Postat 22 mars 201015 år Författare Har fortfarande problem medmina värden. Jag mätte mg o ca idag o det visade sig att det inte hjälp det jag doserat för att hålla dom uppe. Mg 900ca 200blir stort vattenbyte imorgon o buffra lite till.
Postat 23 mars 201015 år Positiva problem? det växer väl så att det knakar bland dina koraller.Kanske läge för en kalkreaktor?
Postat 23 mars 201015 år Författare Positiva problem? det växer väl så att det knakar bland dina koraller.Kanske läge för en kalkreaktor?Kan väl inte annat än hålla med. Boka reaktorn så ringer jag dig ikväll.
Postat 23 mars 201015 år Har fortfarande problem medmina värden. Jag mätte mg o ca idag o det visade sig att det inte hjälp det jag doserat för att hålla dom uppe. Mg 900ca 200blir stort vattenbyte imorgon o buffra lite till.ett Ca på 200 borde göra att alla spser kastar in handuken i princip ? mvh manne
Postat 23 mars 201015 år Nä men går man lägre så gör de det.Det börjar nog märkas och om man inte höjer så är det nog kört.Hade ett lägre värde innan det var nån korall som visade tendens till att kola.Men det kan vara olika från kar till kar.
Postat 23 mars 201015 år Författare Hittills så lever allt men jag tror det är på gränsen innan krasch med dessa värden. Har blandat ca 120l nytt vatten samt doserat extra i det nya vattnet.
Postat 24 mars 201015 år Tänk bara på att inte höja värdena för fort, det kan i sin tur leda till problem.Tillsätter du något i nuläget?Kanske läge för kalkreaktor isf.
Postat 24 mars 201015 år Författare Tänk bara på att inte höja värdena för fort, det kan i sin tur leda till problem.Tillsätter du något i nuläget?Kanske läge för kalkreaktor isf.Doserar både mg, ca o kh+. Håller med att det börjar bli läge för en kalkreaktor.
Postat 24 mars 201015 år Författare Mätte värdena ikväll igen o ingen förändring. skickade i mg för ca 3000l idag så nu jävlar måste de ju ändå mg o ca öka lite. Ska mäta imorgon igen.
Postat 24 mars 201015 år Med de värden du angivit här borde alla stenkoraller vara döda. Vid mina halvkrascher hade jag Ca 280 och 330 när koraller började dö. Jag skulle läsa bruksen till testerna två gånger och sedan testa en gång till.Är det lika illa igen kan du väl ta med en halvliter vatten till Bengan för en dubbelkoll.Ladda hem Aquacalc från mathgame.de och följ anvisningarna där för hur man gör tillsatserna. Men du kan lugnt göra tillsatser flera gånger om dagen om värdena är så dåliga.
Postat 25 mars 201015 år Författare har skaffat nya tester idag samt att jag har testat både nya o gamla för att se hur off dom va.mg gamla 1000 nya 1250ca -"- 250 -"- 280kh -"- 5 -"- 4eter detta så doserades ca o kh+. imorgon så blir det till att testa igen o se vad resultatet blev.
Postat 25 mars 201015 år Vet inte om du kollat mot aquacalkulator.Men gjorde det iaf.Enligt den så kommer det gå åt följande för att rätta till värdena.586g magnesiumklorid128g kalciumklorid85g bikarbonatNaturligtvis under någon vecka eller så, allt på en gång kommer bli problem.Räknade på 700 liter vatten i systemet.
Postat 25 mars 201015 år Författare Har doserat flytande preparat. Tack ändå. Fick inte riktigt ordning på aquacalc.
Postat 29 mars 201015 år Författare Vad ligger du på för värden i nyblandat vatten innan du häller det i karet?Mg ca 1250Ca ca 400Kh ca 8
Postat 29 mars 201015 år Mg ca 1250Ca ca 400Kh ca 8snackar vi tetra saltet där på dom värdena ?mvh manne
Postat 29 mars 201015 år Japp. Kan vara något missvisande då jag blandar direkt i sumpen.hur menar du då ? , ingen väntetid för nyblandningen eller ?mvh manne
Postat 29 mars 201015 år Författare hur menar du då ? , ingen väntetid för nyblandningen eller ?mvh manneBlandar i sumpen o låter det stå i 4-6h innan det pumpas upp. Men efter att vi flyttat till hus så blir det egen balja för nyblandat vatten för att underlätta bytena.
Postat 30 mars 201015 år Blandar i sumpen o låter det stå i 4-6h innan det pumpas upp. Men efter att vi flyttat till hus så blir det egen balja för nyblandat vatten för att underlätta bytena.man vill ju få till det så smidigt som möjligt samtidigt.. samtidigt ska allt få plats under akvariet. yttligare en dröm man har.. mvh manne
Postat 30 mars 201015 år Författare man vill ju få till det så smidigt som möjligt samtidigt.. samtidigt ska allt få plats under akvariet. yttligare en dröm man har.. mvh manneKöpte hus idag så det kommer ändras en massa när det väl ska flyttas o så kommer det att beställas ett kar till.
Postat 30 mars 201015 år Köpte hus idag så det kommer ändras en massa när det väl ska flyttas o så kommer det att beställas ett kar till. Gött..........stort grattis Huset (akvarierna) kan ju kanske behöve lite renovering/byte. Låna till det också, bind räntan i 5 år och var jättenöjd .
Postat 30 mars 201015 år Författare Gött..........stort grattis Huset (akvarierna) kan ju kanske behöve lite renovering/byte. Låna till det också, bind räntan i 5 år och var jättenöjd .Ska nog inte vara nåna problem med det ändå. Har bra kontakt med både bankman o akvariebyggare så det är bara o köra på. Husen är ju inte så dyra här nere. (utanför Ystad)
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.