Gå till innehåll

Cyano eller alg?


nike83

Rekommenderade inlägg

Snäckorna kommer ju inte göra nåt åt algerna på sanden, eventuellt kan Cerith snäckor samt Strombus ssp. (t.ex. "fighting conch") käka alger på sanden.

Metoden med att köpa massor med snäckor som sedan får svälta är ju jag som ni förstått ganska kritisk emot (och många kunniga källor) även om den är defacto standard lösning i många amerikanska forum, det är dock fachinerande att så många i amerika verkar ha problem med cyano i sina kar som verkar vara mycket mindre problem i många europeiska kar, som jag tidigare sagt så ska man försöka hitta orsaken, inte bota symptomet, Patriks idéer är ju intressanta, men om det skulle vara så, så borde ju betyda att i princip alla skulle ha sjuka problem med alger i sitt kar, vilket inte är fallet. Finns många som kör skummarlöst med DSB m.m. som inte har några problem (och jag vet att du är med för lösningen stenhård skummning, kraftigt flöde m.m. men man måste ju ha förståelsen att det finns många sätt att lösa problemet och det finns många som löst det på bra sätt som inte delar den uppfattningen. Jag håller med om att det finns fina kar med den den hårt skummade metoden också. Men det är ju lite frågan om vad ens ideologi är)

Men men, jag ska nog försöka knipa käften i denna frågan för tror inte Fredrik behöver fler kockar egentligen, gäller bara välja en metod och köra stenhårt på en en längre tid och inte testa massa olika sätt. Ville bara säga att jag tycker det är inte helt rätt mot snäckorna, speciellt om man inte köper rätt arter. Att fylla karet med Turbos, och dess släktingar kommer inte göra nåt för att rensa det som ligger på sanden.

jag håller med dig om att jag inte behöver fler kockar....

ska köpa 10 turbosar till när jag har blivit av med min cyano...

hej, hade nyligen cyano problem. använde mig av red slime remover. dom försvann efter 2 dagar. kanske värt att prova om det nu är cyano problem du har.

mvh

det blir nästa steg att köra med!

Bra lösning på cyano, Hashem: Red slime remover. Folk testade också med AntiRed som verkade effektivt mot cyano också. Det är ju svårt att hitta något djur som kan äta cyano.

Vad gäller de bruna algerna kan man försöka blanda olika algätare: snäckor, blåbenade eremiter, kanske en ful sjögurka osv.

@ Benighted: det finns inte ett enda dsb-drivet kar som inte drabbas av cyano och/eller alger vid en eller annan tidpunkt, i USA eller i Europa. Jag har dock inte någonstans skrivit att dsb är lika med "sjuka problem med alger". Däremot har jag uttryckt förståelse för olika idéer: jag har redogjort för två helt från varandra olika synsätt, inte bara för mitt sätt att se på saken. Nu är ämnet för min del avslutat, fresta mig inte. :)

exakt, jag var idag på min vanliga butik, o det verkar inte bättre än att alla drabbas av cyano förre eller senare.... jag efter ett år.

jag köpte iaf Ultra life och ZEObak och ska testa det några veckor.. om de inte funkar så blire lite kraftigare åtgärder (red slime remover eller annat..)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 143
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tänkte på en sak, den där cyanobortagnings medlet skadar det inget i karet typ koraller, fisk eller mindre organismer? är det helt ofarligt stenen blir inte sämre osv såsom vid medicinering inga metaller i eller liknande??

Verkar ju vara ett bra preparat att använda om det inte finns nått negativt med medlet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på en sak, den där cyanobortagnings medlet skadar det inget i karet typ koraller, fisk eller mindre organismer? är det helt ofarligt stenen blir inte sämre osv såsom vid medicinering inga metaller i eller liknande??

Verkar ju vara ett bra preparat att använda om det inte finns nått negativt med medlet.

I mitt fall var det runt 7-8 eremiter som strök med, fast då hade cyano satt sig på skalet så jag trodde att det var därför dom dog.

Korallerna drog ihop sig under dom 2 dagarna men sen blev fina igen.

Så Jag skulle rekommendera medlet för det funkade som det var utlovat. har hälften kvar fortfarande.:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt fall var det runt 7-8 eremiter som strök med, fast då hade cyano satt sig på skalet så jag trodde att det var därför dom dog.

Korallerna drog ihop sig under dom 2 dagarna men sen blev fina igen.

Så Jag skulle rekommendera medlet för det funkade som det var utlovat. har hälften kvar fortfarande.:smiley20:

Jag förlorade alla lägredjur förutom ca hälften utav snäckorna

känns som om att det är sista utvägen att köra med det!..... testar med detta i några veckor....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan inte se någon större förändring idag, än att det börjar bli en del tråd alger.... kanske lite minskning av den gröna cyanon, men mina bruna alger finns forfarande i STOR utsträcknign! om en vecka blire red slime....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en teori om att användandet av UVC kan bidraga med att minska Cyano, vad tror ni om det?

Håller själv på att kämpa mot cyano. Kör just nu med UVC (1:a dan) samt Zeozym+ultra bak+ultra life. Ska se om UVC kombinerat med dessa preparat hjälper mot skiten.

Ska berätta sedan hur det går.

Mvh,

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en teori om att användandet av UVC kan bidraga med att minska Cyano, vad tror ni om det?

Håller själv på att kämpa mot cyano. Kör just nu med UVC (1:a dan) samt Zeozym+ultra bak+ultra life. Ska se om UVC kombinerat med dessa preparat hjälper mot skiten.

Ska berätta sedan hur det går.

Mvh,

Elin

Hej Elin.

