Gå till innehåll

Levandesten från sötvatten?


Guest D-Flex

Rekommenderade inlägg

Nu är jag ingen expert på LS anatomi, men om man tänker sig att en bit LS som man håller i handen så måste den ha bildats över ett antal decennier, om inte mycket längre, då lager efter lager har bildats av koraldjuren.

Jag tror att: dessa olika "speciella" bakterierna som lever i nån sorts symbios med olika djuren måste en gång i tiden ha funnits på ytan och med tiden då kalklagren bildats "fått skjuts" inåt i stenen och därmed kommit att leva i förhållanden som är passande för syrefattiga organismer djupare in i den kompakta strukturen. Det är det som gör en "äkta LS" speciellt.

Nu tror jag inte att artificella nitratfiler etc. är en kopia av de inre miljöerna av en LS, men de tillhandahåller säkert en liknande levnadsförhållande för dem så att de funkar. Men som alla andra saker i naturen så är det oftast den naturliga "simpla" lösningen mycket mer komplex än den artificiella som människan har försökt efterhärma.

Jag har försökt läsa på olika håll men vad jag kan förstå så är det (OBS!) väldigt svårt, om inte omöjligt, att återställa den anaeroba miljön i en LS. Det här kanske man borde påpeka: att den här tråden ville ta reda på den här frågan m.a.p. "Levande sten" och inte de generella levnadsförhållanden för syrefattiga resp. syrekrävande mikroorganismer.

Känner någon för att prova och bevisa att det går så tror jag att många där ute skulle vara överförtjusta i idén att slippa betala 180kr/kg och bara köpa 10kg "äkta" LS och låta den smitta de resterande LS som man köpte för 10kr/kg eller själv tillverkat med cement. Jag skulle definitivt göra det, eftersom just nu vill jag köpa 80kg sten men har definitivt inte lust eller råd med att betala 12000-16000 kr för att köpa det i butiken och måste sitta och stirra på det tomma karet och förställa mig att det simmar runt saker i den (dammpartiklar)...

Så, lite mer spekulerande från mitt håll, men å andra sidan så måste mikrobilogi-lektionerna och de otaliga timmarna med Richard Attenbrough och Discovery framför TV-n ha lämnat nån spår efter sig tycker man... smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Med 0p i microbiologi och endast en gymnasiekurs i biologi så är det väl dumt att lägga sig i men jag tycker inte logiken går ihop här...

Eftersom ni förutsätter att microdjuren/bakterierna(vilket är det ni menar?)inte kan sprida sig till färdigbildad sten måste den alltså komma dit när stenen bildas eller hur? Såvitt jag förstått så bildas LS lager för lager. Om man nu kör en modell för detta scenariot och tänker sig att lagren bildas ett i taget så kommer man ju börja med ett lager. Detta täcks väl då av syrekrävande bakterier och djur då vattnet på ett korallrev ofta är oversaturated(kan inte det svenska ordet,MASSA syre löst i vattnet iafsmiley2.gif.) eller? Där kan ju knappast syrefattiga djur trivas. Sen så lägger man på ett lager till som kraftigt minskar syresättningen på lager ett då det enda syret som kommer igenom lagret tas med av djur som gräver igenom lager nummer 2.

Lager nummer två måste ju på nytt täckas med "syredjur" men vad händer med lager ett? Där kommer ju syrefattiga djur trivas!Men hur kommer de dit?Antingen så måste de syrekrävande genomgå en snabbevolution och gå över till att bli syrefattiga djur,eller så dör de.Alternativt så är det sammabakterier som klarar båda rollerna när det behövs.Ni har ju redan konstaterat att de inte kan sprida sig från en annan stendit.

Visst det är en väldigt förenklad modell men jag skulle bli väldigt förvånad om det vore omöjligt att förklara det på "svenska" på detta viset. Så ni som hävdar att de inte sprider sig mellan stenarna,kan ni vänligen förklara på ett väldigt grundläggande sätt hur de kommer in i stenen från första början?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det tar 50 år att för bakterierna tar det också 50 år för "den" bakterien att ta upp en nitrat molekyl och göra om den till kväve. För att man ska få nytta av bakterierna måste de också finnas ett visst flöde ut och in ur stenen och om det flödet är obefintligt så är också nyttan obefintlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det tar 50 år att för bakterierna tar det också 50 år för "den" bakterien att ta upp en nitrat molekyl och göra om den till kväve. För att man ska få nytta av bakterierna måste de också finnas ett visst flöde ut och in ur stenen och om det flödet är obefintligt så är också nyttan obefintlig.

Hmm! Verkar lågiskt!

//Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju säga så här, det går att få liv i död sten, men det blir aldrig lika bra som riktig LS(kanske efter en mycket lång tid, men det e nog inte möjligti våra kar, det skulle vaom man slängde ut stenen på ett rev någonstans i100 årsåär det kanske en möjlighet).

Sen kan man ju själv tolka om man tycker att det räknas som riktig LS eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrev och frågade wetwebmedia om denitrifikation:

Can (or will) live rock that has been dead be fully functional again?

I understand it can when it comes to invertebrates (if other live rock is present) and nitrification, but how about denitrification?

Thank you for your help.

Anders

<Yes... does become repopulated, function as a denitrifying field quite quickly... often within weeks. And re-populated with other life from some live live rock within a few to several months. Bob Fenner>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...