan vara svårt att hitta, men likväl att knapra 10kg värktabletter för huvudvärken kommer inte göra nåt åt åkomman om man har ett brustet kärl i huvet.

Mina råd när det gäller snäckor är nog vara runt 6-8 per 100L vatten så jag tror ca 30st skulle vara lagom för 440L... Jag har själv 5st på på 112L och har inga algproblem att tala om...Gick på alldeles för mycket i början med 10st, 5st svalt ihjäl, nu när det är 5st kvar så växer dom nåt otroligt bra, nånting jag tror många inte får uppleva då dom hela tiden går på sparlåga pga matbrist.

P.S. Kul att du är tillbaks PatriksS, har gillat många av dina trådar från tidigare, får en att tänka till lite :) D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske är det bättre att köra enbart remover. Ph-höjningen binder upp fosfat som återgår ut i vattenkolumnen när det sedan sjunker igen om jag inte missminner mig.

Bättre att de hamnar i removern som du lätt byter ofta och får ut det ur akvariet.

Fortsätt som du gör ett par veckor till tycker jag.

jag mätte nyss och har inga spår av phosfat i huvudtaget....

Jag planerar att skaffa 10 st sniglar till mina 30 liter vatten, och tycker att det är kanske ändå lite i underkant. För dina 440 liter skulle det motsvara minst 130 sniglar, hellre 150 st. Det är dyrare med större kar... Putsarräkorna gör förresten inget åt algerna. Det gröna på sanden ser för övrigt ut som cyanobakterier, ej alg, så där hjälper inte algätarna. AntiRed borde kunna hjälpa mot cyanos för stunden, se över din fosfatexport för det långa loppet. Lycka till! :)

visst kanske det skulle det vara bra om jag har fördubblade eller tripplar mina sniglar, men tror inte de käkar upp mina alger/cyano för det!

Jag har sett också att jag har fått på flera ställen en svart/brun hinna som växer. blir ganska så tjock, kanske ½ cm och när den har blivit tillräckligt stor så ramlar det av delar av den...

den är mjuk och går lätt att ta bort med handen... den har uppkommit på flera ställen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag mätte nyss och har inga spår av phosfat i huvudtaget....

Prova och mät strax före ljuset går igång åxå. Då bör det vara mätbart med ett schysst test. Det som dör under den mörka tiden ger näring till dom som överlevt osv osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det ser inte trevligt ut. Har du slutat med alla eventuella tillsattser du använder? Något är det ju som göder dessa alger som måste vara cyano.

kör inga tillsatser! salt och mat lägger jag i.... o sen kör jag med ULTRAseafan- mat för koraller... kanske får sluta med det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske var otydlig i min post.

Sniglarna kommer att äta de bruna (kisel-?)algerna. Det är tydligt att nuvarande städpatrull är obetydlig i förhållande till de problem man ser på bilderna.

Cyanot (det mörkgröna, snoraktiga) kan man försöka kurera med AntiRed. Jag känner inte till något akvariedjur som äter cyano.

Vad avser orsaken till det hela så tror jag att det är det gamla vanliga. Man lägger i massa sand, massa LS, sätter in underdimentionerade streamers och förmodligen en skummare som kanske är i underkant. Bakterierna populerar nu substratet (sande och LS:en) och skapar en syrahaltig näringssoppa som löser upp fosfater, något som leder till cyano. Cyano är först eftersom den är lite snabbare än håralger samt att cyanon kan fixa sitt kväve från luften, håralgerna kommer också men lite senare.

Om akvariet är förhållandevis nystartat skulle jag då vilja påstå att det här är bara sandens "naturliga" livscykel, ge bottnet ett år innan det stabiliserar sig. Just nu kommer saker att komma och gå, fosfatet kommer att ibland dras in i bottnet och ibland kastas upp, bakteriepopulationerna fluxar, efter cirka ett år blir det lite mera stabilare. Då kommer bottnet att börja suga i sig fosfat lite bättre, tills det blir fullt där, inom 3-4 år, varefter det kan bli dags att byta ut sanden.

För att lindra besvären just nu är ett förslag att skaffa sig en ordentlig städpatrull, kanske öka cirkulationen, prova möjligen med någon flytande fosfatremover, undersöka hur många gånger skummaren processar hela tanken per timme, fippla med skummaren så att du skummar våtare, kolla kvalitén på ditt top-off vatten m.m. osv.

