Gå till innehåll

Punktmating- hur noga är ni?


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Jag punktmatar min tubastrea. Gjorde en egen "pipett" av ett luftrör, en pip til en pipett och gummiblåsan från revaxör :) Min är ca 50 cm lång.

I mitt fall är det allt möjligt. Cyclopezee, mysis, artemia.... Har även tidigare punktmatat en duncan och då även med flingfoder och pellets.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
kan man inte bara använa en 25ml spruta man kan köpa för 25:- på apoteket och sen förlänga med en rörbit? bara en ide..

Självklart kan man det. Jag tror dock att det blir lite enklare om man har en gummituta, men sprutan fungerar säkerligen lika bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, inte "riktiga" vad jag vet. Däremot kan man köpa 60ml spruta med koksalt för att skölja näsan.

Mmmm. Det låter mysigt....not!

Men, som sagt, att koppla en slang till en sådan borde funka. Ev ev nackdel är att slangen är böjlig så att man måste styra den med en hand nere i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt en sådan 60 ml spruta och funderar på att sätta en styv slang på den - typ den till osmos - och ha både som matningsanordning och som "Aptasiaeradicator" :) Den styva slangen är bra för att den inte kräver så mycket styrning med handen nere i akvariet, utan allt kan skötas ovanför vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu ska vara en jobbig jäkel så hoppas jag verkligen att det är en koksaltslösning i sprutan och inte koksalt, låter som det skulle blir lite konstigt i näsan annars ;)...(skämt)

När har du köpt den sprutan? kollade på apotekets hemsida och såg ingen, sån.. Men kanske inte står med där. Jag har en 60ml spruta men skulle vilja ha några till för både matning och att ha en för varje ballingsaltlösning istället för att köra ner samma i de olika flaskorna (inte för att jag tror att kontaminationen blir så stor varken i flaskorna eller att det blir så mycket utfällning av kalciumkarbonat heller under tiden man bär det till karet)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, nya innedrogen: koksaltspulver, "Deep penetration! Oförglömlig upplevelse som garanterat kommer att lämna dig tårögd!!!"

Allvarligt, det var salt, fast i ett par stycken medföljande påsar, som man skulle på egen hand blanda med vatten :ler: Kolla om du kan hitta produkten "Nässköljaren Nasaline", typ här http://www.medistore.se/default.aspx?main=/nasskoljaren-nasaline-p-1199-c-443.aspx

Jag köpte det på Apoteket vid T-centralen här i Sthlm, inte direkt billigt, tror jag betalade 119:- eller dylikt. Men ganska smidigt faktiskt, kan dosera kemikalier med det också om det skulle behövas tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Att det skall vara så svårt att få tag på en Turkey Baster här i Sverige stör mig. Någonstans måste det ju finnas, vad skulle det kunna heta på svenska?

Annars skulle jag aldra helst vilja ha en: Kent Marine Nautilus Sea Squirt Feeding Prong. De har fått mycket bra betyg på RC, men Kent produkter säljs nästa ingenstans här i Europa. Har hittat den i england men det känns löjligt att beställa något för 20 pund då frakten blir ganska dyr.

20715_600w600h.png

Contracted length of 21" (53cm), extends to 35" (89cm) for deep tanks or hard-to-reach areas

Graduated tube is marked at each milliliter to enable ease of measuring the exact amount of food or supplement being added to the aquarium

Holds up to 10-ml of liquid

May be used to deliver foods in suspension or liquid supplements, as desired

Extendable prong at tip of Sea Squirt may be used to deliver meaty-foods to anemones, eels, and other organisms that must generally be fed by hand

Made of durable polycarbonate and silicone

May be completely disassembled for cleaning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kallas väl för pippett på svenska? Jag har ett gäng hemma men ser att jag har glömt att lägga upp dem i shoppen. Ska bättra mig när jag kommer hem ikväll. Inte lika tjusiga som den du visar här ovan Jaken, men billiga och schyssta.

561_0.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En hävert som man använder om man tex gör eget vin, finns i plast, är teleskopisk och fixar man bara en blåsa som passar så är den klockren. Mellan 40~70cm, sitter en gummimuff mitt på, den har en del som är böjd för att hänga på kanten, men den kan man kap bort

42090_syphon.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet att den jag visade är lite "lyxig" men den verkar bra då det går att variera längden. Jag är ute efter en pipette som är minst 60 cm lång för att slippa doppa händerna i karet i onödan.

mat-/stekpipett är det närmaste jag kommit på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En hävert som man använder om man tex gör eget vin, finns i plast, är teleskopisk och fixar man bara en blåsa som passar så är den klockren. Mellan 40~70cm, sitter en gummimuff mitt på, den har en del som är böjd för att hänga på kanten, men den kan man kap bort

42090_syphon.jpg

Mycket bra förslag, tackar så mycket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet att den jag visade är lite "lyxig" men den verkar bra då det går att variera längden. Jag är ute efter en pipette som är minst 60 cm lång för att slippa doppa händerna i karet i onödan.

mat-/stekpipett är det närmaste jag kommit på

Då är de jag har för små... tror de är cirka 20 cm. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...