Jag läste nyss en tråd där en kille körde med UV från dag ETT och har nu cyano.... tror man åker på skiten vilket fall som helst! alla verkar få det ! :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänk på att suga upp så mycket cyano du kan innan dosering.

min erfarenhet av redslime remover är att den i sig är helt revsäker men när cyanon dör så utsöndrar dom gift som i sin tur dödar dvs lägredjur. så det är viktigt att mekaniskt ta bort så mycket du kan av cyanon innan du doserar

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gått en vecka sedan jag begav mig till triton för att köpa red slime remover, men där fick jag rådet att kolla över mitt KH... mycket riktigt så hade mitt KH sjukligt (dåligt av mig att inte ha koll på den -nej) till 7.5...

jag återupptog kalkvattnet, fortsatte med ZEObak och ultra life....

jag fick också tipset att minska på sanden, då jag har haft minst 3-5 cm i djup.

vid ett vattenbyte sög jag upp en hel del sand och idag är jag nästan helt cyanofri! jag har lite kvar men fortfarande gasnka så mycket dinos och trådalger (tror att algerna kommer av dinosen)...

fortsätter att käpa, men kanske det blir en kur med FaunaMarin Ultra Algae X, om det inte börjar ge med sig mera.. ser dock att min bakgrund börjar bli mer fri från trådalger, men dinosen på sten och sand håller sig kvar.... :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gått en vecka sedan jag begav mig till triton för att köpa red slime remover, men där fick jag rådet att kolla över mitt KH... mycket riktigt så hade mitt KH sjukligt (dåligt av mig att inte ha koll på den -nej) till 7.5...

Varför tycker du att 7,5 i kh är dåligt, Fredrik? Vattnet i oceanen har 7 dKH, se här:

http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.php

För dina problem med dinos kanske denna artikel kan vara av värde:

http://reefkeeping.com/issues/2006-11/rhf/index.php

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att det verkar gå åt rätt håll nu i.a.f. :) Vet vem man ska vända sig till om man skulle råka ut för nåt liknande.. Lycka till!!!

hehe japp, Triton ! :)

Varför tycker du att 7,5 i kh är dåligt, Fredrik? Vattnet i oceanen har 7 dKH, se här:

http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.php

För dina problem med dinos kanske denna artikel kan vara av värde:

http://reefkeeping.com/issues/2006-11/rhf/index.php

.

för att jag fick instruktioner att hålla den runt 10...

tackar, ska läsa lite :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett KH på 7,5 är inte dåligt, men det finns de som tror att ett högre KH värde kan motverka algproblem, det tror jag också. Jag tror även att ett högt Ph via tillsättning av kalkvatten kan vara ytterligare ett komplement.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gått en vecka sedan jag begav mig till triton för att köpa red slime remover, men där fick jag rådet att kolla över mitt KH... mycket riktigt så hade mitt KH sjukligt (dåligt av mig att inte ha koll på den -nej) till 7.5...

jag återupptog kalkvattnet, fortsatte med ZEObak och ultra life....

jag fick också tipset att minska på sanden, då jag har haft minst 3-5 cm i djup.

vid ett vattenbyte sög jag upp en hel del sand och idag är jag nästan helt cyanofri! jag har lite kvar men fortfarande gasnka så mycket dinos och trådalger (tror att algerna kommer av dinosen)...

fortsätter att käpa, men kanske det blir en kur med FaunaMarin Ultra Algae X, om det inte börjar ge med sig mera.. ser dock att min bakgrund börjar bli mer fri från trådalger, men dinosen på sten och sand håller sig kvar.... :smiley24:

Jag blev ju av med cyanot efter en omgång med red slime remover och dom försvann, då hade jag ett KH på 9.6

Har hållit KH på 9-10 hela tiden, så att högre KH och ingen cyano tror inte jag på för dom har nämligen kommit tillbaka tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cyanot är väl kanske inte mitt största problem, utan alla dessa dinoflagiater och trådalger.... var idag och köpte Ultra Algea X.... hållit på och kämpat med detta i över 2 månader nu....

har samma problem med trådalger också. intressant och se om Ultra Algea X funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har samma problem med trådalger också. intressant och se om Ultra Algea X funkar.

jag hoppas på det!

jag uppskattade min vattenmängd till 350L (450 liters kar) och tog bort 50L, då man absolut inte fick överdosera! börjar lite mjukt men om ett par dagar så kör jag med full dos!

återkommer med om jag får något resultat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
jag hoppas på det!

jag uppskattade min vattenmängd till 350L (450 liters kar) och tog bort 50L, då man absolut inte fick överdosera! börjar lite mjukt men om ett par dagar så kör jag med full dos!

återkommer med om jag får något resultat!

2 veckor är förbi nu. har du lyckats få bort algerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 veckor är förbi nu. har du lyckats få bort algerna?

kan se en liten förbättring faktiskt, en del dinosar har försvunnit från sanden, men fortfarande fult i karet... mina trådalger verkar inte ge sig heller... funderar på att köpa en kaninfisk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan se en liten förbättring faktiskt, en del dinosar har försvunnit från sanden, men fortfarande fult i karet... mina trådalger verkar inte ge sig heller... funderar på att köpa en kaninfisk!

Nej trådalger verkar va en pina, har borstat rent 3 ggr nu med tandborste i varenda vrå men dom kommer tillbaka iaf.

har höjt cirkulation, fått i mer "blåljus", minskat på belysningstid, Höjt KH till 11. och kör även med fosfatadsorber i strumpa och bytt silikatmedel.

Ingenting verkar ha hjälpt något märkbart förutom att kiselagerna börjar försvinna nu tack vare silikat byte i osmosen.

Gör Kaninfisken mer nytta mot algerna än en salaris?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...