Gå till innehåll

Cyano eller alg?


nike83

Rekommenderade inlägg

  • Svar 143
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Uppdaterar lite!

avslutade i måndags min AlgeaX-kur. åkte samtidigt på en liten semester och kom tillbaka i fredags. jag upptäckte att mina trådalger hade utbrett sig mer karet och mina bruna dinos syntes bara i ena hörnet av karet!

jag upptäckte då att min gula kirurg är helt spårlöst försvunnen! :ledsen:

jag har idag gjort en storstädning och som börjades med att jag testade mina vattenvärden. inte helt oväntat så hade Mg Ca och KH åkt ner ganska så mycket (då man inte skulle tillföra något eller göra vattenbyten under AlgeaX-kuren).

slamsög så mycket trådalger jag kunde och gjorde ett vattenbyte. tillsatte också lite Ca, samt i morgon ska jag fortsätta buffra upp Mg och KH.

Salthalt 1,025

pH 8,3

NO2 0

NO3 5

PO4 0

Mg 1125

Ca 350

KH 7

en bild säger mer än tusen ord, så jag bifogar sju stycken! :)

post-3725-14468917597474_thumb.jpg

post-3725-14468917597697_thumb.jpg

post-3725-14468917597911_thumb.jpg

post-3725-14468917598123_thumb.jpg

post-3725-14468917598302_thumb.jpg

post-3725-14468917598466_thumb.jpg

post-3725-14468917598634_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte tro på testresultatet gällande PO4, ingen chans i världen att din fosfat är 0 mg/l. Algerna/cyano talar tydligare än testet.

Var har du köpt din LS och din sand? Har du köpt färskaste stenen eller är den kurerad?

finns nog risk för att de inte stämmer, det är ett salifert!

kanske får åka och köpa remover i morgon då!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan också ha massa organisk fosfat som våra tester inte mäter. dessutom kan fosfaten tas upp av dina alger/cyano/dinos så snabbt att ingen fosfat tar sig förbi ut till vattenkolumnen.

har du kollat detta?:

Var har du köpt din LS och din sand? Har du köpt färskaste stenen eller är den kurerad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan också ha massa organisk fosfat som våra tester inte mäter. dessutom kan fosfaten tas upp av dina alger/cyano/dinos så snabbt att ingen fosfat tar sig förbi ut till vattenkolumnen.

har du kollat detta?:

hur kollar jag om jag har organisk fosfat? vad är skillnaden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mig veterligen går det inte att kolla om du har någon organisk fosfat eller inte med de tester som säljs i handeln. I labbmiljö brukar man använda stark syra och upphettning.

Däremot kan man nästan utgå från att du har fosfatproblem när du mäter oorganisk fosfat (PO4) med din test och den visar noll. De alger/cyano/dinos som du visar på bild (utmärkta bilder förresten!) måste ha fosfat för att frodas och frodas synes de göra.

Som jag skrev tidigare har du sannolikt mycket organiskt fosfat (som du inte kan mäta med hobbykits) och som bryts ned till oorganisk fosfat som i sin tur tas upp så snabbt av det där eländet till alger/cyano att du inte heller hinner mäta. Eller oorganisk fosfat som ingår i olika föreningen, omöjligt att veta vilka former fosfaten befinner sig i, det växlar säkerligen hela tiden också.

Skillnaden mellan organisk och oorganisk är väl att det förstnämnda brukar först behövas brytas ned till oorganisk form innan den blir tillgänglig för alger. OBS! - dock har en hel del alger och bakterier anpassat sig till brist på oorganisk fosfat och har en förmåga att ta upp även organisk fosfat. Detta oftast när det blir brist på oorganisk fosfat. I det sammanhanget kan du söka på "marine alkaline phosphatase" på Google schoolar, länken nedan är bara ett exempel, finns fler bra träffar, jag tog den som var ganska lättförståelig:

http://www.biolbull.org/cgi/content/abstract/128/2/271

Vill fortfarande fråga dig: varifrån köpte/fick Du din levande sten och sand?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mig veterligen går det inte att kolla om du har någon organisk fosfat eller inte med de tester som säljs i handeln. I labbmiljö brukar man använda stark syra och upphettning.

Däremot kan man nästan utgå från att du har fosfatproblem när du mäter oorganisk fosfat (PO4) med din test och den visar noll. De alger/cyano/dinos som du visar på bild (utmärkta bilder förresten!) måste ha fosfat för att frodas och frodas synes de göra.

Som jag skrev tidigare har du sannolikt mycket organiskt fosfat (som du inte kan mäta med hobbykits) och som bryts ned till oorganisk fosfat som i sin tur tas upp så snabbt av det där eländet till alger/cyano att du inte heller hinner mäta. Eller oorganisk fosfat som ingår i olika föreningen, omöjligt att veta vilka former fosfaten befinner sig i, det växlar säkerligen hela tiden också.

Skillnaden mellan organisk och oorganisk är väl att det förstnämnda brukar först behövas brytas ned till oorganisk form innan den blir tillgänglig för alger. OBS! - dock har en hel del alger och bakterier anpassat sig till brist på oorganisk fosfat och har en förmåga att ta upp även organisk fosfat. Detta oftast när det blir brist på oorganisk fosfat. I det sammanhanget kan du söka på "marine alkaline phosphatase" på Google schoolar, länken nedan är bara ett exempel, finns fler bra träffar, jag tog den som var ganska lättförståelig:

http://www.biolbull.org/cgi/content/abstract/128/2/271

Vill fortfarande fråga dig: varifrån köpte/fick Du din levande sten och sand?

tack för lektionen :) jag läst ditt föra meddelande och åkte till Triton där de Leffe hjälpte mig att testa mitt vatten! hade, som du var helt säker på, för hög fosfat. 0,10 och gränsen för fosfat var 0,05, om jag inte misstar mig.

jag skickade i remover direkt när jag kom hem, och måste börja fundera på ett bättre fosfattest än salifert...

jag har köpt 40kg sten direkt från Triton samt levande sand. sen fick jag kanske 15kg beggad sten, som jag visste hade hög fosfat. den hade jag i balja i någon månad och körde med remover. det är väl stor chans att de är den som spökar lite nu (jag var lite naiv som stoppade i den i karet och kanske för snabb med removern) :( men jag lär mig kanske något av mina misstag (förhoppnignsvis)

Orkar inte läsa igenom hela tråden.