Ibland är mer faktiskt bättre. Skall man installera en pacemaker i någons bröst räcker det inte med att ge patienten två Panodil som enda bedövning. Står man inte ut med den nuvarande alginvasionen får man försöka skaffa sig en stor och effektiv städpatrull samtidigt som man åtgärdar möjliga orsaker till problemet.

Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det ser ut som stenarna från mitt mantiskar, eller har jag fel?.

Körde du dem i fosfatremover eller la du bara ned dem i ditt kar? För som sagt de stenarna behövdes kurera. Vet inte om du kommer ihåg det men jag rådde dig att kasta ut dem vid minsta tecken på problem, vilket du nu tycks ha fått.

Jag hade förvisso aldrig i närheten av dessa problem, utan tyckte bara de var för stora för det lilla karet, men kan ju inte annat än undra vid en titt på bilderna.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske var otydlig i min post.

Sniglarna kommer att äta de bruna (kisel-?)algerna. Det är tydligt att nuvarande städpatrull är obetydlig i förhållande till de problem man ser på bilderna.

Cyanot (det mörkgröna, snoraktiga) kan man försöka kurera med AntiRed. Jag känner inte till något akvariedjur som äter cyano.

Vad avser orsaken till det hela så tror jag att det är det gamla vanliga. Man lägger i massa sand, massa LS, sätter in underdimentionerade streamers och förmodligen en skummare som kanske är i underkant. Bakterierna populerar nu substratet (sande och LS:en) och skapar en syrahaltig näringssoppa som löser upp fosfater, något som leder till cyano. Cyano är först eftersom den är lite snabbare än håralger samt att cyanon kan fixa sitt kväve från luften, håralgerna kommer också men lite senare.

Om akvariet är förhållandevis nystartat skulle jag då vilja påstå att det här är bara sandens "naturliga" livscykel, ge bottnet ett år innan det stabiliserar sig. Just nu kommer saker att komma och gå, fosfatet kommer att ibland dras in i bottnet och ibland kastas upp, bakteriepopulationerna fluxar, efter cirka ett år blir det lite mera stabilare. Då kommer bottnet att börja suga i sig fosfat lite bättre, tills det blir fullt där, inom 3-4 år, varefter det kan bli dags att byta ut sanden.

För att lindra besvären just nu är ett förslag att skaffa sig en ordentlig städpatrull, kanske öka cirkulationen, prova möjligen med någon flytande fosfatremover, undersöka hur många gånger skummaren processar hela tanken per timme, fippla med skummaren så att du skummar våtare, kolla kvalitén på ditt top-off vatten m.m. osv.

Ibland är mer faktiskt bättre. Skall man installera en pacemaker i någons bröst räcker det inte med att ge patienten två Panodil som enda bedövning. Står man inte ut med den nuvarande alginvasionen får man försöka skaffa sig en stor och effektiv städpatrull samtidigt som man åtgärdar möjliga orsaker till problemet.

Lycka till! :)

jag har inte sett några sniglar käka av algerna i sanden, utan endast på glaset.... men ok, åker och köper på mig ett större gäng sniglar och kanske lite eremiter också?

jag har i dagsläget en cirkulation på 7200l/h

min skummare är på 2500l/h

Tycker det ser ut som stenarna från mitt mantiskar, eller har jag fel?.

Körde du dem i fosfatremover eller la du bara ned dem i ditt kar? För som sagt de stenarna behövdes kurera. Vet inte om du kommer ihåg det men jag rådde dig att kasta ut dem vid minsta tecken på problem, vilket du nu tycks ha fått.

Jag hade förvisso aldrig i närheten av dessa problem, utan tyckte bara de var för stora för det lilla karet, men kan ju inte annat än undra vid en titt på bilderna.

Mvh Thomas

alla stenar är drabbade, fast i lite olika stor utsträckning!

jag körde remover och körde en vecka extra med remover i min balja... dock är det lite svårt nu att urkylja vilka stenar jag fick av dig, och vilka jag hade från början! :(

vad fick du för problem dårå? jag menar, jag har aldrig haft några höga halter fosfat i mitt kar nu, utan kunde bara se att den färgade liiiite MAX 0.03ppm, vid ett testtillfälle!

Det svarta liknar nästan en svamp på bilderna - har sett en svartblå sådan som växer ordentligt.

MVh Lasse

det känns som en svamp, den är mjuk och går att pilla bort lätt....

finns de några andra djur som käkar mina bruna alger? jag undrar eftersom att när de har varit bruna ett tag, så blir de till gröna sen... (cyano???)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har i dagsläget en cirkulation på 7200l/h

min skummare är på 2500l/h

Hej igen,

Du har en cirkulation på 7 200 l/h och volymen på ditt kar är 440 liter, stämmer det?

