Gå till innehåll

Mata Bubbelanemon?


milk

Rekommenderade inlägg

Jag har en vit bubbelanemon som jag tänkt skaffa två clowner till, den ser ut att må väldigt bra men det tråkiga är att den hittat en plats där man nästan inte ser den (under månljuset) vilket gör det lite knepigt ibland att mata den. försöker mata den varannan dag men det jag undrar är; när den har clowner som bor i den, hur matar man den då? den stänger ju liksom igen sig när den fått en räkbit. ingen risk för att en clown åker med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

lånar lite här..ang det där med mat..

jag matar min anemon med räkbitar.. nästan en hel räka om dagen..

annars på eftermiddagen ser han ut som skrevet på en gamal..till jag jag han sin mat..

är den ovanligt glupsk eller ??

kompliterar med bild/mått under morgon dagen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den stora BTA jag hade fick en liten skalad räka en gång i veckan. Mina Rhodactis äter också hyfsat stora räkbitar när de blir serverade. De som har sett min BTA och mina Rhodactis kan nog intyga att de är tämligen välmående. Jag tror inte att anemoner tackar nej om de då och då får sig ett rejält skrovmål till skänks i naturen, tvärtom.

@Kvalle:

Att mata med en räka om dagen kan nog vara för mycket och kan kanske ge negativa effekter. Dra ned det till en gång i veckan så kommer den nog att slå ut bättre och istället söka näring med hjälp av ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så igentligen ska den inte matas, jag försker få tag på någe som heter lance fish eller liknande som tydligen ska vara okej anemon mat...

och får kanske prova sluta mata lite tillsvidare...men den ser nästan helt död ut, om den inte får sin mat..

sen har jag läst mycket här att folk matat mer räkor, därför jag börja..

men får mata lite med "artema brine shrimp"(frysmat)??

för när jag köpte den så åt den lance fish..(frysmat)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så igentligen ska den inte matas, jag försker få tag på någe som heter lance fish eller liknande som tydligen ska vara okej anemon mat...

och får kanske prova sluta mata lite tillsvidare...men den ser nästan helt död ut, om den inte får sin mat..

sen har jag läst mycket här att folk matat mer räkor, därför jag börja..

men får mata lite med "artema brine shrimp"(frysmat)??

för när jag köpte den så åt den lance fish..(frysmat)

Kan det vara så att din anemon inte har tillräckligt med ljus?

Lancefish finns i Ocean nutritions fryssortiment, borde inte vara svårt att hitta - finns om inte annat hos mig på Triton

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så att din anemon inte har tillräckligt med ljus?

Lancefish finns i Ocean nutritions fryssortiment, borde inte vara svårt att hitta - finns om inte annat hos mig på Triton

jo jag bor i bandhagen.. så och är inte så mycket mot triton..har kolla med akvarie leasing men dom har inte fått in än...

har slutat mata med räkor..kör med lite mer atremia istället vid vanliga matningen

än så länge står den...andra dagen nu..får se om vad som händer i morgon.

vet inte tycket jag borde ha det..

(E27) 24W moonwhite..

2 vita 1 blå i den..12.000K-25.000k den lampan har brunnit ca 100h

samt en led strip 38cm led strip.med 72 vita led 12,000K och 36 blå 28,000K som brunnit ca900h dom blå ca1800h

ca 50cm ovanför anemonen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...