Har du provat kalkvatten till allt påfyllningsvatten? Jag fick bukt med mina alger med det, det tog lite tid men det gick.

Fosfatremover och kalkvatten kan vara en väg att gå.

hehe helt förståligt

jag har kört minst 1½ månad med kalkvatten, men ska återuppta det nu! o sen kör jag med remover igen (körde med det tidigare också)

jag har förstått att många har blivit av med sina dinos med kalkvatten, men jag har som många dåligt tålamod :)

köpte förövrigt en ozongenerator idag... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var så lite så :)

Vad gäller fosfatgränsen kan vattnet i naturen ha så lite som 0,005 ppm, och vid så lite som som 0,03 ppm är inte fosfaten längre begränsande för phytoplankton (små flytande mikroalger)- se bl.a. min länk nedan. I ditt ställe skulle jag sikta på att komma under 0,03 ppm, men det är bara jag det. Som jag ser det har du en lång väg att gå utifrån nuvarande förutsättningar, det kanske kan ta några månader innan du blir av med det där slemmet.

För övrigt kan en hel del organiska fosfatföreningar exporteras med skummaren, något som inte oorganisk fosfat kan. Med hjälp av ozon bryter du ner organisk (skumbar) fosfat till oorganisk (oskumbar) dito. På det sättet kan man betrakta ozonet som negativt. Å andra sidan kan det samtidigt vara positivt: oorganisk fosfat hjälper phytoplankton att växa, och phytoplankton går att skumma ut! (och således exportera fosfaten den vägen - phyton tar ju som alla andra växter upp fosfaten som näring).

Kruxet med skumningen av phytoplankton ligger som jag ser det i att kunna ha så pass hög omsättning av akvariets volym genom skummaren och skumma så blött (grön thé - färgat vatten) att det blir meningsfullt. Även om man inte kör med ozon utan helt enkelt vill skumma ut organiken först innan den blir ett problem så har jag läst någonstans att i vart fall 5 ggr akvarievolym genom skummaren bör vara ett bra riktmärke. Dvs. har man t ex ett 100 liters akvarium bör man sikta på att ha en skummare som har vattenflöde på minst 500 liter; har man 500 L akvarium bör skummaren kunna processa 2 500 L vatten osv.

BTW: UV-C gör ungefär samma sak som ozon i just det avseende, de flesta organiska fosfatföreningar bryts lätt ner av ultraviolet strålning. Jag tycket att fördelen med ozonet är att den inte värmer vatten såsom UV-C gör.

Om man inte har så hög vattenomsättning genom skummaren kan det troligen funka med en fosfatremover strax efter skummaren för att ta upp den oorganiska fosfat som frigörs via ozongeneratorn.

Vill Du läsa mer om fosfat kan artikeln nedan vara en bra början och är nästan en obligatorisk läsning :)

Phosphate and the Reef Aquarium

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mina alger tycks dö under natten och återhämta sig under dagen. strömmen gick här hemma för nnågon dag sen och belysningen var nere i ett dyngn, och då var det knappt nått kvar av algerna! frågan är nu hur länge jag vågar ha släckt utan att det skadar koraller o fiskar? mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mina alger tycks dö under natten och återhämta sig under dagen. strömmen gick här hemma för nnågon dag sen och belysningen var nere i ett dyngn, och då var det knappt nått kvar av algerna! frågan är nu hur länge jag vågar ha släckt utan att det skadar koraller o fiskar? mvh Jerry

hallå någon som vet?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mina alger tycks dö under natten och återhämta sig under dagen. strömmen gick här hemma för nnågon dag sen och belysningen var nere i ett dyngn, och då var det knappt nått kvar av algerna! frågan är nu hur länge jag vågar ha släckt utan att det skadar koraller o fiskar? mvh Jerry

Hur länge du kan ha släckt vet jag inte men att de beter "cykliskt" på det sätt du beskriver har jag varit med om.

På natten dör en större mängd och blir till nytt mumsigt fosfat för de som överlever.

Mät fosfat med ett seriöst test på morgonen innan ljuset gått igång.

Är ganska tveksam att en mörkläggning skulle hjälpa dig dock. Några överlever alltid och när du tänder igen så går de igång på fosfatet.

Vanlig järnbaserad remover hjälpte inte för mig däremot alu-baserad gav resultat efter bara ett par dagar.

OOPS: Detta blev lite OT... Ck: du borde nog starta en tåt med din fråga i...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

karet ser mycket bättre ut nu! jag har fortfarande en del trådlager kvar i sanden, men många delar är fria från det nu. likaså stenarna. bakgrunden har börjat få tillbaka kalkalger.

har kört med remover i 4 veckor och har kört med kalkvatten, buffrat kh varje dag, tillsatt Ultralife och baktierer...

jag tycker dock att de är lite mysko att jag inte får upp mitt kh över 10... det har fastnat på 9.6....

var igår och köpte ny remover och ett rowa test (tog emot som fan att pröjsa över 600kr för ett test), och passade samtidigt på att mäta fosfaten som låg på 0.07 med Tritons Hannan test...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...