Om ja så har du en vattenomsättning på cirka 16 ggr akvarievolymen per timme (7 200 / 440 = 16,4). Som en jämförelse brukar jag kika på de akvarier som jag betraktar som lyckade, och där cirkulationen kan ligga på mellan 50 och 100 ggr akvarievolymen i timmen. En sådan kraftig cirkulation ser verkligen till att hålla detritusen (fiskskiten, bakterier m.m.) flytande så att den kan hitta till överrinningen och omhändertas av skummaren.

Sådan cirkulation är naturligtvis utesluten för dig, eftersom du skulle få en sandstorm. I ditt kar blir det oundvikligt att skiten hamnar på botten, där det ruttnar (bakterierna käkar upp skiten) och släpper ifrån sig sina beståndsdelar (N och P). Detta i sin tur göder algerna/cyanot.

Det faktum att du inte kan testa dig till nitrat eller fosfat i vattenkolumnen betyder inte att du har låg fosfat. Den fosfaten som släpper från stenarna/sanden tas omedelbart upp av algerna/cyano lokalt, dvs. på sten- och på sandytan, fosfaten är begränsande för algerna/cyano och de vill för sitt liv inte släppa igenom fosfaten.

Skulle du däremot kunna se fosfaten till och med i vattenkolumnen så betyder det att du har så oherrans mycket fosfat att inte ens algerna/cyanot klarar av att suga upp all fosfat.

Att lösa algproblemet kan man alltså göra på i huvudsak två olika sätt:

1. Se till att skiten/bakterierna hålles flytande hela tiden med hjälp av kraftig cirkulation och skummas effektivt ut. Då är ett rent glasbotten att föredra, så att inget sitter och ruttnar.

2. Låta skiten ruttna i karet men se till att man har så högt betestryck (genom sniglar m.m.) att algerna betas av i samma takt som de växer, man "osynliggör" algerna. Efter ett tag (3-4 år, beroende på belastning) kan dock sandbottnet bli så fullt med skit att algerna/cyano kommer inte att hållas i shack med betarna. Då får man vara beredd på att byta ut bottensubstratet (sanden) till en ny.

Vad gäller skummaren. Du har en som omsätter 2 200 l/h eller? Eller har tillverkaren angett att den klarar 2 200 liters akvarium? Om det är det första påståendet, att vattenflödet genom skummaren är 2 200 l/h så omsätter alltså din skummare 2 200 / 400 = 5 ggr din akvarievolym per timme. Jag kan tycka att det är ganska lite, men det är bara min högst personliga uppfattning.

Hur du än gör - lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

Du har en cirkulation på 7 200 l/h och volymen på ditt kar är 440 liter, stämmer det?

Om ja så har du en vattenomsättning på cirka 16 ggr akvarievolymen per timme (7 200 / 440 = 16,4). Som en jämförelse brukar jag kika på de akvarier som jag betraktar som lyckade, och där cirkulationen kan ligga på mellan 50 och 100 ggr akvarievolymen i timmen. En sådan kraftig cirkulation ser verkligen till att hålla detritusen (fiskskiten, bakterier m.m.) flytande så att den kan hitta till överrinningen och omhändertas av skummaren.

Sådan cirkulation är naturligtvis utesluten för dig, eftersom du skulle få en sandstorm. I ditt kar blir det oundvikligt att skiten hamnar på botten, där det ruttnar (bakterierna käkar upp skiten) och släpper ifrån sig sina beståndsdelar (N och P). Detta i sin tur göder algerna/cyanot.

Det faktum att du inte kan testa dig till nitrat eller fosfat i vattenkolumnen betyder inte att du har låg fosfat. Den fosfaten som släpper från stenarna/sanden tas omedelbart upp av algerna/cyano lokalt, dvs. på sten- och på sandytan, fosfaten är begränsande för algerna/cyano och de vill för sitt liv inte släppa igenom fosfaten.

Skulle du däremot kunna se fosfaten till och med i vattenkolumnen så betyder det att du har så oherrans mycket fosfat att inte ens algerna/cyanot klarar av att suga upp all fosfat.

Att lösa algproblemet kan man alltså göra på i huvudsak två olika sätt:

1. Se till att skiten/bakterierna hålles flytande hela tiden med hjälp av kraftig cirkulation och skummas effektivt ut. Då är ett rent glasbotten att föredra, så att inget sitter och ruttnar.

