Gå till innehåll

Cyano eller alg?


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag har fått en alg i mitt kar... Den har dykt upp på några ställen, men inte så jätte mycket (ännu).

Jag har ändrat lite på min cirkulation (2 månader sedan) och det strömmar inte längre lika mycket där det är mest angripet. Jag har också matat mer (nästan dubbelt med cyclops och röda planton) än normalt i 3 veckor, för att försöka hålla mina Tukor vid liv....

Jag är nyfiken på vad det är för alg jag har fått! är det kanske cyano?

Jag har inte pillat på algerna, så jag vet inte konsistens!

Jag planerar att ändra lite på min cikrulatino i vattnet för att motverka algerna, samt har jag återgått till min vanliga matning!

post-3725-14468917082364_thumb.jpg

post-3725-14468917082694_thumb.jpg

post-3725-14468917083057_thumb.jpg

post-3725-14468917083356_thumb.jpg

post-3725-14468917083737_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 143
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Svårt att säga vad det är men det 'känns' inte som cyano. Verkar mer vara kiselalger. Jag skulle störa den genom att peta runt lite varje dag.

Använder du osmos och silikatfilter på din osmos, i så fall kanske det är dax att byta medel.

Är alla dina vattenvärden ok?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att säga vad det är men det 'känns' inte som cyano. Verkar mer vara kiselalger. Jag skulle störa den genom att peta runt lite varje dag.

Använder du osmos och silikatfilter på din osmos, i så fall kanske det är dax att byta medel.

Är alla dina vattenvärden ok?

okey, jag ska börja pilla lite i karet i morgon!

Jag kör med osmos och slikikatfilter! hur vet jag om det är dags att byta medel? Jag ser att kanske 1/6 av mitt silikatfilter är mörkare, och antar att den delen är "slut"...

ska testa värdena i morgon igen. dessa hade jag för 2 veckor sedan:

2009-03-17

Salthalt 1,026

pH 8,3

NO2 0

NO3 10

PO4 0

Mg 1350

Ca 420

KH 8,3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med osmos och slikikatfilter! hur vet jag om det är dags att byta medel? Jag ser att kanske 1/6 av mitt silikatfilter är mörkare, och antar att den delen är "slut"...

Jag byter när det börjar bli mörkare. Jag byter medlet ca 3 gånger per år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med osmos och slikikatfilter! hur vet jag om det är dags att byta medel? Jag ser att kanske 1/6 av mitt silikatfilter är mörkare, och antar att den delen är "slut"...

Har du silikattest kan du testa vattnet och se om det innehåller silikat.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått precis samma sorts alger i mitt kar, dom verkar bara trivas på vissa stenar.

Skrubbar man stenarna så får man bort en del men inte allt, ger ju ett lite tråkigt intryck av karet:(

Mina värden är dock också bra och jag kör med destilerat vatten så frågan är ju hur man skall få bukt med dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att se på foton men jag skulle inte utesluta någon art av cyano - bildar de "slemmiga" mattor? Är det cyano så har jag fått bra resultat (om man går in tidigt) med en liten tillsats av kaliumnitrat samt att störa så mycket som möjligt.

MVH Lasse

PS detta inlägg hamnade i en annan tråd från början - nu ligger den rätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina bildar inga mattor och har ej växt på sand över huvud taget, dom växer mer som små svampkolonier, har en lite gummiliknande konsistens och är som sagt relativt lätta att borsta bort.

Har gjort en större "städning" i karet nu så får se om dom försvinner självmant. Dom kom ju utan anledning för bara några veckor sedan hos mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gjorde nya tester idag, och kan konstatera att jag har lite hög salthalt i karet...

algerna är inte som någon matta och är som pulver! exakt som peter skriver, de verkar trivas bättre på vissa stenar och inte alls på vissa!

jag planerar nu en total mörkläggning av mitt kar i 2 dygn, kanske 3. detta när mina clowner har släpp sin yngel..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du bytt medel i silikatfiltret?

Hur ofta eller sällan gör du vattenbyten?

jag har inte bytt mitt medel i silikatfiltret ännu... hur ofta måste de göras? jag ser att 1/5 är mörkare... jag har kört det i snart ett år nu! dock har jag bra vattenvärden...

jag byter 25 liter i veckan.... (5%).... då rengör jag alla filter och tömmer skummaren också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du möjlighet att leda vattnet åt andra hållet genom silikatfiltret vore det bättre. Nu är det snart fyllt av gas från vattnet och då är det inte särskilt effektivt.

Rör om i sanden och borsta av stenen litet så tar skummaren en hel del av algerna.

Gör om det om ett par dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du möjlighet att leda vattnet åt andra hållet genom silikatfiltret vore det bättre. Nu är det snart fyllt av gas från vattnet och då är det inte särskilt effektivt.

Rör om i sanden och borsta av stenen litet så tar skummaren en hel del av algerna.

Gör om det om ett par dagar.

menar du att jag ska vänta filtret upp och ner, eller leda in vattnet underifrån och ta ut vattnet uppe?

funderar på att köra total mörkläggning i 2 dygn!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...