Gå till innehåll

Cyano eller alg?


nike83

Rekommenderade inlägg

  • Svar 143
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

har kollat lite på AN:s hemsida för osmos.... den "färdiga" Antarctica 150 med silikatfilter har monterat 90-graders böjen tvärtom mot vad jag har, fast den har ändå tilloppet uppe och utloppet nere!

jag ser dock att när de visar enbart silikatfiltret, så är som jag har monterat det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en AN 120 och den ser likadan ut som din. silikatfiltret också! Har inte haft ngt speciellt problem egentligen men nu när ni säger att man bör få den att "fylla" behållaren istället och sippra ut uppifrån så låter det ju logiskt. Vad ska man göra? hur ser alla andras osmoser ut med silikatfilter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var tyvärr ingen som gjorde några mätningar före - efter..... skulle ha varit intressant!

jag tror dock inte att mina alger beror på att jag har silikatfiltret åt "fel" håll......

så här tråkigt ser mitt kar ut idag! :S känns inte som om att jag kan hålla på och borsta detta varje dag! borde vara en orsak till att jag har fått denna algexplosion!

annat förslag på vad jag ska göra (förutom total mörkläggning i några dygn) ?

post-3725-14468917218914_thumb.jpg

post-3725-1446891721911_thumb.jpg

post-3725-14468917219321_thumb.jpg

post-3725-14468917219531_thumb.jpg

post-3725-1446891721976_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser ju nästan mer ut som cyano eller dinos. Vad är det för konsistens på algerna, är det som en seg matta eller blir det bara ett moln av det när du rör i det.

Funkar osmosen (alltså inte silikatdelen utan resten) som den ska?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser inte trevligt ut.

Du hade hög salthalt och har justerat den skrev du. Dina kalkalger på bakrutan ser väldigt vita och 'vissna' ut. Vad har du för värden nu efter justering? Vilken sorts tester använder du?

- Densitet

- Ph

- Fosfat

- Nitrat

- KH

- Ca

- Mg

Tillsätter du något till akvariet, dagligen eller veckovis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser ju nästan mer ut som cyano eller dinos. Vad är det för konsistens på algerna, är det som en seg matta eller blir det bara ett moln av det när du rör i det.

Funkar osmosen (alltså inte silikatdelen utan resten) som den ska?

det är som moln....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser inte trevligt ut.

Du hade hög salthalt och har justerat den skrev du. Dina kalkalger på bakrutan ser väldigt vita och 'vissna' ut. Vad har du för värden nu efter justering? Vilken sorts tester använder du?

- Densitet

- Ph

- Fosfat

- Nitrat

- KH

- Ca

- Mg

Tillsätter du något till akvariet, dagligen eller veckovis?

yes jag har justerat min salthalt.... jo mina kalkalger ser vita ut nu istället för rosa !

jag kör med salifert tester!

jag matar dagligen Ultra Seafan, som jag matar vissa koraller med spruta... sen matade jag ett tag med röda plankton och sycops, men mina Tukor dog... (inte längre)

datum 2009-04-12 Salthalt 1,027 pH 8,3 NO2 0 NO3 10 PO4 0 Mg 1320 Ca 415 KH 7,4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1,027, den har du justerat ned till vaddå?

jag har i talande stund 1.025...

Ser ut som brunalger, diatomer. Jag hade satsat på sniglar. Och hur ser ljuset ditt ut idag? Vilka tider, samt ålder på lampa/rör.

jag har köpt nya sniglar nyligen, men de verkar inte gå i det alls....

jag kör med original från AM.... 2st MH 150w styck, 7 timmar om dagen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder du refraktometer när du mäter? Om inte så kan det vara bra att dubbelkolla densiteten på något sätt.

jag använder refraktometer!

vad jag har läst nu, så verkar de vara dinos... detta kan fixas med buffring av kh samt tillsättning av kalkvatten... får åka och fixa de i morgon från triton!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag använder refraktometer!

vad jag har läst nu, så verkar de vara dinos... detta kan fixas med buffring av kh samt tillsättning av kalkvatten... får åka och fixa de i morgon från triton!

Refraktometer är ju perfekt.

Jag tror stenhårt på högt Ph och högt Kh för att förebygga algproblem, så jag tror du är inne på rätt spår. Jag läste i slutet av din tråd om ditt kar och uppenbarligen så har det skett en ordentlig förändringen under mars månad av någon anledning. Kanske har salthalten stuckit iväg, kanske har du börjat tillsätta något som gjort att du på ganska kort tid fått dessa alger.

Nu gillande inte Stig min idé om att byta medel i silikatfiltret, men hade jag varit i dina kläder så hade jag gjort det ändå. Själv har jag bara goda erfarenheter av att byta när det börjat bli färgat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Refraktometer är ju perfekt.

Jag tror stenhårt på högt Ph och högt Kh för att förebygga algproblem, så jag tror du är inne på rätt spår. Jag läste i slutet av din tråd om ditt kar och uppenbarligen så har det skett en ordentlig förändringen under mars månad av någon anledning. Kanske har salthalten stuckit iväg, kanske har du börjat tillsätta något som gjort att du på ganska kort tid fått dessa alger.

Nu gillande inte Stig min idé om att byta medel i silikatfiltret, men hade jag varit i dina kläder så hade jag gjort det ändå. Själv har jag bara goda erfarenheter av att byta när det börjat bli färgat.

okey, jag börjar i den ändan.... lite försiktigt ;)

tack Ingemar för att du orkar med mina problem! :) uppskattar det verkligen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror benhårt på att du kan lösa problemet med aluminiumbaserad fosfatremover. Jag hade en liknande blomning som pågick nån månad. 3 dagar efter jag kört i aluremover så var allt borta. Det blev mindre redan första dagen.

Har du inget schysst PO4-test så kan du poppa förbi här så får du mitt gamla Deltec-test. Jag använder det inte längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror benhårt på att du kan lösa problemet med aluminiumbaserad fosfatremover. Jag hade en liknande blomning som pågick nån månad. 3 dagar efter jag kört i aluremover så var allt borta. Det blev mindre redan första dagen.

Har du inget schysst PO4-test så kan du poppa förbi här så får du mitt gamla Deltec-test. Jag använder det inte längre.

jag slänger i en påse med fosfat remover i filterfacket dårå!

tack ove, ska se om jag har tid i helgen :) schysst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...