2. Låta skiten ruttna i karet men se till att man har så högt betestryck (genom sniglar m.m.) att algerna betas av i samma takt som de växer, man "osynliggör" algerna. Efter ett tag (3-4 år, beroende på belastning) kan dock sandbottnet bli så fullt med skit att algerna/cyano kommer inte att hållas i shack med betarna. Då får man vara beredd på att byta ut bottensubstratet (sanden) till en ny.

Vad gäller skummaren. Du har en som omsätter 2 200 l/h eller? Eller har tillverkaren angett att den klarar 2 200 liters akvarium? Om det är det första påståendet, att vattenflödet genom skummaren är 2 200 l/h så omsätter alltså din skummare 2 200 / 400 = 5 ggr din akvarievolym per timme. Jag kan tycka att det är ganska lite, men det är bara min högst personliga uppfattning.

Hur du än gör - lycka till! :)

bortse från mitt "test", kan inte ändra inlägg från jobbet!

Japp det stämmer att jag har 440 L.... Vad jag har läst är att man ska ha MINST 10x volymen i cirkulation i timman!

Intressant läsning om fosfaten/nitraten hur den funkar... intressant läsning! :) tack!

okey, i mitt fall att köpa en massa sniglar mm, dvs alternativ 2, då jag inte känner det är aktuellt att ta bort all sand ur karet!...

vad finns de mer för djur som käkar dessa alger? sjöhöre? sjögurka?

Min skummare är original från AM, som sägs vara helt okey... (2500l/h)

ps kan någon admin ändra min rubrik på tråden och ta bort ANNAN, jag är för snabb och tänker inte efter, cyan o är juh en bakterie... ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snäckorna kommer ju inte göra nåt åt algerna på sanden, eventuellt kan Cerith snäckor samt Strombus ssp. (t.ex. "fighting conch") käka alger på sanden.

Metoden med att köpa massor med snäckor som sedan får svälta är ju jag som ni förstått ganska kritisk emot (och många kunniga källor) även om den är defacto standard lösning i många amerikanska forum, det är dock fascinerande att så många i Amerika verkar ha problem med cyano i sina kar som verkar vara mycket mindre problem i många europeiska kar, som jag tidigare sagt så ska man försöka hitta orsaken, inte bota symptomet, Patriks idéer är ju klart intressanta, och håller med om delar i det. Men om det skulle vara helt som det sägs så borde ju betyda att i princip alla skulle ha sjuka problem med alger i sitt kar, vilket inte är fallet. Finns många som kör skummarlöst med DSB m.m. som inte har några större problem i karet (och jag vet att du är med för lösningen stenhård skummning, kraftigt flöde m.m. men man måste ju ha förståelsen att det finns många sätt att lösa problemet och det finns många som löst det på bra sätt som inte delar den uppfattningen. Jag håller med om att det finns fina kar med den den hårt skummade metoden också. Men det är ju lite frågan om vad ens ideologi är, jag är nog en tråkig gyllene medelvägen människa själv :P).

Men men, jag ska nog försöka knipa käften i denna frågan för tror inte Fredrik behöver fler kockar egentligen, och jag kanske inte tillför så mycket hjälp :). Gäller bara välja en metod och köra stenhårt på en en längre tid och inte testa massa olika sätt som folk tipsar om, självklart i välmening. Hoppas verkligen du hittar nåt som löser det hela utan att kräva något extremt. Du hade ett jättefint kar och jag förstår att det måste vara knäckande att det strular så. Worst case scenariot är det ju att man får plocka ut allt levande i ett kar vid sidan och göra en restart på karet, eventuellt med ny LS och sand.

Ville bara säga att jag tycker det är inte helt rätt mot snäckorna, speciellt om man inte köper rätt arter. Att fylla karet med Turbos, och dess släktingar kommer inte göra nåt för att rensa det som ligger på sanden, eremiter kan göra viss skillnad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra lösning på cyano, Hashem: Red slime remover. Folk testade också med AntiRed som verkade effektivt mot cyano också. Det är ju svårt att hitta något djur som kan äta cyano.

Vad gäller de bruna algerna kan man försöka blanda olika algätare: snäckor, blåbenade eremiter, kanske en ful sjögurka osv.

@ Benighted: det finns inte ett enda dsb-drivet kar som inte drabbas av cyano och/eller alger vid en eller annan tidpunkt, i USA eller i Europa. Jag har dock inte någonstans skrivit att dsb är lika med "sjuka problem med alger". Däremot har jag uttryckt förståelse för olika idéer: jag har redogjort för två helt från varandra olika synsätt, inte bara för mitt sätt att se på saken. Nu är ämnet för min del avslutat, fresta mig inte. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...